Helt otroligt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Helt otroligt.
Nu har det hänt. En arbetskamrat har en granne som fått sin vall slagen under utlandssemestern.När hon kommer hem finns inte ett strå kvar. Hugget, balat och bortfraktat. Hon trodde hon blivit knäpp.
Kan givetvis vara fel av någon maskinstation, men jag tror inte det.
Menar du denna, eller är det ytterligare en stöld:Nu har det hänt. En arbetskamrat har en granne som fått sin vall slagen under utlandssemestern.När hon kommer hem finns inte ett strå kvar. Hugget, balat och bortfraktat. Hon trodde hon blivit knäpp.
Kan givetvis vara fel av någon maskinstation, men jag tror inte det.
Säkert samma, områdetMenar du denna, eller är det ytterligare en stöld:
http://www.atl.nu/lantbruk/tjuvar-skordade-ett-falt-med-ho-nar-agaren-var-bortrest/
Fick höra idag om flera som fått hö stulet. En där de hade slaget och när de kom tillbaka dagen efter hade någon varit och balat upp allt under natten och tagit rubbet. Våra balar står kvar ute på fälten så skrev just till min stallägare att han måste köra dom till gården så fort som möjligt...
En bekant nere i Skåne skrev om att en hon känner hade fått balar stulna. Fyfan alltså..
Helt sjukt vad är det för människorFick höra idag om flera som fått hö stulet. En där de hade slaget och när de kom tillbaka dagen efter hade någon varit och balat upp allt under natten och tagit rubbet. Våra balar står kvar ute på fälten så skrev just till min stallägare att han måste köra dom till gården så fort som möjligt...
Det är antagligen desperata människor som står utan mat till sina hästar ELLER människor som har förstått att det går att tjäna multum på att sälja till desperata människor som står utan mat till sina hästar. Under extrema förhållanden händer extrema saker.Helt sjukt vad är det för människor
Jag tror att folk kommer att behöva plocka in och låsa in sin foder, och inte lämna de plastade balarna på fälten i flera veckor. Det är i alla fall en typisk syn här omkring. Förstaskörden står kvar i balar på fälten här på flera ställen.Jag tror foderstölder i olika omfattning kommer bli ett enormt problem denna fodersäsong. Nog har det i många fall snattats foder ur lådor och gömmen ute i inackorderingsstallarna, men nu pratar vi tillgång, inte ekonomi som huvudproblem.
Att låsa in kraftfoder är inte omöjligt, men hur gör ni för att hindra att grovfoder försvinner? Siffermärkning på plastade balar? Inlåst i förvaring?
Jag tror att folk kommer att behöva plocka in och låsa in sin foder, och inte lämna de plastade balarna på fälten i flera veckor. Det är i alla fall en typisk syn här omkring. Förstaskörden står kvar i balar på fälten här på flera ställen.
Japp. Jag brukar fundera när jag ser tranorna vandra runt balarna. Inte för jag vet om tranor ger sig på dem.....Riskabelt inte minst vad gäller svinn i form av sork och andra djur. Ställa plastat på stubben kan innebära plastskador också.
Japp. Jag brukar fundera när jag ser tranorna vandra runt balarna. Inte för jag vet om tranor ger sig på dem.....
Spraymarkera balarna med bondens namn, kanske?
Det har jag inte tänkt på. Häromkring har jag sett minst två olika ställen som haft balar till salu och sprayat på. Inte i år ska kanske tilläggas. Sån färg man markerar grisar och får med kanske fungerar?
okej, det låter ju inte alls trevligt!Jag vet inte, men jag vet ju vad som ingår i sprayfärg och jag har också sett vad det gör med vanlig plast (särskilt i sol) efter att ha använt en plastpåse/säck som underlag för ommålning av grejor.