Hur hittar man stallplats i ny stad?

Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Eftersom du är lite sent ute, det inte är flyttaäsong, och du har möjlighet att ta ned hästen lite i efterhand hade jag solklart satsat på att flytta själv först, sen åkt runt och rekat .
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Jag vet faktiskt inte om det finns fler runt Karlsborg. Känner två karlsborgare som har hästar och de har/hade dem uppstallade på ridskolan i Mölltorp just för att kunna rida i ridhus, sa de. Även om jag är född i Karlsborg och är där ganska mycket vet jag inte mycket om hur "hästläget" är just i Karlsborg.
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Jag tycker det är högra krav. Alltså stall med ridhus, det är typ 1 stall av 10 som har det ungefär. Om jag hade haft dina krav så skulle jag aldrig finna ett stall här där jag bor (inget står särskilt nära ett ridhus, utom själva ridskolan och där är det ju barn och kö!... dock hanteras ju inte hyrhästarna av BARNEN) och det stall som står nära ridhuset är fullt och då får man köa där också och där finns ingen spolspilta!
Mitt stall står flera km från närmsta ridhus, men har spolspilta (det enda stall jag vet som har det, utom ridskolan)

Men håll koll på blocket och när du flyttat så köa, åk runt och fråga, ta något "halvbra" tills vidare? Sätt upp lapp på ridskolan.
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Man blir så van vid vad man har "hemmavid".
Nu när jag själv fått leta och välja stall så känner jag att det är rent omöjligt att hitta det där som passar perfekt.
För mig var det att välja ut det som är viktigast för mig och hästen..
Dina krav är höga (med tanke på det jag har hittat i mina efterforskningar) men jag hoppas att du hittar något som passar er!

Det enda jag kan tipsa om utöver de tips du fått är faceb**k.
Kolla upp alla gamla gymnasiekompisar/bekanta/avlägsna släktingar som du kan misstänka har häst eller hästbekanta och finns i området.
Kontakter är ju ovärderligt.

och även, flytta i förväg själv!
Ge dig själv en månad i nya staden, du kommer säkert behöva hitta din egen plats och får chans att hitta en plats till hästen som funkar.
Man behöver ju verkligen titta på stallen också! Träffa personerna.

Lycka till!
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Tack för alla bra tips, ska läsa igenom allt ordentligt senare när jag har tid :)

Immakim : jo jag funderar på att flytta mig först och hästen sen. Det lutar väl till typ 75 % att vi lämnar henne hos en beridare 1/2 som sen får ha henne fram till typ 1/4. För då i april klarar jag mig ju utan ridhus om jag inte hittar stallplats med ridhus. Sen så får Jag väl direkt ställa mig i kö och hoppas på att något stall med ridhus får en ledig plats typ i september/oktober. Enda nackdelen med att lämna iväg henne är ju att jag vill ju rida själv haha, menmen kan ju hälsa på henne på helgerna.
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Jag ringde till en ridskola och frågade om de hade plats.

Det hade de inte, men hon som svarade var snäll ohc gick ut i stallet och läste på anslagstavlan och återkom med ett telefonnummer att ringa. Hamnade i ett jättetrevligt litet stall nära mitt nya jobb. Sedan har jag "jobbat mig vidare" via de nya kontakter jag fick när jag väl bott in mig ett tag. :)

Internet i all ära, men ibland är direkt- eller telefonkontakt en guldgruva.
 
Sv: Hur hittar man stallplats i ny stad?

Ytterligare ett tips; finns en grupp på facebook som heter "marknad för hästutrustning i Skaraborg/västra götaland" där du kan lägga in en efterlysning, det är en väldigt aktiv grupp och har sett andra som sökt stallplatser där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 021
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 618
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp