Hur hittar man en bra medryttarhäst

Hanna98

Trådstartare
När jag skriver "bra" menar jag inte en perfekt tävlings häst. Jag menar en häst som passar med mig som individ? Har kollat på annonser men hur vet man egentligen från en så liten text om det är rätt häst för mig? Har en häst som jag sett på annons som jag är intressera av. Men vad gör jag då? Ska jag mejla och bestämma att jag ska komma dit och kolla på hästen någon gång? borde jag skriva frågor i mejlet eller borde jag vänta tills jag kommer dit? Om jag skickat ett mejl att jag är intresserad blir jag då direkt "anställd" om ägaren tycker att jag verkar passa med hens häst eller får jag åka dit och kolla och provrida och sedan fundera? Är man bunden till hästen när man skrivit kontraktet eller kan man sluta som medryttare när man vill?
Det blev många frågor hahha. Men jag vill verkligen hitta en häst som passar mig! Tacksam för svar! :)
 
Är ganska nervös men extremt förvantansfull inför detta (vilket kanske märks ;)) eftersom jag ridit i 7 år men aldrig varit medryttare och hästar betyder verkligen allt för mig!
 
Jag brukar fråga så mycket som möjligt i mejl/telefon, då ser jag också "hur ägaren och jag kommunicerar" direkt.
Men sen är jag vuxen och har inte masa tid över.

I mitt fall vet jag exakt vad jag söker, ett mindre stall, med avslappnade människor, och en häst som är trevlig i hantering, inga svårigheter, samt pigg och arbetsvillig, men snäll.
Då jag bara vill ut och motionsrida i skogen brukar det finnas gott om hästar att välja emellan:)

Mitt tips är att leta efter det som motsvarar dina önskemål, och se till att det känns bra även med stallet och ägaren, inte bara hästen.
 
Har aldrig använt något kontrakt, utan känns det bra i magen från både håll så funkar det ändå.
Tycker inte ett kontrakt ger så mycket i detta fall.
 
Jag brukar lägga ut en riktigt ärlig annons där jag beskriver mig själv som ryttare/hästmänniska samt vad för typ av häst jag söker. Sedan är det bara att sålla bland de svar man får och ta reda på mer om de som verkar intressanta. Under tiden kollar jag självklart på annonser som lagts ut av hästägare för att se om jag kanske hittar något spännande där. Gör jag det skickar jag i princip min annons som ett mail till ägaren.
Om någon har en häst som låter riktigt intressant ringer jag gärna personen och tar allt via telefon, det är lättast så. Om allt verkar bra bestämmer vi en dag för provridning och sedan är det bara att tuta och köra!

Något du ska komma ihåg, och verkligen bära med dig, är att INGEN förväntar sig att det ska gå asbra första gången! Det är första gången du sitter på hästen och det tar tid att hitta alla knappar. Var lugn, gör ditt bästa och be ägaren coacha dig!
Var ÄRLIG när du berättar om dig själv och din erfarenhet samt vad du vill göra med hästen. Tänk även på att få personer vill ha en medryttare som säger "Alltså, jag gillar ju att hoppa och galoppera snabbt i skogen, typ" (jag säger absolut inte att du är sådan, men jag har sett flertalet annonser där det står liknande saker..). Varierad ridning lockar förmodligen ägaren mest, om de inte har specificerat att de söker någon för enbart hoppning/dressyr etc.
Om du blir medryttare, be gärna ägaren vara med i stallet de första gångerna så att hon ser att du gör allt rätt samt kan visa om det är något du undrar över. Be även gärna om en lista med vad som ska göras när du är i stallet, foderstat samt annat som är bra att veta.

Och för att verkligen se till att jag svarar på alla dina frågor i trådstarten;
Hur vet man egentligen från en så liten text om det är rätt häst för mig?
Det vet du inte! Du kan bara chansa och hoppas på att det är så bra som det verkar!

Men vad gör jag då?
Maila, eller ring om du känner för det, och berätta om dig själv.

Borde jag skriva frågor i mejlet

Ja, det tycker jag absolut. Se till att få reda på eventuell kostnad/månad, om det finns kommunala förbindelser och annat som kan vara bra att veta redan INNAN du ber om att få komma och provrida.

Om jag skickat ett mejl att jag är intresserad blir jag då direkt "anställd" om ägaren tycker att jag verkar passa med hens häst eller får jag åka dit och kolla och provrida och sedan fundera?

Nej, så fungerar det i regel inte. Standard är att man kommer och provrider och ser om allt fungerar. I vissa fall provrider man fler gånger.

Är man bunden till hästen när man skrivit kontraktet eller kan man sluta som medryttare när man vill?
Om du skriver ett kontrakt med ägaren är du bunden enligt vad som anges i det. Skriver ni inget kontrakt är du inte bunden, men en muntlig överenskommelse om t.ex. en månads uppsägningstid är också giltig. Du kan sluta när du vill men du kommer troligtvis att ha uppsägningstid.
 
Tack så jättemycket för svaren! Det hjälpte verkligen! :) Får man verkligen flera meddelanden om man skriver annons? Jag har trott att de flesta hästägarna lägger ut en annons och låter sedan medryttarna höra av sig till dem och inte tvärt om? Kanske är värt ett försök för än så länge så har jag bara kollat på annonser och har haft svårt att att hitta eftersom de flesta vill ha en över 18 (jag är 16) och behöver även ha något hyfsat nära och med bussförbindelser eller tillräckligt nära för mig att åka moped dit eftersom jag inte har bil och tycker det är svårt att hitta en häst som verkar passa mig. Hörde faktiskt av mig till en häst som jag sett på annons igår kväll men hon hade precis hittat en medryttare. Det är en annan som jag är fundersam på och vet inte om jag borde skicka ett mejl och kolla lite mer. Iaf, tror ni att det är värt att lägga ut en annons?
 
Jag fick rätt många svar, ja. Inte så att jag kunde välja och vraka bland mängder med superbra hästar, men säkert 10 svar iallafall.
Vissa hästägare lägger nog ut annons och låter medryttarna höra av sig, andra gör som jag och lägger både ut annons och kollar andras annonser samtidigt :)
Om du har hittat en annons som fångat ditt intresse, hör av dig! Ställ frågor och se om det verkar passa dig, om det inte gör det så kan du alltid tacka nej.
Jag tror absolut att det är värt att lägga ut en annons. Skicka ett pm om du vill ha hjälp med annonsskrivandet, jag ställer gärna upp! :)
 
Tack så hemskt mycket Millifjoris! Du har hjälpt mig mycket och jag är väldigt tacksam för det! :)
Vet du några bra sidor med annonser? La faktiskt precis ut en annons på hästnet men finns det några andra sidor där jag kan lägga ut och titta på annonser?
 
Och en sak till. Kanske låter extremt otålig nu men hur lång tid brukar det ta tills man får svar på annonser? Är bara så sjukt förväntansfull. :)
 
Åh det var så lite så :laugh:
Jag la ut på Hästnet, eftersom att det är gratis, men det finns ju även sidor på Facebook som man kan annonsera på. Kanske kan vara värt att kolla upp? Medryttare.nu finns det också en sida som heter. Blocket är bra, men kostar pengar, så den sidan undviker jag.
Oj, det kan nog ta lite olika lång tid. Ibland får man svar på en gång, om man har tur, och ibland dröjer det. Det gäller ju att "rätt" person kollar på din annons, om du förstår vad jag menar? :)
 
Hej, hade fram tills nyligen en medryttarhäst, (hon lämnades ut på foder därav har jag inte hand om henne längre) jag skrev både på annons själv (fick dock bara 1 svar) och kollade själv på annonser och skrev till alla som fångade mitt intresse. (främst via Hästnet & Medryttare.nu)

Just den hästen jag blev medryttare hittade jag via Hästnet och svarade på annonsen, ställde så många frågor jag kunde komma på och berättade så mycket (och ärligt) jag kunde om mig själv och mitt hästtänk. Fick svar väldigt snabbt. Dock mejlade jag flera andra som än idag inte svarat och är säker på aldrig kommer svara tyvärr. :meh: Tror det beror mycket på vem det är bakom annonsen.

Är 17 år idag men tror jag sökt medryttarhäst sen jag var ca 13 år (mer eller mindre aktivt) men det blir lättare ju äldre man blir, dels för att folk som du säger gärna vill ha 18+ och dels för att det blir lättare att ta sig dit man ska.
Hoppas du hittar din medryttarhäst! :)
 
Har aldrig använt något kontrakt, utan känns det bra i magen från både håll så funkar det ändå.
Tycker inte ett kontrakt ger så mycket i detta fall.
@Hanna98

Skulle inte säga att kontraktet är ovärt om du ska göra mycket med hästen. Har varit medryttare och nu fodervärd på samma häst i 3 år (Behöver jag säga att det fungerar mellan oss 3? ;) ) och det var lite struligt innan vårt kontrakt skrevs. Mest små grejer som inte var "klargjorda" men även större frågor om oväntade kostnader som oroande hästägaren och mina föräldrar (var 17 när jag började rida honom). Eftersom jag får träna och tävla hästen i fråga och hade honom ca 3 gånger i veckan så blev det viktigt vad som gällde. Exemplevis om han skadade sig i transporten på tävling? Vems ansvar är det då? Sådana viktiga frågor och små saker som ex. hur ofta du ska rida och vad du får göra? Sådant är alltid bra och skriva ut tydligt. Gärna om du betalar en viss summa i månaden är det bra att du faktiskt har några rättigheter men också tydliga skyldigheter. Mindre utrymme för tjafs om det nu skulle uppstå.

Vi är nu snart inne på mitt och hästens 4 år tillsammans. Han har hunnit fylla 18 år och jag valt att samarbeta med ägaren och vara kvar hos farbrorn ända till slutet. Han har givit mig tonvis med rutin och lärt mig rida. Bättre läromästare och "första" storhäst kan man inte önska sig. Hoppas du hittar rätt medryttarhäst för när du gör det så är det guld värt!
 
jag tycker svårt att leta medryttare. för jag är döv :(
Åhh, vad tråkigt att du inte hittar nån. Varför då, tycker folk att det blir jobbigt med kommunikationen? Minns att jag hade praktik i ett stall det där det jobbade en som var döv, trots att jag inte kan ett dyft teckenspråk eller så, så var det inga problem att förstå varann. Blev det de iaf så tog vi upp mobilen o skrev och visade varandra.
 
Det bästa är att träffa hästen och hästägaren. Jag har hittat mina medryttarhästar både genom att ägarna svarat på mina annonser och jag har svarat på deras och då har det oftast inte varit så mycket kontakt via mejl/telefon utan jag har åkt ut för att träffa dom.

De hästar som jag har blivit medryttare på och som jag har "klickat" bäst med, som den hästen jag rider nu och den jag hade innan, var jag från början väldigt osäker på, de var inte riktigt det jag hade tänkt mig men när jag träffade dom och provred så blev jag kär ;)

Så mitt tips är att om du hittar en häst som verkar intressant, ut och träffa häst, ägare och provrid :up:
 
Ska jag mejla och bestämma att jag ska komma dit och kolla på hästen någon gång? borde jag skriva frågor i mejlet eller borde jag vänta tills jag kommer dit? Om jag skickat ett mejl att jag är intresserad blir jag då direkt "anställd" om ägaren tycker att jag verkar passa med hens häst eller får jag åka dit och kolla och provrida och sedan fundera? Är man bunden till hästen när man skrivit kontraktet eller kan man sluta som medryttare när man vill?

Självklart så måste du åka och prova hästen, jag ser inte någon större idé att lägga något större vikt på frågor innan, man skriver/säger dock vad man är ute efter, passar det så kommer man och provrider hästen. Det är egentligen först då som man kan känna om man passar med ägaren också.

Sen tror jag att det är viktigt för båda parter att man trivs med varandra och att det gynnar hästen, ägaren har ju ingen nytta av en medryttare som inte trivs, det måste fungerar mellan ägare och medryttare om det ska fungera. Så ja, man kan och bör sluta om det är så att man känner att det inte fungerar av någon anledning. Däremot så får man ju heller inte a för lättvindigt på hela medryttargrejen, alltså att bara för att det blir lite jobbigt eller tungt och hästen inte är perfekt att man lägger av direkt och provar en annan.
 
Börja med att hitta nåt som är intressant, prata med ägaren på tel, åk ut och provrid. Säg efteråt (om inte ägaren själv säger samma sak) att du hör av dig under kvällen/morgondagen med besked hur du känner. Så kan du åka hem och tänka - och ägaren får tänka också.

Jag har fått mina medryttarhästar efter en provridning eller bara blivit erbjuden att rida hästar i min närhet och nappat direkt - jag hade 5-6 st ett tag som jag red nån dag i veckan/häst ungefär.

När jag själv sökt medryttare har jag fått mailsvar. Om det känns intressant har jag bett dem ringa, eller ringt själv om de lämnat nummer. Har det inte känts som rätt person för hästen har jag tackat nej direkt i mail. Efter telefonsamtal har de fått komma ut och provrida. Vi har då tagit in, pysslat om och ridit båda två, sen har jag sagt att jag hon får åka hem och fundera lite, så hörs vi igen tex under kvällen. Oftast har de sagt direkt att de är intresserade och att det kändes bra, men jag tycker ändå att det är bra att fundera lite efteråt från bådas håll. Så kan också jag känna efter och dessutom har jag oftast haft fler intresserade som jag vill låta provrida innan jag bestämmer mig (vilket jag såklart också talar om för den som provrider). Har jag fått 5 intressanta svar så låter jag alla få en chans, och så väljer jag den som känns mest intresserad, passar hästen bäst och som vill ha det på ett sätt som passar mig bra.

Du kan sluta när du vill såklart!

Jag har sagt till mina tjejer att de får provrida fler gånger (om det känns som rätt ryttare för mig). Också att om de vill får de ju givetvis prova en månad och känna efter hur det känns. Det är ju egentligen lite konstigt eftersom att de ju kan sluta när de vill jämt, men om vi bestämmer att de vill prova en månad så kan jag säga det till andra intresserade - att jag har en tjej på prov och återkommer om hon inte vill fortsätta. Dessutom behöver jag inte lägga ner hela min själ i personen och förvänta mig att mitt letande är över.
 
Personligen tycker jag att det är viktigt att min medryttare tycker om hästen och inte bara hästar. Eftersom att jag söker någon för ett längre samarbete, i vått o torrt, så är jag inte intresserad av medryttare som stannar hemma om hästen är halt eller som inte kan anpassa sin ridning och träning efter hästens form och behov. Min nuv medryttare fick börja precis när min häst blev stel och jag drog ut kiropraktor och ställde av hästen tills han kom. Hon åkte då ut och gick med hästen istället, och pysslade. Sen fick vi order om att rida intervaller - då gör hon det trots att hon eg skulle få rida honom i skog och mark. Ft behöver han intervalljobb, då gör hon det, sen när han blivit starkare om ett par veckor kan hon börja rida som vanligt igen.

Att vara medryttare handlar inte om att få en fräsh häst att rida på och ha skoj. Det handlar ju om att samarbeta och hjälpas åt med en häst och allt vad det innebär. Sen tvingar jag inte med mig min medryttare till klinik eller att ta emot hovslagare - men jag uppskattar när hon själv vill engagera sig i sånt också. Det underlättar ju för mig och ger henne en bättre bild av hästens form.
 
Hej igen! Jag har bara fått ett svar på annonsen, vilket var en äcklig gubbe som ringer mig hela tiden... :S Tror inte ens han har häst...
Men jag tog kontakt med en annan hästägare som jag hitta på annons och ska dit och provrida imorgon. Dock så ligger detta stallet en bit bort och har lite krångliga bussförbindelser, men jag tycker att både hästen och ägaren verkar passa mig så jag bestämde mig för att åka dit ändå. Jag hoppas verkligen att det blir bra och att det inte blir allt för jobbigt med resan fram och tillbaka. Tack för alla råd och hjälp :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej ! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har börjat söka medryttarhäst eller ja jag ska lägga ut en annons snart och undrar lite vart...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 327
Senast: Signe9
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 491
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 988
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp