Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu vet jag inte hur det ser ut hos alla bolag, men i Agria så tar de inte hänsyn till hur omfattande träning hästen är i. Om den ska tränas för löp så gäller racingförsäkringen efter ett år ålder.Frågan är då hur kan man försäkra ett ungt fullblod innan full träning/tävling utan att begränsas av ett datum eller sadel.Ställer fortfarande mig frågan om skadestatistiken är större hos fullbloden innan karriären
Nä precis och frågan är hur ser/läses statestiken.Om statestiken innehåller mest fullblod efter avslutad statestik och man tar alla fullblod efter den blir ju premierna höga för alla.Eller har man gjort som på ridsidan tagit fram statestik innan och före tävling?Nu vet jag inte hur det ser ut hos alla bolag, men i Agria så tar de inte hänsyn till hur omfattande träning hästen är i. Om den ska tränas för löp så gäller racingförsäkringen efter ett år ålder.
Bara att gilla läget.
Det får du nog fråga försäkringsbolaget om. Inte för att det kommer göra ngn skillnad, villkoren ser ut som de gör oavsett.Nä precis och frågan är hur ser/läses statestiken.Om statestiken innehåller mest fullblod efter avslutad statestik och man tar alla fullblod efter den blir ju premierna höga för alla.Eller har man gjort som på ridsidan tagit fram statestik innan och före tävling?
Sockerbit som verkar insatt refererade dem som grupp.Hur ser den gruppen ut?Är det alla fullblod?Är de de som gått löp är gruppen , har man tittat på gruppen innan, under före löp.Man tittar ju uppenbarligen så på andra hästgrupper.Det får du nog fråga försäkringsbolaget om. Inte för att det kommer göra ngn skillnad, villkoren ser ut som de gör oavsett.
Men det är ju inte fullblod. Det är löphästar och hästar som tränas för löp. Det går utmärkt att försäkra fullblod ”som vanligt” sålänge det inte är en blivande/nuvarande/tidigare löphäst.
Det är ju olika saker. Djurets ras påverkar premien utifrån riskbedömning. Så är det för alla djur. Ett halvblod är dyrare att försäkra än en ponny och vissa hundraser är dyrare än andra.Sockerbit som verkar insatt refererade dem som grupp.Hur ser den gruppen ut?Är det alla fullblod?Är de de som gått löp är gruppen , har man tittat på gruppen innan, under före löp.Man tittar ju uppenbarligen så på andra hästgrupper.
Sen tillhör jag den positiva skaran som tänker Om inte frågan väcks kommer det aldrig ske någon förändring
Bra beskrivit .Men om en häst inte används som galopphäst ett visst datum (så som en del bolag har) men ändå anses vara en galopphäst efter det datumet och därmed får högre premie?Det är ju olika saker. Djurets ras påverkar premien utifrån riskbedömning. Så är det för alla djur. Ett halvblod är dyrare att försäkra än en ponny och vissa hundraser är dyrare än andra.
Sen har vi möjligheten att teckna viss typ av försäkring, det är en annan fråga och kan styras av ex användningsområde.
Så ras påverkar hur dyr premien blir, men användningsområdet kan också styra vilken försäkring du får teckna/vilka villkor som gäller.
Enligt handläggare på mitt försäkringsbolag går gränsen för ridhäst/tävlingshäst just vid tävling. Alltså, oavsett nivå. Jag ridhästförsäkrade min hobbyhäst, men får försäkra om om jag vill börja tävla. Med reservation för att den försäkringsperson jag talade med har tolkat villkoren korrekt. .
Det är ägaren som ansvarar för att lämna korrekta uppgifter till försäkringsbolaget. De villkoren jag läste (agria) gör det tydligt att det är planerat/framtida användningsområde som spelar roll. Dvs det som spelar roll är om hästen ska bli/tränas som löphäst eller inte. Det spelar ingen roll när träningen inleds.Bra beskrivit .Men om en häst inte används som galopphäst ett visst datum (så som en del bolag har) men ändå anses vara en galopphäst efter det datumet och därmed får högre premie?
Förlåt nu är jag trött i huvudet.Det jag ville ha svar på är skadestatistiken säg då de som klassas som löphästar innan de tränas för eller tävlas i galopp?Jag tror inte skadestatistiken är högre för en galoppör när den sitts in och rids den första tiden än ett halvblod som sitts in och rids.Ändå görs skillnad.Jag tror (ganska självklart) att det är när hästen sätts i träning för att tävla.Det höjs inte premierna på din tränade inridande fälttävlanshäst.Det är ju olika saker. Djurets ras påverkar premien utifrån riskbedömning. Så är det för alla djur. Ett halvblod är dyrare att försäkra än en ponny och vissa hundraser är dyrare än andra.
Sen har vi möjligheten att teckna viss typ av försäkring, det är en annan fråga och kan styras av ex användningsområde.
Så ras påverkar hur dyr premien blir, men användningsområdet kan också styra vilken försäkring du får teckna/vilka villkor som gäller.
Jo vissa bolag så ändras det ett visst datum de kalenderår din tilltänkta galopphäst fyller ett år vare sig den är i träning eller ej.Om den är anmäld som galopphäst från första början om jag fattat korrektDet är ägaren som ansvarar för att lämna korrekta uppgifter till försäkringsbolaget. De villkoren jag läste (agria) gör det tydligt att det är planerat/framtida användningsområde som spelar roll. Dvs det som spelar roll är om hästen ska bli/tränas som löphäst eller inte. Det spelar ingen roll när träningen inleds.
Försäkringsbolaget går ju bara efter ägarens information. De ändrar inte försäkringen vid 1 års ålder om inte ägaren informerat dem om att hästen ska bli löphäst.
Du får fråga försäkringsbolaget om vilken statistik de lutar sig mot.Förlåt nu är jag trött i huvudet.Det jag ville ha svar på är skadestatistiken säg då de som klassas som löphästar innan de tränas för eller tävlas i galopp?Jag tror inte skadestatistiken är högre för en galoppör när den sitts in och rids den första tiden än ett halvblod som sitts in och rids.Ändå görs skillnad.Jag tror (ganska självklart) att det är när hästen sätts i träning för att tävla.Det höjs inte premierna på din tränade inridande fälttävlanshäst.
Det var ju exakt det jag skrev. Sålänge försäkringsbolaget vet att det är en tilltänkt galopphäst så ändras försäkringen. De bryr sig inte om när hästen börjar tränas. Så ser villkoren ut.Jo vissa bolag så ändras det ett visst datum de kalenderår din tilltänkta galopphäst fyller ett år vare sig den är i träning eller ej
Konstigt det inte gäller när jag köper en fälttävlans häst tänkt till elitfälttävlanDu får fråga försäkringsbolaget om vilken statistik de lutar sig mot.
Det var ju exakt det jag skrev. Sålänge försäkringsbolaget vet att det är en tilltänkt galopphäst så ändras försäkringen. De bryr sig inte om när hästen börjar tränas. Så ser villkoren ut.
Men du kan köpa ett ungt fullblod och försäkra som vanligt sålänge den inte är tänkt att bli löphäst.
Man förväntas uppge användningsområde för alla hästar. Och alla får förhålla sig till villkoren.Konstigt det inte gäller när jag köper en fälttävlans häst tänkt till elitfälttävlan
Även priset på A1 höjs när en ridhäst kommer in i ålder för inridning.Förlåt nu är jag trött i huvudet.Det jag ville ha svar på är skadestatistiken säg då de som klassas som löphästar innan de tränas för eller tävlas i galopp?Jag tror inte skadestatistiken är högre för en galoppör när den sitts in och rids den första tiden än ett halvblod som sitts in och rids.Ändå görs skillnad.Jag tror (ganska självklart) att det är när hästen sätts i träning för att tävla.Det höjs inte premierna på din tränade inridande fälttävlanshäst.
Det har jag gjort. Utan problem!@kryddelydd: återigen: du får inte ridhästförsäkra en fd löphäst som startat löp.