Hur högt i munnen ska bettet sitta?

Z

zasso

Frågar nu er westernryttare eftersom det kanske är olika uppfattningar o principer i denna fråga. När jag började med hästar fick jag lära mig 2 till tre rynkor i mungipan. Sedan att bettet ska ligga just nedanför första "kindtanden". (Kommer inte ihåg vad det heter där dom är tandlösa, hoppas ni förstår iaf.) Alltså så att det inte blir någon rynka alls utan bettet bara ligger där. Hur har ni bettet på era hästar. Jag rider på ett vanligt 3-delat tränsbett.
Väntar spänt på svar! Detta verkar i mina kretsar vara en diskutionsfråga...

Sv: Hur högt i munnen ska bettet sitta?

Jag är dock ingen westernryttare, men rider på vanliga bett, såsom tredelat och kandar mfl.. Jag tycker det är svårt att prata om hur många rynkor det ska vara i mungipan då det kan variera från häst till häst hur mingipan rynkar sig... Men jag skulle säga att det ska sitta såpass högt att det inte hänger och lättar från mungipan, men det ska heller inte trycka upp mungipan mot kindtänderna. Jag brukar stå framför och dra med en hand i varfje ring och då blir bettet löst så att det i princip lättar helt från mungipan, då brukar det bli lagom. Svårt att förklara..

Vanliga bett 2rynkor cirkus, stång inga rynkor alls, det ska inte ligga i mungipan

två rynkor är inte alltid bra heller.. det beror på hästen och hur munnen ser ut.

tränsa din häst med bettet riktigt löst och se var hästen lägger det. Flytta då upp bettet dit, ta ett tag i tygeln - glappar sidostycker vid ett mjukt tag så är det för löst, rör sig huvudlaget lagom och ganska stabilt så är det bra...

lärde mig den hårda vägen att inte alla hästar kan gå med "två rynkor" när jag började rida unghästar/problemhästar.. hästen lägger ofta bettet där den finner der bekvämt.. ^^

Senast ändrad:

Ja, där tog du orden ur mun på mig....
För om man tittar på munnen på hästar, så har den olika lång mungipa...
Ex min häst...om jag skulle ha 2 rynkor på henne, så skulle hon förmodligen bli hård...och förbannad oxå för den delen:D
Hon har en mkt kort mungipa, så jag kan knappt ha 1 rynka...hon trivs bäst i att bettet bara sitter just mot gipan...

För att placera bettet rätt så har jag lärt mig att man måste kolla I hästens mun och då placera bettet ungefär mitt på lanerna (beror lite på vilket typ av bett man använder), bettet ska aldrig ta i hästens tänder

:p
Fr jag skrev ca just för att det brukar vara vad som passar, ungefär- +/-

:p
Fr jag skrev ca just för att det brukar vara vad som passar, ungefär- +/-

sorry.... hoppas verkligen inte att du kände dig påhoppad.... :o '

jag får bjuda på kaffe nån dag om du har vägarna förbi här nere i ingenstans så jag kan bevisa att jag är en ganska snäll människa egentligen... :idea:

:bump:

Haha nej inte känner jag mig påhoppad av en sån skitsak :D :rofl:
Kaffe lät gott, men det är sällan jag Falubo är i sydsverige :D

Synd det, men man vet ju aldrig ^^

Bra att du inte tog illa upp, jag e lite kort i tonen för jag e så attans sliten just nu och försöker sluta röka med mer eller mindre dåliga dagar typisch.. kan bli lite fel ibland ^^

:D

Diskussioner om bettets placering kan göra mig tokig ibland. Det är inte alls svårt. Det spelar ingen som helst roll vilken träningsmetod eller inriktning ens ridning har när du ska placera bettet. Du måste ha det där hästen har plats för det. Så enkelt är det. 1-2 fingrar nedanför första kindtanden. (det är lätt att känna på utsidan hästens mun) och inte så långt ner att det slår i framtänderna. Vare sig man riden hoppning, distans eller western när det där bettet ska ligga. Hästarna är olika skapade av naturen och därför blir det inga veck ibland och både ett och två veck på andra hästar.

Slutarökaryck är du inte ensam om
/Johanna - 2a dagen nu.

Halv *kl*
Oooo vad jag önskar att det anammades mer av vår Ridskola och även av vissa ryttare här runtomkring....:(
Ibland undrar jag om folk bryr sig om o äns "fråga" sin häst om hur de vill ha det...

Du säger att den skall ligga 1-2 fingrar nedanför 1a kindtanden...
Blir inte det lite :confused: då, jag menar är det 1 el är det 2 fingrar?
När jag tittar på mina fingrar så är det rätt stor skillnad på 1 o 2 fingrar....
Sen finns det hästar m hingständer....
Och så får man inte glömma det där m tjockleken på bettet...
Alltför många har ett alldeles för tjockt bett i munnen på sin häst...den gapar o håller på, så tar man nosrem runt istället för o fundera på om det kanske skulle vara bettet som är fel...

Jag skriver detta "lilla" förtydligande, för det finns många där ute på Buke, som är "nybörjare" och "vet ej bättre"...så kanske de får en liten tankeställare....

Oooo, kan ni inte starta en "Sluta röka tråd på Gnägg"...en liten tråd, där man kan få stöd o råd....
Jag funderar skarpt jag med....:angel:

Det är bara rent vansinne att sluta! :cry:
Dock är det passande att jag slutar nu då jag ska arbeta vid en ridskola innan jag får ett riktigt jobb igen. Och där är det väl inte så populärt, tillskillnad vid travet där ingen bryr sig :angel:

Usch, så får man absolut inte säga till en som funderar....
Man skall låta positiv;)
Även om man inte är det...
Jaså, travarna "ryker"? Ja, det gör dom vid ridskolaor oxå, har jag sett...fast lite mer i smyg..
Jag tycker iaf ni är duktiga....:bow:

Ja travarna ryker, både på, bakom och bredvid hästen :eek:

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: palle
·
N
Ridning Hej! Vissa säger att det är bra då hästen tuggar på bettet och då de får fradga i munnen, varför är det bra? Hästen "accepterar"...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 300
Hästhantering Eller hur det stavas haha. Okej är allmänt lite nyfiken. Eller snatrare söker litte allmäna råd. Jag är lite, inte orolig, men...
Svar
12
· Visningar
1 499
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka