Hur hårt ska buk-och säkerhetsgjorden spännas?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rodeokungen
  • Startdatum Startdatum
R

Rodeokungen

Hej alla kunniga, som nybörjare inom "hobbytrav" undrar jag följande: hur hårt behöver man dra bukgjorden, vad jag har fått lärt mig är att den ska sitta lite lagom, inte lika hårt som en sadelgjord? Jag är lite rädd att allt ska åka bakåt om det blir för löst... Sen undrar jag också hur hårt spänner ni säkerhetsremmen/gjorden? Jag har lärt mig att den ska sitta relativt löst så att den inte nyper hästen i skinnet mellan de två "gjordarna". Undrar också hur hårt/löst bakstycket ska vara spänt? Jag använder en Hudikrockard, remsele och bred långbrösta. Tacksam för svar på dessa "enkla frågor".....

Sv: Hur hårt ska buk-och säkerhetsgjorden spännas?

Hej!
Du ska inte alls spänna hårt.
Svårt att ge ett exakt mått på hur hårt man ska spänna gjorden, det beror också på vilken sorts gjort du har och vilken häst (en del spänner ju upp sig rejält när man ska dra åt). En gummigjord eller en med resår spänner man generellt lösare än en vanlig i läder. Lagom är ju ett bra ord, eller hur...? :smirk:
När jag kört klart brukar gjorden vara så lös att jag ser mellanrum mellan buken och gjorden.. vilket man givetvis inte gör innan.
Säkerhetsremmen ska också vara relativt lös, lösare än bukgjorden, dra den bara såpass att den ligger an mot huden.
Ryggstycket ska inte heller dras speciellt hårt, framförallt inte under motionskörning. Hårdare än att en tvärhand kommer mellan korset och ryggstycket ska du inte ha.
Sedan beror ju allt också på hur och var du kör. Tränar du i väldigt branta backar så måste du kanske dra åt lite hårdare men eftersom du har en rejäl brösta så ska ju vagnen framförallt dras med den.

Liknande trådar

Trav Vi har precis börjat motionera hästarna från en speedcart och QH sele. Jag testade att köra lite trav i gymnasiet och nu när jag testat...
Svar
1
· Visningar
2 638
Senast: Onecorner
·
Utrustning Jag har bara ridit i ett år och har nyligen skaffat min allra första medryttarhäst. Ganska mycket nytt för mig i och med...
Svar
10
· Visningar
2 745
Senast: Houdinie
·
Utrustning Hej på er. :) Så här i sommartider har jag stött på ett problem och undrar om någon där ute har en lösning på det. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 317
Senast: Jojo
·
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 366
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar