Hur hästar äter hö...

Sparrisen123

Trådstartare
Skitdum fråga om hur hästar äter :crazy: Känner mig som en total nybörjare men jag har hört så mycket olika så jag måste fråga.
Det gäller hästar som får obegränsad mängd (ganska energirikt och proteinfattigt) hösilage. Vissa säger att man kan begränsa foderintaget lite genom att ta bort dem från maten, t.ex. genom att ha dem uppstallade nattetid, och att de då äter mindre. Andra menar att det gör de inte alls, utan de "äter ikapp" dagtid istället.
Hur är det, finns det någon forskning eller iallafall erfarenhet som säger att det ena eller det andra är sant? Eller är det olika från häst till häst?
Gäller ganska matglada hästar, om inte det framgick...

Sv: Hur hästar äter hö...

Ja, om man låter hästen stå utan mat många timmar under natten finns det nog risk att den hetsäter rejält när den kommer ut till maten.
Någon forskning vet jag inte om det finns utan det är av min erfarenhet, ffa då om det gäller matglada hästar. Hungriga hästar äter mer/timme.

Många timmar vet jag inte, skulle väl vara en ganska normal natt på kanske 9-10 timmar, med kvällsmat i form av hösilage och/eller halm, så helt utsvultna skulle de förhoppningsvis inte vara. Men de kanske ändå "äter ikapp" så att säga.

Klart det kan vara olika från häst till häst, vissa är väl mindre mattokiga överlag medans andra kan vara utan käk i en kvart för att sen kasta sig över maten som om den var utsvulten.
Men är man inte så lyckligt lottad så man har en (troligtvis svårfödd) icke-matglad häst skulle jag snarare utgå ifrån att de kommer äta snabbare när de väl kommer ut om man skurit ner på foder inne. Lite snällare mot magen då att ha fri tillgång inne också, tycker jag iallafall. Sen finns det ju dom som inte klarar fri tillgång, och då bör man varken ha det ute eller inne.

Många timmar vet jag inte, skulle väl vara en ganska normal natt på kanske 9-10 timmar, med kvällsmat i form av hösilage och/eller halm, så helt utsvultna skulle de förhoppningsvis inte vara. Men de kanske ändå "äter ikapp" så att säga.

De hästar som får utfodringar och inte några stora mängder, kan lätt äta upp sitt kvällshö på ½-1 timme. Om man som sagt inte har tur och har en häst som tar det med ro, undantagsfallen.
Sisådär 8 timmar i sträck utan käk för en häst (som är gjord för att tugga ca 14-18 timmar/dygn) är väldigt länge. Sen kan det vara svårt att göra på annat vis då vi människor väldigt gärna vill sova på nätterna, men som sagt - har man ändå fri tillgång ute kan man likagärna ha det inne också, snällare mot magen och troligen ungefär samma totala mängd uppäten.

Hm, okej. Då spelar det alltså ingen roll.
Svårt! Eftersom värdena inte är ultimata på hösilaget så är det nästan omöjligt att få en balans på energi och protein, jag hade hoppats att det skulle gå att lösa genom att ha dem inne på nätter och ge mindre av hösilaget men mer av något proteinrikt, typ lusern. Men det alternativet kanske inte är så bra då, om de ändå kommer proppa sig fulla med hösilaget igen när de kommer ut.

Nej det är alltid svårt om man har fri tillgång på energirikt hösilage. :/ Om man inte har en jättesvårfödd häst såklart.
Kan du påverka vad den får för foder i hagen? Isåfall hade kanske begränsad fri tillgång varit en bra idé istället för helt fritt, och kanske blanda upp med halm för att späda ut lite från det energirika hösilaget. Eller utfodringar med hösilage och fri tillgång på halm istället, om det skulle funka.
Nackdelen blir att man får ner proteinmängden ännu mer. Och lägger man till lucern i de mängder som skulle behövas så skulle man få mycket energi på köpet.
Kanske hellre något mer koncentrerat proteinfoder isåfall - krafft muskel/potatisprotein/soja (fast inte i för stora mängder såklart).

Tyvärr kan jag inte påverka hur de fodras i hagen :( Det finns egentligen ingen häst i stallet som behöver fri tillgång på så energirikt hösilage, men de flesta hästägarna har väldigt liten kunskap och tycker att det är ett toppenfoder för tri tillgång, eftersom för mycket protein vill de inte ha och energi gör bara hästarna pigga! :crazy: Personen som ansvarar för utfodringen tycker det är alldeles för bekvämt att bara skicka ut en stor rundbal i hagen, och skulle inte vilja ha mer krångel. Så nej, tyvärr...
Krafft muskel har jag provat, men den ena hästen verkar inte tåla det. Vet inte vad det är som ställer till det, men något verkar det vara. Är soja eller potatisprotein mildare?

Det finns småmaskiga hönät för stora balar. Kan inte det vara nåt att fundera på?

Jo, för min del hade det varit toppen! Jag har försökt få igenom en sådan lösning men det är inget varken de andra hästägarna eller personen som sköter utfodringar nappar på, tyvärr.

Du kan inte ha nät i boxen? Om de är inne på natten, då tar inte maten slut lika fort om de får maten i småmaskigt nät istället för på golvet. Då kan du ge något proteinrikt i klubban så de inte får proteinbrist eller något.

Jo, om jag kommer på någon säker lösning så jag vågar ha nät i boxen så är det absolut ett bra alternativ!

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Ja, som rubriken säger; vad äter era hästar per dag, och i olika årstider? Går de ensamma i hagen? Eller med kompisar så de delar på...
2
Svar
30
· Visningar
2 696
Senast: Louice
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 987
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Lite svårfödd d-ponny av det mindre slaget, som behöver mer protein och gärna får lägga på sig lite mer hull. Går på bete dagtid och...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama