Hur hög häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MinnaM

Vi funderar på att köpa häst, och jag är nyfiken på hur hög häst ni tycker är lämplig. Jag är ungefär 1,50 lång. Har ridit en häst som var maxad C, vilket var ganska lagom. Men jag är livrädd för att växa ur min häst för snabbt. Men jag vill ju inte heller ha en alldeles för stor. Jag kan rida på hästar som är 1,10, dvs 40 cm lägre än vad jag är själv, men jag kan ju inte köpa det. Läste nånstans att man ska köpa hästar som är ungefär 10 cm lägre än en själv, i detta fallet maxad C. Kan det stämma ganska bra, kanske? :rofl:

Sv: Hur hög häst?

Hur gammal är du? Om du är ung så växer du ju ganska mycket. Och hur kul är det att växa ur sin häst på 2 år eller så :p.

Oj, så dumt av mig att inte skriva det. Jag är född -96, dvs 11 år. :)

man växer snabbt när man är ung , antar att du är det ? Då skulle jag satsa på D-ponny direkt ! Då passar den förmodligen ändå fram tills du är 18år och du slipper göra massa hästbyten.

Tack för alla svar! :) Ni är till stor hjälp, ska ni veta.:bump:

Om du är 11 år och 150 cm så lär du ju växa en hel del till.. Köp en D-ponny så har du många år framför dig med samma häst!

Det beror ju lite på vilka gener du har. :p
Du är inte så gammal än så det är ju svårt att veta men något hum kanske du kan ha ändå. (Ang hur lång du kan bli alltså.)

Ska du köpa en Dponny tycker jag inte du ska ta en större ponny utan gärna en mindre dponny, och välj hellre en lätt än en grov!

Det beror ju lite på vilka gener du har. :p
Du är inte så gammal än så det är ju svårt att veta men något hum kanske du kan ha ändå. (Ang hur lång du kan bli alltså.)

Ska du köpa en Dponny tycker jag inte du ska ta en större ponny utan gärna en mindre dponny, och välj hellre en lätt än en grov!

Min mamma är 164, och pappa är 172, alltså inte så värst långa. Behöver inte fundera så mycket på lätt eller grov ponny, jag har ridit en del grövre ponnyer men det fungerade inte alls för mig. De grova ponnyerna lämnar jag över till mamma :D

Verkar som, ja, alla tycker ju såklart olika. Får väl se om jag hitta någon jag tycker om, är den några centimeter mer eller mindre spelar ju inte så stor roll :D

Jag hade köpt en maxad D-ponny av ädlare sort så kan du vara nästan säker på att du inte växer ur ponnyn. För stor tror jag inte heller att den kan bli om den inte är grov eller tung. Jag är själv 165cm och har inga problem att rida ponny även nu efter ponnytiden men när jag var i din längd red jag ponnyer i alla kategorier utan problem (dvs A,B,C och D). Stämmer kemin mellan dig och ponnyn så spelar storleken mindre roll, bättre att ha ngt att växa i!

Lycka till!

om jag bara var 11 år, och ca 150 som du är så skulle du kunna ha en maxad c-ponny. Men är du rädd för att växa och bli lång och då behöva sälja ponnyn så skulle jag leta efter en snällare d-ponny. Du får juh både c och d-ponny tills du är 18. Så allt beror lite på vad du vill syssla med osv, konkuranten på tävlingar blir svårare på d-ponny då offtast äldre har dessa ponnyer. jag hade b-ponny fram tills att jag var 13, sen köpte jag en d-ponny, men köpte sedan en c-ponny, så jag hade turen att ha både, men hade mest c-ponnyn som min ponny och gick sedan bara några år över till d-ponny och nu har jag stor häst.

Förstår absolut att du vill köpa större ponny - Så du kan ha den några år! Men tänk på att du också ska kunna klara av ponnyn - Många gör felet att de köper en alldeles för stor ponny till sina barn "För att växa i" vilket leder till att barnen inte klarar av sin ponny.

Själv är jag 165 cm och rider min islandshäst - Kategori C! Lycka till! //Linda

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 849
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 837
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar