Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall?
Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte?
Vad ingår i stallhyran och vilka saker har ni tillgång till?
Har ni problem med skitprat, folk som pratar bakom ryggen på andra och mobbning i stallet?
Trivs ni bra i stallet ni står i?
Jag hittade mitt stall på annons online, jag besökte det ett par gånger, träffade stallägaren, snackade lite med uppstallade osv, besökte också ett par andra stall i närheten som också låg på annons innan jag bestämde mig. Det stallet jag valde var närmast mig, fin stor hörnbox med fönster i isolerat stall, förhållandevis bra hagar för det centrala läget, hästar i flock (blev tyvärr så efter ett misslyckat ihopsläpp att jag har min i en egen stor skogshage), fantastiska anlagda ridvägar i skogen (och alltid folk som vill rida ut ihop, dock rider jag helst ut själv för få kan hålla tempo med oss
), stor paddock med hindermaterial, ridhus (även då begränsad åtkomst, som blivit ännu värre sen dess), vänlig, kunnig stallägare vars metoder jag respekterar och lär mig från (fick fint intryck från första början), många ungdomar, kändes som ett "roligt stall", superbra läge för att få hit tränare för ett ekipage, allt på samma plan i samma byggnad, bra förvaringsutrymmen och tillåtelse att sätta upp extra hyllor, täckeshängare mm som man vill ha, nära till redskap, hö, spolspilta, gödselcontainer osv, gratis att ha släp parkerat invid stallet.
Både min häst och jag stormtrivs och älskar mitt stall så tänker inte direkt på dessa saker som en grej alls men om jag försöker tänka på saker som andra kanske skulle se som saker som "accepteras":
- dålig åtkomst till ridhus
- endast kallvatten
- vatten till hagen på vintern är manuellt arbete (på sommaren är det vattenslang)
- att här betalar man hyra som inkluderar obegränsat med grovfoder även fast jag har en häst som äter endast ca 7kg/dag
- pga bra hage och hur lång utetid jag kan bestämma själv accepterar jag att min häst går bredvid andra hästar men inte i flock
- att man inte får egen nyckel till stallet (dvs stallet har "öppettider"), dock är det är flexibelt vid sjuk häst, om man ska iväg tidigt osv
Svårt att tänka på saker jag inte skulle acceptera men jag skulle ha svårt för:
- dåliga rutiner
- fler åtaganden än överrenskommet
- elak behandling av hästarna
- taskiga människor
- grusruta för hage
- stor hyreshöjning
I stallhyran ingår obegränsat med grovfoder, 3 kärror spån per vecka, egen 70m paddock, alla fodringar, alla utsläpp, som åtagande har man ett enda utsläpp eller insläpp på helg per månad så det är verkligen guld med 1 åtagande/månad (som dessutom ungdomarna på stallet gärna tar för en liten peng)!
Granne med ridskola där man kan köpa in sig på ridhus och deras paddockar under begränsade tider.
Första året jag flyttade in var det någon/några ungdomar som under några månader mobbade andra ungdomar på stallet, jag fick veta det av deras föräldrar, ingen tyckte om mobbarna och de flyttade sen, och sen dess har det varit fin stämning!
Jag trivs jättejättebra, det skulle mycket till för att jag skulle vilja flytta stall tror jag, det enda jag saknar är ovalbana eftersom jag har islandshäst.