Hur hjälpa skendräktig tik?

Det står inget heller om hur länge hennes tik är skendräktig i första inlägget och det hon skrev där tolkar inte jag som att må så pass dåligt att behöva kastreras. Eller att behöva tolkas som att det varas flera månader.

Skendräktighet överlag tycker jag inte man ska kastrera mot. Det är normalt.
Nej och det skriver jag inte heller men jag håller inte med dig om att skendräktighet är normalt. Absolut inte.

Jag har tikar som inte är skendräktiga och skulle dom bli det skulle jag överväga att hjälpa dom beroende på hur pass skendräktiga dom är.

En tik som mår dåligt halva året skulle åtminstone inte jag låta gå så år efter år där hade kastrering varit självklart 🙄

Mindre skendräktighet tik hade jag provat galastop och munkpeppar till ett djur ska inte gå runt och må dåligt när hjälp finns!
 
Nej och det skriver jag inte heller men jag håller inte med dig om att skendräktighet är normalt. Absolut inte.

Jag har tikar som inte är skendräktiga och skulle dom bli det skulle jag överväga att hjälpa dom beroende på hur pass skendräktiga dom är.

En tik som mår dåligt halva året skulle åtminstone inte jag låta gå så år efter år där hade kastrering varit självklart 🙄

Mindre skendräktighet tik hade jag provat galastop och munkpeppar till ett djur ska inte gå runt och må dåligt när hjälp finns!
Jag har inte skrivit att man inte ska hjälpa-bara inte kastrera så länge den inte är uppenbart sjuk eller uppenbart onormalt skendräktig. Jag har haft flera tikar och ingen av dem har varit varken sjuk eller onormalt skendräktiga även om de har varit det av varierande grad.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ni handlade det om skendräktighet överlag inte ts tik som för övrigt nämnde dessa två veckor efter trådstarten.
Jo det finns tikar som är skendräktiga i månader tyvärr.
Jag har en tik som direkt efter löp beter sig "dräktig" - blir lugnare, börjar boa och sova mer under den tid en dräktighet tar (2 månader). Men aldrig någonsin hon har mått dåligt av det. Hon får ingen mjölk, utan blir bara lugnare, mer kelig osv (hon mår inte dåligt som dräktig heller utan är bara lugnare). Hon får heller ingen ingen mjölk.
Den andra tiken går från att ha varit megaaktiv till att bli normalaktiv efter löpet är slut - 2 månader efter löp får hon pyttelite mjölk i några veckor. Inget jag märkt att hon lider av alls, utan är fullt på i allt i övrigt.
Det finns många gränser på skalan. Att ta en tik som en en period är lugnare och mera inåtvänd för att må dåligt är att ta i. Att jämföra med människor är även det fel, då vi människor inte hormonmässigt är dräktiga/gravida om vi inte är med barn - det är tikar (därav vi inte kan ta urinprov på tikar, för det visar samma oavsett om hon är dräktig eller inte).
 
Jag har en tik som direkt efter löp beter sig "dräktig" - blir lugnare, börjar boa och sova mer under den tid en dräktighet tar (2 månader). Men aldrig någonsin hon har mått dåligt av det. Hon får ingen mjölk, utan blir bara lugnare, mer kelig osv (hon mår inte dåligt som dräktig heller utan är bara lugnare). Hon får heller ingen ingen mjölk.
Den andra tiken går från att ha varit megaaktiv till att bli normalaktiv efter löpet är slut - 2 månader efter löp får hon pyttelite mjölk i några veckor. Inget jag märkt att hon lider av alls, utan är fullt på i allt i övrigt.
Det finns många gränser på skalan. Att ta en tik som en en period är lugnare och mera inåtvänd för att må dåligt är att ta i. Att jämföra med människor är även det fel, då vi människor inte hormonmässigt är dräktiga/gravida om vi inte är med barn - det är tikar (därav vi inte kan ta urinprov på tikar, för det visar samma oavsett om hon är dräktig eller inte).
Hormoner som hormoner , och att vi inte kan ta urinprov på en tik ? Det är ändå hormoner oavsett om det handlar om en människa en häst eller en katt alla blir vi påverkade.
Och jag har inte skrivit att man ska kastrera alla tikar heller.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en bulle tjej på 6 år, jag har bara haft henne sen hon var 5 år. Så hon har hunnit med 3 löp, och det första parades hon på. Men...
Svar
2
· Visningar
721
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
5 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp