Hur hårt ska jag rida?

E

Emmaaaaa_

Hej,
jag har 2 sköthästar som jag tar hand om.
Men eftersom jag måste hinna med skolan och annat så hinner jag bara vara där på helgen och 1 gång i veckan,
Deras ägare har reumatism så hon kan inte rida de så mkt.

Nu undrar jag, hur hårt tycker ni jag ska rida? Och vad ska jag göra mest? Dressyr, skogsritter och ska jag hoppa ofta?

Det finns inget ridhus så jag får rida ganska mkt ute . Hästarna har inte så bra kondition men de är ute i hagen o busar omkring varje dag , från 8-5 . De är 7 och 15 år gamla men lika pigga o glada !

Tacksam för svar !

Sv: Hur hårt ska jag rida?

:idea: Du skulle nog först ta och kolla med ägaren till hästarna vad hon tycker, det är ju ändå hon som känner dem bäst.
Det är ju jättesvårt för oss inte har sett dem, inte vet vad de är för ras och typ eller har för bakgrund och inte heller vet hur pass duktig du är på att rida att svara...

Sv: Hur hårt ska jag rida?

Under en normal igångsättningsperiod är hästarna som regel väldigt pigga från början innan de är "avrastade". Efter någon vecka eller så av lugnt arbete börjar man märka hur deras grundork egentligen ser ut. 3 ggr/v och dessutom två av gångerna dagarna direkt efter varandra är för lite för att deras kondition ska bli nå't bättre och tillräckligt lite för att de hela tiden ska ha ordentligt med "pigghet" om de nu är sådana. Om hästarna ska gå bara så, så gäller det att du är försiktig. Risken är stor för att man överanstränger dem vid de tillfällen då de motioneras.

Så länge du rider lugnt, mestadels i skritt, värmer upp och av på lång tygel och varierar passen så att inte hästen blir uttråkad, klarar de säkert 20-30 min (kortare/lättare dag efter motion), men jag skulle inte hålla på längre än så. Allt som kräver kondition och styrka kräver att hästen går mer än vad du kommer att ha tid för dessa. Jag tycker att det vore bättre och du kunde ha roligare om du kunde vara där en dag till i veckan, ex ti, to, lö, sö. Lugnt arbete i korta pass tar ju inte så lång tid, men du kanske har problem att ta dig dit? Lycka till, kul kan du ha med hästarna ändå!

Glömde: hoppning kräver mer av sener, leder och ligament och går man för fort fram där är risken stor för skador. Dessa kommer då ofta inte förrän efter flera månader, jag vet folk som köpt avställda ponnyer och satt igång dem, börjat hoppträna efter ett halvår och fått sen-ledskador 3 månader därefter. Så hoppning skulle jag inte rekommendera alls med den träningsdosen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar