Hur hjälpa skendräktig tik?

Jumper

Trådstartare
Min labradortik är i sitt esse av skendräktighet och har det lite jobbigt. Så ös på med era tips och idéer om hur man kan underlätta för henne, förutom då det vanliga med mer motion (svårt med värmekänslig hund nu på sommaren) och minskat matintag. Kosttillskott? Munkpeppar provade jag förra gången men hjälpte ej. Låta henne gräva el inte? Gräver frenetiskt i sina bäddar och soffan. Hon vill inte direkt äta ur sin kong som vanligt (orkar inte tror jag), piper och gnäller, lite orolig rent allmänt. Mjukdjur är undanlagda.
 
Min labradortik är i sitt esse av skendräktighet och har det lite jobbigt. Så ös på med era tips och idéer om hur man kan underlätta för henne, förutom då det vanliga med mer motion (svårt med värmekänslig hund nu på sommaren) och minskat matintag. Kosttillskott? Munkpeppar provade jag förra gången men hjälpte ej. Låta henne gräva el inte? Gräver frenetiskt i sina bäddar och soffan. Hon vill inte direkt äta ur sin kong som vanligt (orkar inte tror jag), piper och gnäller, lite orolig rent allmänt. Mjukdjur är undanlagda.
Hade kastrerat en tik som blir så dålig.
Mina märker man varken löp eller skendräktighet på förutom att dom blir parningsvilliga i höglöpet.
 
Jag ser ju dessa symptom som jag beskriver, och då högst 2 veckor varje gång, men undrar om det verkligen är skäl nog att kastrera..? Om man ser till ev nackdelar med en kastrering, är det verkligen värt det undrar man, och vad är "för mkt" skendräktighet? Min förra tik, av helt annan ras, blev också märkbart skendräktig, gnällig, grävig samt fick dessutom juver som om hon haft valpar.
 
Min forsta rottistik blev skendraktig och betedde sig sa de forsta lopen innan jag insag att det fanns saker jag kunde gora, som att ta bort henne's "babies". Jag stoppade allt gravande och jobbade med nosework, lydnades ovningar innomhus, och tranade tricks innomhus nar det var for varmt att se till att hon motionerade mer. Det fungerade mycket bra, jag satte igang nar lopet var tillrackligt over for att hon inte skulle behova "mens skydd". Det blev mycket lindrigare och hon slutade med skendraktigheten mycket snabbare.
 
Jag ser ju dessa symptom som jag beskriver, och då högst 2 veckor varje gång, men undrar om det verkligen är skäl nog att kastrera..? Om man ser till ev nackdelar med en kastrering, är det verkligen värt det undrar man, och vad är "för mkt" skendräktighet? Min förra tik, av helt annan ras, blev också märkbart skendräktig, gnällig, grävig samt fick dessutom juver som om hon haft valpar.
Det var inget du angav i ditt första inlägg.
Jag har aldrig behövt fundera på kastrering då jag bara haft hundar som funkar bra okastrerade.
Handlar det verkligen bara om två veckor två gånger om året kanske du kan kolla med veterinären om att få ge henne galastop tex?
(Vet dock inte om det fortfarande heter så och är det som är aktuellt nu)
 
Jag ser ju dessa symptom som jag beskriver, och då högst 2 veckor varje gång, men undrar om det verkligen är skäl nog att kastrera..? Om man ser till ev nackdelar med en kastrering, är det verkligen värt det undrar man, och vad är "för mkt" skendräktighet? Min förra tik, av helt annan ras, blev också märkbart skendräktig, gnällig, grävig samt fick dessutom juver som om hon haft valpar.
Menar du för att få det på försäkringen? Jag upplever att försäkringsbolagen har blivit mer restriktiva med att operera bort livmodern men det finns ju alltid alternativet att bekosta operationen själv.
 
Menar du för att få det på försäkringen? Jag upplever att försäkringsbolagen har blivit mer restriktiva med att operera bort livmodern men det finns ju alltid alternativet att bekosta operationen själv.
Har kastrering någonsin gått på försäkring? Det var något nytt för mig isåfall.
 
Min labradortik är i sitt esse av skendräktighet och har det lite jobbigt. Så ös på med era tips och idéer om hur man kan underlätta för henne, förutom då det vanliga med mer motion (svårt med värmekänslig hund nu på sommaren) och minskat matintag. Kosttillskott? Munkpeppar provade jag förra gången men hjälpte ej. Låta henne gräva el inte? Gräver frenetiskt i sina bäddar och soffan. Hon vill inte direkt äta ur sin kong som vanligt (orkar inte tror jag), piper och gnäller, lite orolig rent allmänt. Mjukdjur är undanlagda.
Så länge en tik bara gräver/boar och inte sätter mängder med mjölk som ger problem med mjölkstockning mm så brukar jag bara vänta ut det. Tiken själv lider nog inte, utan det är mer vi som tycker det är jobbigt.

Jag testar själv just nu Madame - ett naturmedel (örtblandning) som ska börja ges lite före löp/precis när löpet börjar och sen under 2 månader ca efter löp (alltså hela "dräktighetstiden"). Innehållsmässigt typ samma som jag provat tidigare för ett gäng år sedan.
Jag har dock gett sådana preparat tidigare till några tikar och nackdelen har varit att dom kommit i löp lite tidigare sen. Denna gång gör jag det enbart för att jag ska få hem en leasingtik (om hon blivit dräktig) och min ena tik kommer vara lite skendräktig precis samtidigt som ev valpar kommer. Vill slippa det och den bitchighet som kan bli.

Tikar som bara bäddar eller sätter pyttelite mjölk gör jag annars ingenting med. Dom får boa om dom vill (en tik bäddar i en öppen tygbur) och den andra tiken får pyttelite mjölk. Ingen tar leksaksvalpar eller liknande och då stör det inte mig :)
 
Jag tycker generellt inte skendräktighet tikar ser ut att må bra alls.
Alla tikar blir egentligen skendräktiga - även om det inte märks utåt på de flesta. Hormonerna i kroppen ökar oavsett om tiken är parad eller inte :) Har aldrig märkt att mina tikar mår dåligt på något sätt. En boar mer/sover mer och en får lite mjölk och blir lite mer "omhändertagande" gentemot mig - ute är dom pigga och glada.
Har dock haft en tik som fick mjölkstockning och hög feber varje gång och hon blev kastrat - där gick det över gränsen för mig.

Min ena tik välkomnar jag tiden direkt efter löp och 2 månader framåt, för hon blir något lite lugnare än vanligt då (otroligt aktiv tik) :D
 
Alla tikar blir egentligen skendräktiga - även om det inte märks utåt på de flesta. Hormonerna i kroppen ökar oavsett om tiken är parad eller inte :) Har aldrig märkt att mina tikar mår dåligt på något sätt. En boar mer/sover mer och en får lite mjölk och blir lite mer "omhändertagande" gentemot mig - ute är dom pigga och glada.
Har dock haft en tik som fick mjölkstockning och hög feber varje gång och hon blev kastrat - där gick det över gränsen för mig.

Min ena tik välkomnar jag tiden direkt efter löp och 2 månader framåt, för hon blir något lite lugnare än vanligt då (otroligt aktiv tik) :D
Jag syftar på tikar som blir märkbart skendräktiga jag tycker inte dom verkar må bra utav det.
Är ju samma för människor om vi ska se det så.
Alla kvinnor har hormoner som sänks och höjs och ditten och datten men måendet skiljer sig åt enormt vissa mår skit vid pms mens och graviditeter medans andra mår bra 😊
Man reagerar olika på hormoner helt enkelt så även hundar är min uppfattning.
 
Jag syftar på tikar som blir märkbart skendräktiga jag tycker inte dom verkar må bra utav det.
Är ju samma för människor om vi ska se det så.
Alla kvinnor har hormoner som sänks och höjs och ditten och datten men måendet skiljer sig åt enormt vissa mår skit vid pms mens och graviditeter medans andra mår bra 😊
Man reagerar olika på hormoner helt enkelt så även hundar är min uppfattning.
Jag skulle endast fundera på att kastrera en tik som uppenbart blev sjuk av skendräktigheten, inte bara för att hon mår dålig någon vecka två gånger om året. Det tillhör det normala i livet att ibland inte må helt ok och vi kan inte skydda mot allt negativt, och en kastrering kan jag inte tänka mig medför bara positiva saker heller.
 
Jag skulle endast fundera på att kastrera en tik som uppenbart blev sjuk av skendräktigheten, inte bara för att hon mår dålig någon vecka två gånger om året. Det tillhör det normala i livet att ibland inte må helt ok och vi kan inte skydda mot allt negativt, och en kastrering kan jag inte tänka mig medför bara positiva saker heller.
Tikar som blir riktigt skendräktiga mår ju dåligt i flera månader efter varje löp. Och sen börjar det om igen.

Tur man slipper tänka på det problemet.
 
Tikar som blir riktigt skendräktiga mår ju dåligt i flera månader efter varje löp. Och sen börjar det om igen.

Tur man slipper tänka på det problemet.
En skendräktig tik är inte automatiskt sjuk, och här nämns ju inte flera månader? Två veckor tyckte jag mig se. Det är min egen erfarenhet också, jag har mest haft tikar då jag föredrar tikar och det är inte alls så länge som flera månader. Jag har haft både tikar som blir skendräktiga med lite mjölk, bäddar osv och tikar som man knappt märker något på och allt däremellan. Skulle inte kastrera någon av dem. För mig var mer aktivering och avleda som var prio vid de tillfällena. Det går över, det tar inte flera månader.
 
En skendräktig tik är inte automatiskt sjuk, och här nämns ju inte flera månader? Två veckor tyckte jag mig se. Det är min egen erfarenhet också, jag har mest haft tikar då jag föredrar tikar och det är inte alls så länge som flera månader. Jag har haft både tikar som blir skendräktiga med lite mjölk, bäddar osv och tikar som man knappt märker något på och allt däremellan. Skulle inte kastrera någon av dem. För mig var mer aktivering och avleda som var prio vid de tillfällena. Det går över, det tar inte flera månader.
Ni handlade det om skendräktighet överlag inte ts tik som för övrigt nämnde dessa två veckor efter trådstarten.
Jo det finns tikar som är skendräktiga i månader tyvärr.
 
Ni handlade det om skendräktighet överlag inte ts tik som för övrigt nämnde dessa två veckor efter trådstarten.
Jo det finns tikar som är skendräktiga i månader tyvärr.
Det står inget heller om hur länge hennes tik är skendräktig i första inlägget och det hon skrev där tolkar inte jag som att må så pass dåligt att behöva kastreras. Eller att behöva tolkas som att det varas flera månader.

Skendräktighet överlag tycker jag inte man ska kastrera mot. Det är normalt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en bulle tjej på 6 år, jag har bara haft henne sen hon var 5 år. Så hon har hunnit med 3 löp, och det första parades hon på. Men...
Svar
2
· Visningar
721
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
5 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp