Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

G

Gisburne

En bekant till mig har nyligen köpt en hingst som är 12 år. Han betäcker ett litet antal ston varje år, har precis börjat den här veckan. Han har hållit sig relativt lugn hela vintern och har klarat av att gå i en egen hage, med stohagen mittemot med en grusväg emellan. Men så kom våren, och som bekant kan en del hingstar bli lite hormonstinna då.

Problemet är att den här hingsten blir inte bara hormonstinn, han blir ett nervvrak! Han trampar av och an, äter inte, dricker inte, gnäggar efter stona, trampar, trampar, springer, trampar... Fick gå i en ensam hage utan så mycket visuell kontakt med andra hästar, men då det inte fick honom att slappna av sattes han i en hage mellan två andra hagar, med hingstar och valacker på vardera sidan. Blev precis likadan, helt uppe i varv och kunde inte slappna av. Nu när betäckningarna börjat har han fått stå i box på kvällarna, troligen mest för att hans hage ligger 500 meter från gården, och han betäcker flera ston per kväll ibland, och då blir det lite jobbigt att gå fram och tillbaka och hämta/lämna honom.

Hos förra ägaren stod han tydligen i box nästan jämt, men nu när han står inne så vankar han av och an, trampar, trampar, gnäggar, trampar... Igår kväll pratade jag med ägaren som hade honom uppställd i gången, och det gick knappt att höra vad hon sa, för hästen trampade FORTFARANDE runt hela tiden, åt sidorna, fram och tillbaka, etc. Han hanteras på ett konsekvent sätt, han får definitivt inte bete sig illa eller "hingsta sig" mot människor. Trots detta är han helt snurrig i kolan och verkar knappt hinna med att tänka ibland.

Vill så gärna få lite tips som jag kan meddela ägaren, för hon verkar ganska förtvivlad. Kastrering har ju funnits på tal, men samtidigt är han köpt som avelshingst för en ganska dryg penning, och det finns ju ingen garanti för att han blir bättre bara för att kulorna ryker. Så hur hade ni gjort, om vi bortser kastrering?
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Betäcker han naturligt? Upplevde samma sak med en hingst vi hade, han blev "totalidiot" när betäckningssäsongen började.
Men när vi gick över till att tappa honom och sen seminera stona så blev det mycket bättre, finns det möjlighet kan ni prova.
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Låt honom gå med ett sto i hagen. (Ett som han ändå ska betäcka, ett av gårdens kanske).

Det gör under att ha en flickvän med sig i hagen.
Låt honom gå ute på natten.

Han kommer må underbart av det.

Han vill ju till brudarna, därav hans stress.
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Gisburne skrev:
En bekant till mig har nyligen köpt en hingst som är 12 år. Han betäcker ett litet antal ston varje år, har precis börjat den här veckan. Han har hållit sig relativt lugn hela vintern och har klarat av att gå i en egen hage, med stohagen mittemot med en grusväg emellan. Men så kom våren, och som bekant kan en del hingstar bli lite hormonstinna då.

Problemet är att den här hingsten blir inte bara hormonstinn, han blir ett nervvrak! Han trampar av och an, äter inte, dricker inte, gnäggar efter stona, trampar, trampar, springer, trampar... Fick gå i en ensam hage utan så mycket visuell kontakt med andra hästar, men då det inte fick honom att slappna av sattes han i en hage mellan två andra hagar, med hingstar och valacker på vardera sidan. Blev precis likadan, helt uppe i varv och kunde inte slappna av. Nu när betäckningarna börjat har han fått stå i box på kvällarna, troligen mest för att hans hage ligger 500 meter från gården, och han betäcker flera ston per kväll ibland, och då blir det lite jobbigt att gå fram och tillbaka och hämta/lämna honom.

Hos förra ägaren stod han tydligen i box nästan jämt, men nu när han står inne så vankar han av och an, trampar, trampar, gnäggar, trampar... Igår kväll pratade jag med ägaren som hade honom uppställd i gången, och det gick knappt att höra vad hon sa, för hästen trampade FORTFARANDE runt hela tiden, åt sidorna, fram och tillbaka, etc. Han hanteras på ett konsekvent sätt, han får definitivt inte bete sig illa eller "hingsta sig" mot människor. Trots detta är han helt snurrig i kolan och verkar knappt hinna med att tänka ibland.

Vill så gärna få lite tips som jag kan meddela ägaren, för hon verkar ganska förtvivlad. Kastrering har ju funnits på tal, men samtidigt är han köpt som avelshingst för en ganska dryg penning, och det finns ju ingen garanti för att han blir bättre bara för att kulorna ryker. Så hur hade ni gjort, om vi bortser kastrering?


Är han riden något?

Jag tog hand om en sån i ett år, efter ägarens böner, eftersom han stressade ihjäl sig själv om han var sysslolös. Jag hade honom som dressyrhäst. Innan hade han varit galopphäst, vantrivdes med det, hopphäst och vantrivdes, blev stående pga att ingen hade tid med honom och skadade då sig själv. Särskilt under betäckningssäsongen. Den ägaren hade samma dilemma.
Även om det var vår och stresstid så var han en lugnare ochmer välmående häst när han fick arbeta ganska hårt varje dag. Han slutade äta och föll ur innan men med daglig ridning åt han som en häst:D och var öht lugnare. Aktivering var alltås enda sättet som fungerade. Och rejäl ridning, inte longera lite eller tömköra lite då och då, utan dressyrpass, skogsridning, konditionsträning i backar, mm. Så det ätr mitt råd. Skaffa en ryttare.

MEN en ryttare som är van och orädd för hingstar. Han är säkert lite uppvarvad i början. Och dessutom kan man säga till den typen av häst att tagga ner. Sätt ordentliga gränser. Valsa runt i stallgången behöver han inte när han står uppbunden det är ouppfostrat. Jag vet exakt hur de blir, men då gäller skarpa gfränser så blir de luganre och tryggare. Han behöver hjälp att sätta stopp för sej själv, om man säger så.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

mammazan skrev:
Betäcker han naturligt? Upplevde samma sak med en hingst vi hade, han blev "totalidiot" när betäckningssäsongen började.
Men när vi gick över till att tappa honom och sen seminera stona så blev det mycket bättre, finns det möjlighet kan ni prova.


Man får inte seminera fullblod vad jag vet, om det är ett sånt.
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Tack alla!

Japp, han betäcker naturligt. (Är inte fullblod, dock.) Han rids rätt mycket, mest i klassisk dressyr, men även i skog och mark.

Jag har också haft en fundering att tipsa om att låta honom ha en "flickvän" i hagen, för det är något som min egen hingst mår väldigt bra av. Dessvärre är flera av stona på gården besläktade med hingsten i fråga, och det enda avelsstoet som inte är det ville inte bli betäckt när de försökte häromdagen... Trots att hon brunstade så hon knappt kunde stå still. :smirk: Tror att hon blev ganska skärrad, trots att hingsten är en gentleman.

Men jag ska ta upp det med ägaren, för jag har som sagt sett på min egen hingst, och ett flertal andra, hur bra de mår när de har sin/sina flickvän/-er med sig hela tiden.

Är det någon som har fler tips?
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Gisburne skrev:
Tack alla!

Japp, han betäcker naturligt. (Är inte fullblod, dock.) Han rids rätt mycket, mest i klassisk dressyr, men även i skog och mark.

Jag har också haft en fundering att tipsa om att låta honom ha en "flickvän" i hagen, för det är något som min egen hingst mår väldigt bra av. Dessvärre är flera av stona på gården besläktade med hingsten i fråga, och det enda avelsstoet som inte är det ville inte bli betäckt när de försökte häromdagen... Trots att hon brunstade så hon knappt kunde stå still. :smirk: Tror att hon blev ganska skärrad, trots att hingsten är en gentleman.

Men jag ska ta upp det med ägaren, för jag har som sagt sett på min egen hingst, och ett flertal andra, hur bra de mår när de har sin/sina flickvän/-er med sig hela tiden.

Är det någon som har fler tips?

det här reagerar jag lite på... hon kunde inte stå still trots att hon brunstade...

så om du har ägglossning och ser en kille och han drar med dig in i buskarna så vill du??????
vi kanske är olika, men jag tror att många glömmer bort att hästar oxå har förspel, det är inget konstigt och hästar har smak, du kan väl inte bara börja knulla med vem som helst? hästar väljer sina partners oxå! det finns hingstar som vägrar betäcka skimmelston (bara ett ex) det finns nästan inget sto som bara ställer upp isg och låter hingsten hoppa upp (om de är lösa i en hage)
jag är för insemering, emot kontrollerade betäckningar där man står och håller i hästarna, det är vad jag kallar våldtäkt! många har dessutom massor linor som håller fast hästens ben ( jag säger inte att ni har det nu)
jag tycker att det är hemskt...
släpp hästarna i en hage och låt dem sköta det själva! sen kan jag förstå om man har en hingst så kanske man inte vill riskera en skada på den om den är värd flera miljoner, men då finns ju insemination!
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

kimmis87 skrev:
emot kontrollerade betäckningar där man står och håller i hästarna, det är vad jag kallar våldtäkt!
har du ens varit med och sett en sådan betäckning :smirk:
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Jag säger detsamma... :crazy:
Hingsten ska ju vara så väluppfostrad att han inte kliver på förrän efter kurtis och att stoet ställer upp sig...

Fast det finns väl kanske folk som låter hingstarna våldta också förståss... :(
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Jag tror att du, och flera, missförstår, men det kan vara för att jag valde att inte förklara mer ingående, eftersom det inte hörde tråden till. Stoet ställde upp sig, både utanför boxen och sedan på "betäckningsplatsen". Och hingsten är en gentleman, som nosar lite först och sedan kliver upp. Men av någon anledning blev stoet rädd när han skulle kliva upp, och därför blev det ingen betäckning med henne. Detta trots att hon såg "villig" ut efter konstens alla regler. Hon har mig veterligt aldrig betäckts förut, och det kan ju helt enkelt ha varit "förstagångsskräck" eller nåt, men det får vi väl aldrig veta.

Jag är den sista som förespråkar våldtäcktsbetäckningar, och jag var med när det här stoet skulle betäckas och det var inte våldtäckt. Hon ville bara inte, trots att hon bjöd in hingsten.

Min egna hingst fribetäcker i hage med en flock ston, det fungerar jättebra, men alla har inte den möjligheten, och har man en hingst värd X antal 100.000-lappar så kanske man inte vill göra så...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Gisburne skrev:
Jag tror att du, och flera, missförstår, men det kan vara för att jag valde att inte förklara mer ingående, eftersom det inte hörde tråden till. Stoet ställde upp sig, både utanför boxen och sedan på "betäckningsplatsen". Och hingsten är en gentleman, som nosar lite först och sedan kliver upp. Men av någon anledning blev stoet rädd när han skulle kliva upp, och därför blev det ingen betäckning med henne. Detta trots att hon såg "villig" ut efter konstens alla regler. Hon har mig veterligt aldrig betäckts förut, och det kan ju helt enkelt ha varit "förstagångsskräck" eller nåt, men det får vi väl aldrig veta.

Jag är den sista som förespråkar våldtäcktsbetäckningar, och jag var med när det här stoet skulle betäckas och det var inte våldtäckt. Hon ville bara inte, trots att hon bjöd in hingsten.

Min egna hingst fribetäcker i hage med en flock ston, det fungerar jättebra, men alla har inte den möjligheten, och har man en hingst värd X antal 100.000-lappar så kanske man inte vill göra så...


här fick jag förklaringen jag vile ha! det lät som att ni höll fast henne för at hon inte ville stå still, men så var alltså inte fallet, men jag vet många som sätter linor runt stots bakben och håller fast henne så honm inte kan göra nåt, det är ju fel!
men jag är glad att ni inte gör så

ja, jag har sett sådant, det är hemskt (till er ovanför)
jag ville bara vara noga med att påpeka att det är inte så det ska gå till!
hej så länge!
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

det låter somom hätsen behöver tränas mentalt, ge honom något att tänka på så att han blir lite mer distraherad. Lägg saker i boxen, vad som helst (inget farligt dock) det gör ingen om det finns i hagen heller, hitta på otroliga saker att hänga i boxen eller i hagen, låt fantasin flöda, det brukar vara ganska uppskattat. inte bara en grej utan flera stycken så han får gnugga hjärnknölarna lite.. =)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

En kul sak hände idag - hingsten stod i stallgången, blev pysslad med inför ritt. Ganska "spattig" som vanligt, gick omkring, gnäggade, levde rövare mer eller mindre. Men i samma ögonblick som ägaren sadlade honom så stod han still! Och sen var han lugn ända tills efter ritten, när han blev avsadlad igen. Ägaren kallade honom kontrollfreak, han vill veta vad som ska hända härnäst, och när sadeln kommer på så vet han att han ska bli riden = lugnar ner sig. Intressant utveckling, tycker jag! :)
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

oopsie skrev:
Man får inte seminera fullblod vad jag vet, om det är ett sånt.

Jag vet inte om det är lagligt men det borde det vara, för det finns ett sto i mitt stall som har en fullblodspappa och en nordismamma. De seminerade den hingsten iaf :bump:

Den fullblodshingsten är nog rätt populär också så det är tveksamt om det är fel gjort. (Detta var för 4 år sedan så..)
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

minnie_ skrev:
Jag vet inte om det är lagligt men det borde det vara, för det finns ett sto i mitt stall som har en fullblodspappa och en nordismamma. De seminerade den hingsten iaf :bump:

Den fullblodshingsten är nog rätt populär också så det är tveksamt om det är fel gjort. (Detta var för 4 år sedan så..)

En hingst som används i "galoppaveln" får INTE användas på semin, en sån avkomma får inte registreras hos galoppförbundet.
Däremot får en fullblodshingst som endast används till "ridhäst" avel verka på semin utan problem men den kan alltså INTE göra både och
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Colonels_king skrev:
det låter somom hätsen behöver tränas mentalt, ge honom något att tänka på så att han blir lite mer distraherad. Lägg saker i boxen, vad som helst (inget farligt dock) det gör ingen om det finns i hagen heller, hitta på otroliga saker att hänga i boxen eller i hagen, låt fantasin flöda, det brukar vara ganska uppskattat. inte bara en grej utan flera stycken så han får gnugga hjärnknölarna lite.. =)

Problemet men en hingst som används i avlen är att han förmodligen struntar totalt i eventuella "leksaker" så länge det är betäcknings säsong. Dom är lixom lite fokuserade på en enda sak;) .
Dessutom kan det vara svårt att "rida" bort beteendet då dom behöver energin till att betäcka och ofta blir lite tunna i slutet av säsongen.
Men jag håller med den som skrev att ett sto i hagen skulle kunna hjälpa honom att släppa behovet av att ha koll på hela gårdens hästbestånd.
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Tack, ungefär så hade jag själv tänkt svara. Den här hingsten är verkligen en hård nöt att knäcka... Han har tunnat ur, såklart, eftersom han aldrig står still, och han verkar inte äta så mycket på dagarna. Ingenting är intressant, förutom ston, och åter ston.

Pratade med ägaren och föreslog att sätta en flickvän i hagen åt honom, men hon sa precis som jag trodde, det enda stoet som inte är släkt med honom är ju stoet de försökte betäcka förra veckan, som blev rädd. Vet inte hur de gör på nästa brunst, men förhoppningsvis kanske de försöker igen, och fungerar det då kanske de kan gå ihop resten av säsongen.
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

Hur skulle det gå att släppa ihop dem? Om hingsten är en gentleman så borde han rimligtvis inte göra närmanden förren hon vill. Eller blir stoet panikartad. Kanske boxar jämte varandra, tills hon inser att en hingst oxå är en häst. :rofl:
 
Sv: Hur hjälpa hingst som inte kan slappna av?

En fullblodshingst får seminera alla raser utom just fullblod, där måste naturlig betäckning ske.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 491
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 064
Hästhantering Det här med hingstar är ju ett laddat ämne med många myter, rädsla och mycket okunnskap. Ni som har valt att inte lyssna på allas...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 360
Senast: Malin123
·
Hästhantering Har en inackordering i mitt stall med en valack på runt 17år. Han är väldigt okomplicerad och har egentligen ingen hingstkaraktär och...
Svar
7
· Visningar
4 788
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp