hur högt är normalt för en d-ponny att klara av att hoppa?

saddi

Trådstartare
Hej! :)
Jag har ett sto, d-Ponny, 144 cm i mankhöjd..
hon och jag har hoppat ca 95 cm tillsammans och hon har löshoppat 110 cm, sen var inte hindret högre.. :(
men alla tror att hon skulle klara högre!
hur högt är normalt för en ponny på 144 cm att klara av att hoppa? :confused:

Tacksam För Svar!
vill veta hur mkt jag kan kräva av henne.. :eek:

// Sandra :cool:

hej, ajg vet inte det normala men kompisens dponny som är ungefär lika hög som din lös hoppar 140 o har hoppat 130 med ryttare, säger dom ialalfall :)

Mkt induviduellt. Fråga några tränare/mkt hästkunniga människor hur mycket kapacitet dom tror att DIN häst har. Men jag tycker att dom flesta ponnys som tycker det är kul och inte har alla kroppsliga förutsättningar mot sig, borde kunna gå L:B iallafall, (1 meter i dponny.)

Det beror nog på... men vi har en B-ponny på våran Ridskola som kan löjshoppa 120-130cm....:/ Fast han är iofs en superHoppare ... :idea:

det är väldigt induviduellt. min kompis maxade d-ponny är hoppad 145cm med ryttare.

Det kan ju vara så att hon behöver lite rutin och lite mer teknik för att hoppa högre och därför behöver tränas på det innan det är dags att höja hindret ännu eller så har hon inte kapacitet att hoppa högre.

tack! :)
Ska och kolla på ett stall nu i veckan ditt vi kanske ska flytta min häst..
där finns en fin padock med hoppbana :D
så direkt hon börjar känna sig hemma där, ska jag börja träna lite smått.. sen blir det väll mer och mer..
men hur många gånger i veckan är normalt att träna hoppning ?
om jag skulle vilja börja tävla, vad behöver jag då?
och vilken höjd ska jag börja i? :confused: :confused:
// Sandra :love:

Jag tycker att du ska ta hjälp av en tränare.

Att hoppträna mer än en gång i veckan brukar bara trötta ut hästarna. Men är hästen springing och så på hinder kan man jobba över bommar någon dag i veckan också.

"Min" ponny på 1,48 m har jag hoppat 1,35 på uppsuttet på en höjd hoppning. Hur högt din häst kan hoppa kan tränaren sedan avgöra. :)

Ponnyer brukar kunna hoppa högre än vad man först tror.

Vi har några (5-6 st) ridskoleponnyer (C/D-ponny) som har hoppat 125 cm på höjdhoppstävling

Så länge dom tycker det är kul att hoppa, så brukar dom kunna hoppa ganska högt.

ungefär en gång i veckan är väl normalt att hoppträna, men markarbete kan man rida nästan varje dag.

om du ska börja tävla behöver du grönt kort. På en grönt kortkurs lär man sig allt vad man behöver på en tävling. Och ett TR är ett hett tips - ett måste om man ska ha något att göra på tävlingsbanan alls. Det bästa är väl att börja på en LD om vi pratar lokal tävlingar, annars är det praktiskt att börja på "centimetershoppningar" och ta då en höjd du och hästen känner er säkra på(gäller för övrigt på alla tävlingar överhuvudtaget. bara onödigt att stressa upp i klasser man känner man inte klarar av) och höj allt eftersom.

Beror på hästen i fråga. En C-ponny i stallet har löshoppar 150. Men de flesta D-ponnyer klarar av att hoppa 110 med ryttare.

tack för alla svar.. :bow:
hurska man få tag i en bra tränare för ett bra pris ?
finns det något mer än bukefalos man kan kolla sånt ?

:bump:

hej det beror helt på hennes kapacitet
vi har haft d ponnyer visserligen på internationell nivå som med lätthet klarat ett enkelhinder på 130- 140 du får prova dig fram du lär märka hennnes gräns...
lycka till!

Min nordis som är D-ponny, hoppar enkelhinder på 125-130. Han har löshoppat 150 cm. Jag tror att 110 cm med ryttare ska alla D-ponnyer nog klara av.

hm precis som alla tidigare har skrivit så är de mkt indviduellt hur högt just din ponny kan hoppa. Själv har jag haft en c-ponny på 132cm som hoppade 1,20 och löshoppade 1,30 :D och d-ponnynsen var 1,48 och hoppade 1,30 och löshoppade 1,40 men din klarar säkert ialla fall de lättare klasserna om den tycker att hoppning är kul och gillar det. om du tycker att den känns lite så att tävla LD direkt kan du alltid ge dig ut på pay and ride innan så ni får lite rutin tsm och blir samspelta . Du kan kolla på ditt ditriskt hemsida vad de finns för tränare i ditt län. Lycka till!

---------------------

Star quality all over my name

Ser man på tävlingsponnyer så hoppar de väl upp till 140cm på tex EM.

jag tränar en ponny som hoppat en hel bana på 145cm :love: Och han går fälttävlan!
Fast hade lika bra kunnat bli en hopp/dressyrponny!

Vi hade en i gamla klubben som vann en höjdhoppningstävling på Strömsholm. Tror ponnyn var ca 147cm, han hoppade 170cm (med ryttare) men det var ju ett enstaka hinder och inget man hoppar en hel bana. Han var i övrigt en duktig tävlingshäst och ryttaren mkt rutinerad. (don´t try this at home :smirk:)

Har för mig att Lunas Hunter c-ponny hoppade 170cm på någon uppvisning. Lunas Hunter var för er som inte vet Sveriges i särklass bästa c-ponny på 80-talet

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 399
Senast: Fiorano
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 207
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 941
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama