Jag har bädd. Förr halm, nu spån, och jag tänker INTE byta tillbaka till halm. Jag föredrar spån, och nu har jag hittat det billigt.
Har betonggolv under, som pga sättningar sluttar bakåt sista 5 decimetrarna. Detta märks dock inte när det är ströat (dvs hästarna står på jämn yta) men visade sig vara en FÖRDEL när det gällde bädd, kisset filtreras bakåt, och det är lätt att skala av när man får för mycket kissning på samma ställe.
Tar ut pluttarna och jämnar till ev fläckar där de kissat "på hög". Översta laget är alltså alltid löst/fluffigt, och sen är det kompakt och "stampat" under. De kommer aldrig ner till betong ens när de reser sig eller om de (läs: fölet) fnattar runt, det är ljust, varmt, stabilt och lagom fast. Och snabb- och lättmockat.
Fördelar med spånbädd: Går mindre strö när man väl anlagd bädden. Dammfriare/sporfriare än halm. Ljust och fräscht (är det med halm med iofs), suger upp bättre än halm (=mindre lukt om man har problem med det). Minskar mockningstiden och gödselmängden radikalt (tills de ska tömmas...stööön..)
Nackdelarna med bädd är när det ska tömmas. Och har man häst som vandrar eller gräver är det svårt att ha bädd. Men lär ha god ventilation i stallet och anlägga och sköta bädden rätt för den inte ska lukta.
och så FASTNAR spån överallt. I svansar och manar, i täcken som inte har glatt yta, i lindor etc. Och man får sopa betydligt mer stallgång än med halm. Men inga nackdelar som jag eg tänker på, utan det enda som stör mig är eg att det fastnar så förbannat i lindor och täcken med "sträv" yta..