Hur hittade ni er foderhäst?

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Jag har letat efter en foderhäst i över 1 år, inga resultat. Det jag söker är en utbildad, snäll första häst/ponny. Men jag tycker att det är ett dåligt utbud. Så hur hittade ni er foderhäst? Hur lång tid hade ni letat innan ni hittade?
 
Att utbudet är litet är ju inte så konstigt, det är inte så många som äger en häst men som inte vill ha den själv - och i så fall inte väljer att sälja. Även om jag vet en som hittade en pensionerad tävlingshäst som passade för lättare ridning, ägaren ville inte sälja för att vara säker på att den inte skulle komma ut på tävlingsbanorna.

Har haft foderponnyer till mina barn innan vi köpte egna ponnyer, det gick genom kontakter men en gång satte jag in en annons om att vi önskade en ponny till (vi hade redan en egen), och tydligen var det tillräckligt attraktivt för att vi skulle få svar.

Sedan känner jag några som har hyrt av något av de uthyrningsstall som finns. Prisbilden är sådan att det brukar kosta lika mycket under vinterns nio månader som under sommarens tre. Dvs ganska billigt på vintern. Om du inte har haft häst förut så kan det vara ett bra alternativ.
 
Jag hittade min dotters första (och hittills enda då hon har egen häst numera) foderponny för ett par år sen här på bukefalos genom att sätta in en annons att vi sökte foderponny. En jättefin dressyrponny som tävlat mycket i sina dagar. :love:
 
Mina två eller tre jag haft fick jag kontakt med efter att ha lagt ut en egen annons på hästnet. Och sen har vi även hittat genom en fb grupp inom mitt län. :)

Många lägger inte ut annonser själv eftersom det finns så många oseriösa som kontaktar en då..
 
Men sen helt ärligt, vi blev så less på alla dessa foderhästar, krånglet att hitta en, sen komma överens med ägaren, sen få allting att matcha osv... så vi köpte bara en egen istället. MYCKET behändigare. ;)

Juste, sen får man mycket genom kontakter. En känner en annan som känner en person som funderar på att lämna ut deras häst osv.
 
Jag har min ena ute på foder, fodervärden hittades genom kontakt med hästens uppfödare.
Jag skulle aldrig lämna ut någon av mina hästar på foder till någon helt okänd utan att jag har en vän som jag litar fullt ut på kan gå i god för personen.
Så att använda sig av kontakter tror jag är det mest effektiva sättet.
 
Att utbudet är litet är ju inte så konstigt, det är inte så många som äger en häst men som inte vill ha den själv - och i så fall inte väljer att sälja. Även om jag vet en som hittade en pensionerad tävlingshäst som passade för lättare ridning, ägaren ville inte sälja för att vara säker på att den inte skulle komma ut på tävlingsbanorna.

Har haft foderponnyer till mina barn innan vi köpte egna ponnyer, det gick genom kontakter men en gång satte jag in en annons om att vi önskade en ponny till (vi hade redan en egen), och tydligen var det tillräckligt attraktivt för att vi skulle få svar.

Sedan känner jag några som har hyrt av något av de uthyrningsstall som finns. Prisbilden är sådan att det brukar kosta lika mycket under vinterns nio månader som under sommarens tre. Dvs ganska billigt på vintern. Om du inte har haft häst förut så kan det vara ett bra alternativ.
Utbudet är ju stort på hästar som lånas ut på foder? Sen om de passar marknaden är ju en annan sak . ...folk letar ofta efter foderhäst /lånehäst efter vissa kriterier etc på annons. Kan bli svårt ibland om man vill låna och samtidigt har specifika krav eftersom hobbyryttare sällan erbjuder möjligheter folk som ev vill låna ut sin häst tänker sig . Tror det kan bli svårt att få låna en duktig välutbildad häst bara sådär ...
 
Senast ändrad:
Skulle aldrig låna ut min välutbildade trygga häst till någon helt okänd. Aldrig i livet. Det finns inga som helst garantier för vad man får tillbaka, särskilt inte om det är förstahästen för någon.

Risken är enorm att det inte fungerar.

Själv fick jag låna mina foderhästar från tränare, otroligt välutbildade (svår dressyr), riktiga läromästare (köpte sedan loss den ena).

Har själv lånat ut häst på foder till bekanta. Men aldrig till okända via annons, känns för osäkert.
 
Båda mina foderhästar har lånats ut till mig av bekanta och i båda fallen är det ägarna som har kontaktat mig under perioder när jag själv varit hästlös. Har dessutom haft egen häst förut och ägarna har vetat om att jag vet vad det innebär att ha häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
929
Senast: Emro
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 858
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
942
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp