Hur hjälpa och stötta?

B

Blue_moon

En sorglig sak hände igår. Systers älsta honkanin skulle kastreras (1 år gammal, började bli för dominant mot de andra kaninerna) men överlevde inte narkosen.

Det är främst på en kanin som vi märker förlusten på, men också på min syster som är helt förstörd.
Det var hennes första kanin, inköpt för ca 1 år sedan, fick ungar i höstas, extremt social, den mest älskade, det bästa som fanns var uppmärksamhet och när någon kelade med henne. När hon fick se en människa röra sig i huset hoppade hon fram i lekhagen så man skulle kela med henne.

Så hur stöttat man både andra kaniner som mist sin (om än dominanta) ledare, och syster, snart 15 år, som mist sin älskade kanin?

Sv: Hur hjälpa och stötta?

(Ni borde kanske haft kaninerna separat.)

Min erfarenhet av att förlora djur man älskat över allt annat är mest att man låter personen vara, sörja i lugn och ro utan att hålla på och dalta med den. Jag brukar bara bli irriterad när sånt daltande inträffar..

Tack för svaret!
Vi hade den kaninen tillsammans med en av hennes ungar vilket gick jättebra tills för ett par veckor sedan, då skilde vi på dem (de andra kaninerna gick tillsammans utan problem) men de såg så ledsna ut och för att spara plats (burar tar en del plats) samt att kunna ha dem tillsammans i lekhagen (som är relativt stor) så blev vi tipsade om att kastrera honan så hon skulle kunna bli mindre dominant.

Dalta med syster gör vi inte.

Men hur gör vi med kaninerna för att stötta dem? Den som gick tillsammans med honan fram tills för ett par veckor sedan sitter ensam i buren då de andra går kanonbra ihop och det får itne plats en till kanin i deras bur (dock när de går i lekhagen på dagarna), hon verkar ta det hårt, mår av någon anledning sämre nu när mamman är helt borta än när de blev skilda åt, känner de på sig att mamman (eller hur de nu ser varandra när de är vuxna) inte lever längre?

Jag tror att tiden läker såren.
Låt kaninen (och din dotter) få "sörja".
Du ska se att hon blir lite gladare om ett tag.

De som är kvar, och vänner kan ni ju släppa ut i ett rum eller så, så att de får leka av sig med varandra :)

Liknande trådar

Kropp & Själ De flesta här vet ju om min historia, depressioner och ångestproblem sen minst 17 år tillbaka. Har senaste åren ändå haft bra perioder...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 761
Senast: MissFideli
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Sand
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 551
Senast: zabby
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 006
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?