Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Det är en tanke, ska framföra den! Tack! :bow:
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Jag har en hingst som varit PRECIS sådär som du beskrivit. Han vankade, trampade och skrek och åt inte så länge det var hästar utomhus som rörde på sig. Han fick helt enkelt ha en gardin på sin box, så att när han är i boxen så är det BARA han. Det kan låta elakt att stänga in honom ifrån ovärlden men, han behöver det. Det är hans sätt att slappna av. Han går ute heeeela dagarna. I en hage där han knappt (!!) kan se våra ston. Men på kvällen kommer han i sin "isoleringsbox". Då är han avslappnad.

När han stod hos uppfödaren stod han ute kanske 4 timmar om dagen, sen in i sin box bakom lås och bom o gradin. Hon som tävlade honom kunde inte tävla honom om han ständigt gick ner i vikt. Sakta men säkert så trampade han sig tillbaka upp i vikt, även fast han betäckte en del ston. Men han hade sitt privata lunga bakom gardinen.
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

kanske sterilisera ett sto som ändå inte används till avel som han kan få gå med? min tanke är lite idén med s.k teaserston.
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Hej där.

Vi har egna hingstar och deras fästmöar. Den äldste hingsten skulle få sin tjej första gången, vilket vi trodde skulle gå smärtfritt. Tji fick vi!
Han förstod inte vad han skulle med henne att göra, det tog 1 1/2 år
Då hade hon gått och vallat honom under denna tiden i hagen, och han trodde att hon skulle vara elak. Bättre fly än illa fäkta tänkte han.

Men han är den exemplariska gentlemanen som man bara kan finna. Han nästan ber om ursäkt för att han finns. HAn är mkt lugn, alltid, fastän han går jämte stona, han kan allstå stå och vifta svans med sin fästmö, och är precis som vanligt när hon inte brunstar. Säger goddag när hon ev visar brunst igen. Så han har inte det minsta problem med att gå med tjejer i hagen även om de inte brunstar.

Så det torde funka med er hingst också tycker jag. då har han en flockmedlem att se efter. Skulle nog vara positivt inställd på detta. När så ni inte vill ha ett föl t ex när det är för långt gånget på året, delar ni bara på dem. Han funkade ju bra på höst/vinter halvåret.

Är hon dräktig är det ju inga problem om han är som du skriver en gentleman som vet hur man uppför sig.
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Stoet som blev så rädd vid betäckningsförsök borde kollas upp nästa gång hon visar brunst. Kanske är hon inte alls redo inuti trots att hon verkar brunstig.
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Det kan faktiskt va så att stoet har mödomshinnan kvar och att det då är svårt rent praktiskt. Hon känner sig faktiskt inte redo rent fysiskt.

Vi råkade ut för detta på en av våra, de stack hål på den sedan har det inte varit några problem.

Vi hade aldrig varit med om detta förut. hon har ju haft en tävlingskarriär bakom sig som travare.

Värt att kolla upp! Är för en vet väldigt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 491
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 064
Hästhantering Det här med hingstar är ju ett laddat ämne med många myter, rädsla och mycket okunnskap. Ni som har valt att inte lyssna på allas...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 360
Senast: Malin123
·
Hästhantering Har en inackordering i mitt stall med en valack på runt 17år. Han är väldigt okomplicerad och har egentligen ingen hingstkaraktär och...
Svar
7
· Visningar
4 788
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp