Hur hittar man promenadsällskap?

Red_Chili

Trådstartare
Tydligen är det roligare att gå långpromenader när det är vinter än under sommaren. Både jag och hundarna tappar kondition nu för att vi inte kommer ut. Det är helt enkelt för tråkigt :p

Har insett att det vore roligare om man hade promenadsällskap. Frågan är bara: vart sjutton hittar man sådant?

En vän med hundar som bodde granne med oss har flyttat. Den enda hundägaren här i närheten som jag fått kontakt med är en tant med pekingese (som min unga saluki älskar.. Hon blir heltokig av glädje när hon ser dem :D).

Min ena hund morrar och är otrevlig mot hundar vi möter, något hon dock slutar med när man gått tillsammans med någon ca 2 minuter. Men eftersom hon är sådan känns det inte som någon bra idé att gå fram till folk man ser och fråga om de vill gå tillsammans med en på promenader.

Tanken är att börja träna på brukshundklubb i närheten typ.. snart. Kan det finnas chans att man hittar någon där? Går brukshundägare någonsin på vanliga koppelpromenader eller är de bara bosatta på träningsplanen eller ute i skogen och spårar?

Tror ni någon nappar om man sätter upp lappar i området om att man vill ha promenadsällskap? Finns det något annat man kan göra?

Sv: Hur hittar man promenadsällskap?

Du får naturligtvis flytta hit till mig :D Nej men de flesta i mitt närområde har jag lärt känna via rastgårdarna. Så på det viset är det. Vi har varandra på facebook eller smsar. På fejjan om vi ser ett inlägg att de ska till rastgården så brukar alla haka på så vi tillslut är 3-5 mattar och 5-12 hundar som känner varandra väl och vi fikar och har trevligt.

Nu måste jag fråga... Finns det rastgårdar i Göteborg? I huvudstaden finns det ju precis överallt, men jag har aldrig stött på en rastgård i Göteborg.

Nu måste jag fråga... Finns det rastgårdar i Göteborg? I huvudstaden finns det ju precis överallt, men jag har aldrig stött på en rastgård i Göteborg.

Jodå! Escodobe har ju t om gjort en blogg om dem! Flera i mölndal, minst 2 på hisingen och så 4 i nordost! En bra i Gamlestaden, en i Kortedala, en i Gärdsås ( 300 m från mig och enligt många en av de bästa ) samt en liten i Bergsjön. Gräsytan nära Majvallen i slottskogen ska dessutom hägnas in till hundrastgård i år!

Men det var ju långt till de befintliga :p Den på Majvallen kommer jag ju nästan att bo granne med dock, perfekt för valpträning nästa år! Vad roligt.

Var bor du någonstans då? Kan ju inte vara för långt bort för jag har ju sprungit på dig förr.

Du får naturligtvis flytta hit till mig :D Nej men de flesta i mitt närområde har jag lärt känna via rastgårdarna.

Tyvärr så ser jag ytterst sällan något annat än amstaffkorsningar och liknande i rastgårdarna här. Jag låter inte mina damer leka med sådana hundar, de leker för olika för att det ska vara kul för någon av hundarna och då blir det ju inte heller att man får kontakt med någon av ägarna.

MEN idag, (bara för att jag skrev den här tråden :p) så sprang jag på en kvinna med labbe när jag var ute med bara unga dåren. Har sett henne förut och vi sa att om vi ses igen, vilket vi lär göra, så ska hundarna få leka lite osv. Får väl se hur det går, hennes hund var mycket mer flamsig och klumpig än min dåre, men kanske det kan bli bra ändå. Det återstår att se.

Jag kan ta morgonpromenad nära jobbet någon dag om du hojtar till i förväg. Nu går jag alltid hemma och kör sen till jobbet, men det går ju att göra tvärtom också.

Vad synd! I den ena är det oftast sådana här men min hund var smart nog att ignorera dem och hålla sig till mig vis av erfarenhet att amstaffs och rottweilers inte lyssnar när han fått nog då de leker hårt. Min föredrar att springa! I "min rastgård" leker han med en Podenco medelstor, Podenco stor, Borzoi och småpudlar, powder puff och andra mindre hundar. Fast mest söker de godis, tigger fika och vaktar rastgården för förbispringande :crazy:

De flesta amstaffs just i mitt närmsta närområde går inte till rastgårdarna för de amstaffarna är hanagressiva.

Någon som vet om det finns rastgård i Uppsala? :D

Någon som vet om det finns rastgård i Uppsala? :D

Det finns tre som jag vet om. En i Gottsunda bredvid Gipen precis bakom Solistvägen som dock är i dåligt skick. Den består av en stenkulle och träd. Det finns även en i Sävja som ligger precis mitt i mellan Hemslöjdsvägen och 255. Den består av gräs och är jättefin, jag vet inte om det är Oxkällans hundsällskap (http://www.oxkallan.se/index.htm ) som har hand om den. Det har även funnits en nedanför Gränby centrum som bestod av grus, men jag har inte varit där på flera år så jag vet inte om den finns kvar.

De är ju på andra sidan stan allihopa! :angel: Men tack för svar! :D

Gräsytan nära Majvallen i slottskogen ska dessutom hägnas in till hundrastgård i år!

What!? Vart har du fått veta den infon? Jag har tjatat om det i flera år nu att sååå svårt är det väl inte att få upp ett jäkla staket där. Helt grymt om det blir så! Då kanske jag slipper flytta från Linné till typ Gamlestan. ;) :D

Det finns flera stycken i Frölunda med, men dom är för små för mina att sträcka ut i. Vet ni om det finns rastgård i Partille?

R_C: Har C flyttat nu med Doris och co? Hoppas du hittar lite sällskap, du får sätta upp lappar i området eller något. :p Eller flytta hit, vi promenerar maaassor. :p

Enda jag känner till i Partille är en pytteliten plätt vid furulund inte långt bort ifrån brukshundskulbben (påväg dit ifrån centrum).

Men om det är stort du söker känner jag inte till nån.

Det finns tre som jag vet om. En i Gottsunda bredvid Gipen precis bakom Solistvägen som dock är i dåligt skick. Den består av en stenkulle och träd. Det finns även en i Sävja som ligger precis mitt i mellan Hemslöjdsvägen och 255. Den består av gräs och är jättefin, jag vet inte om det är Oxkällans hundsällskap (http://www.oxkallan.se/index.htm ) som har hand om den. Det har även funnits en nedanför Gränby centrum som bestod av grus, men jag har inte varit där på flera år så jag vet inte om den finns kvar.

Finns även rastgård i eriksberg nedanför blodstensvägen, precis där hågadalen börjar..

På något annat hundforum. Hoppas källan är säker på sin sak...
Annars är det väl fint i Gamlestaden i de K-märkta husen med innergård :D
Men egentligen borde du flytta till mig. Finns en äldre geryhound, några whippar men de är aldrig i hagarna och så en borzoitik, en stor podenco tik, en mellan podenco, en italienare ( och ett stycke Melvin som tror han är en vinthund och smidig som få :rofl:) mm här så några afghanar hade passat bra till den ökande skaran vinthundar ;)
( dessutom behöver ju du yta till alla dina vovvar och här får du en trea på 80 kvm för 4400 kr :bump:)

Det finns en vid Gränby Centrum, precis där det är "två rondeller" vid Vaksalagatan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 523
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 007
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag måste bara få skriva av mig lite. Jag är så otroligt lycklig. För 3½ år sedan träffade jag henne för första gången, min älskade...
Svar
1
· Visningar
809
Senast: tottili
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 075
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka