Hur hög blir hästen??

Rotterö

Trådstartare
Kan man mäta en åring och få fram hur hög han blir ca.
Min granne sa det.Hur gör man??
Min är nu ca 1,59

Sv: Hur hög blir hästen??

Det finns ju "tattarmåttet", men jag vet inte hur tillförlitligt det är eller hur gammal häste bör vara för att det ska ge ett så rättvisande resultat som möjligt.

Man tar då tex ett balsnöre och mäter från kotan upp till armbågsspetsen. Ta sedan det måttet du får där och dra snöret från armbågsspetsen och rakt upp förbi manken. Så mkt som snöret sticker över manken kommer hästen att växa...om man nu vill tro det.

Ja det har jag hört av en hovslagare.
Kanske man kan kolla hur det blir.
grannens 11/2 hingst Av Camaro M är i dag 163. De mätte skulle bli 173

Man mäter från yttersta spetsen på kotan upp till armbågen, sen tar man det man får gånger 2! ;)

Har bara dåliga erfarenheter av tattarmåttet tyvärr.
Första hästen skulle enl. TM bli ca 175cm, men blev som färdigvuxen bara 154cm. Andra hästen skulle bli ca 164, men hamnade på 172cm...:angel:

Åh, det kändes skönt att höra! Jag fick för ett tag sedan ett samtal från uppfödaren till en av våra hästar... hon påstod att hästen skulle bli STOR när hon såldes men det vart en liten fis:p

Hon vägrade nästran tro mig när jag sa hur stor/liten hon är o i samma andetag berättade hon att mamman är liten och jag vet att pappan lämnar smått:p

Den som blev så liten för mig har en pappa som INTE är känd för att lämna smått... Cardento. Mamman var iofs bara 158cm, men har större bakom sig. Den som blev stor är e Quite Easy, mamman 160cm

Kan man mäta en åring och få fram hur hög han blir ca.
Min granne sa det.Hur gör man??
Min är nu ca 1,59

Den bästa riktlinjen du har är nog höjden på pållens föräldrarna. Hästarna blir ju grovt sett ett "medelmått" av sina föräldrar. Beroende på hur mycket muskler den sedan ansätter runt bogblad och armbågar så kan den blir högre eller lägre. Mer muskler = något högre manke.

Den som blev så liten för mig har en pappa som INTE är känd för att lämna smått... Cardento. Mamman var iofs bara 158cm, men har större bakom sig. Den som blev stor är e Quite Easy, mamman 160cm

Cardento är väl snarare känd för att lämna väldigt varierat! Förmodligen storleksmässigt mer från stoet en Cardento själv. Jag hade en häst efter Cardento som var 177cm, men jag har sett en hel drös av hästar efter honom som snarare ligger runt 160-163cm. Här på buke har det just diskuterats om detta ang Cardento, att hann ofta lämna litet eller stort. Min egen slutsats är att det borde vara stoet som i regel "bestämmer" storleken på hans avkommor.

1.59 för en åring är stort! Du kan väl läsa de andra trådarna om 07-or eller o6-or så får du en liten uppfattning om vad de hamnar på.

har läst någonstans att många hästar på 1-årsdagen vuxit ca 90% av sin storlek, då skulle din hamna på kring 177 cm!

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka