Hur har ni skötplatsen?

susanne

Trådstartare
Jag kan inte bestämma mig för var och hur jag vill ha min skötplats, och sambon har sin egen plan...
Jag tänker som så att det som är viktigast är att ha rinnande vatten i direkt närhet till skötplatsen, så att man enkelt kan få rumpan helt ren. Jag tror också att man bör ha så mycket yta som möjligt för förvaring. Är det dummt att det är i form av hyllor under skötbädden, eller måste det vara i samma nivå?
De alternativen som vi har för skötplats är
* i hörnan bredvid tvättstället (det är exakt 60 cm mellan tvättställ och väggen)
* två meter från tvättstället mot motstående vägg(där finns inget badkar)
*I vinkel mot tvättstället kan man sätta upp en bänkskiva längs hela badrumsväggen (2,5-3 m) (då kommer däremot fönstret lite under skivan)
* I tvättstugan, bredvid tvättbänken

Planlösningen för huset

Jag har också funderat på vilken typ av skötbord som man ska ha. Utdragbara trådbackar under bädden? hyllor under bädden?

Sv: Hur har ni skötplatsen?

Jag tänker ha vår skötplats i sovrummet, ligger vägg i vägg med badrummet. Hade gärna haft det i badrummet, men där är inte plats, tyvärr, då det är mycket litet.
Vi kommer att köpa en vit MALM-byrå från Ikea. På den läggs en spånskiva (eller nåt!) som ska kläs i någon form av vax-duk (för att skydda byrån från vatten etc.). Skivan ska sticka ut några cm på varje håll.
Uppe på den kommer det läggas en skötbädd. Då tror vi att vi har löst den mesta av förvaringen i och med byrån och då skötbordet är ju fixat. Möjligvis sätter vi en hylla ovanför där man kan ha sådant som används oftast; extra blöjor, tvättlappar, smörjor (jag har ingen aning om vad man använder oftast, återstår att se!).

Så kommer vi ha det :laugh:

Vi har köpt från IKEA ett skötbord som heter Leksvik, den står i sovrum..

vi har skötbordet Sniglar från Ikea mellan tvättstället och väggen.
Vi har skittrångt, är duschdörrarna öppna kan man knappt stå vid skötbordet.

Försök ha så nära vattnet som möjligt så du inte behöver lämna skötplatsen. Våtservetter ska man ju helst inte använda till vardags. Vi har en liten garderob i badrummet där jag förvarar blöjor, extra tvättlappar osv, så vid själva skötplasen är det mest kläder.

Som ni ser blir det stökigt ändå:D

30265345.jpg

30265321.jpg

Jag tror att man kommer att anpassa skötplatsen med tiden om det behövs. Vi kommer troligen att bygga ett eget skötbord och ställa bredvid handfatet med förvaring under för blöjor, tvättlappar och några handdukar. Tänkte ha öppna sidor och sy ett draperi och hänga runtom. Stjärtsalvan kan ju också stå därunder och tycker jag att det är jobbigt ställer jag den nog bara på handfatskanten eller ordnar med en liten korg på sidan av skötbordet som är lätt att nå.

Som sagt tror jag att man löser det mesta när man väl står där. Först då vet man vad som funkar bäst för just en själv. Om man har grejerna under skötbädden eller ovanför tror jag kvittar. Om det är svårt att "nå" när bebisen ligger på skötbordet kan man ju plocka fram en blöja (eller två) och ett gäng tvättlappar och lägga upp på skötbordet/handfatskanten innan man lägger ner bebisen. Så har man det nära till hands och lägger sen tillbaka ev överflöd när man är klar.

det är skitsmidigt att ha det så nära vatten att man kan skölja tvättlappen/bomull utan att släppa barnet med den andra handen.

denna gången har det blivit så att jag byter på köksbänken, isaac har intagit ena delen av köket... tar lite varmt vatten i en skål bara och byter på en handduk...

fast det är praktiskt att ha barnets kläder inom räckhåll, eller minst ett ombyte iaf!

Vi har uppfällbart skötbord (tvättbjörne) över badkaret, och blöjor och lite kläder inom räckhåll i en hylla.
Vårt badrum är så litet så jag når allt utan att släppa taget om snäckan. Kläder inom räckhåll är måste tycker jag.
Tycker det är kanon att ha vatten så nära, sen slänger jag blöjor i blöjhinken som jag älskar.

Jag har en kanonsmidigt skötbord med plats för massa blöjor, kläder och sköt-grejjer. Hyllan högst upp har vi skruvat bort knoppen och det används som medicinskåp. Nära dusch och handfat i badrummet.
23250455.jpg

Hade jag vart ni skulle jag gjort i ordning skötplatsen i tvättstugan! Det blir en del klädombyten ;)

Vi kommer att ha en uppblåsbar skötbädd direkt på tvättmaskinen i badrummet. Vi bor trångt och har inte plats för något annat helt enkelt. Med hyllor ovanför tvättmaskinen och korgar för förvaring tror jag det kommer bli bra, vatten finns väldigt nära. :D

Enda kruxet är väl att vi inte kommer ha plats för kläder i badrummet, men Räkans kläder kommer finnas i en byrå strax utanför badrummet så då kan man ju plocka med sig kläder på väg in.

kl

Innan vi flyttade till vårt nya hus hade vi skötbordet i badrummet, nära till rinnande vatten (mycket praktiskt).

När vi flyttade fick inte skötbordet plats i badrummet eftersom vi bara byggt färdigt ett plan och det blivande stora badrummet är ofärdigt på nedervåningen. Vi har därför ställt skötbordet i arbetsrummet som ligger vägg i vägg med sovrum och i direkt anslutning till vardagsrummet. Fungerar alldeles utmärkt, vi fyller bara en skål med vatten och tar med när vi ska byta blöja. Är det mycket kladd så hamnar hon i duschen.

//Julia

Vi har skötbordet på badkaret precis i vinkel mot handfatet. Jag skulle aldrig stå ut med att inte ha rinnande vatten direkt vid skötbordet.

Jag skulle rekommendera att ni hade på två platser, på badrummet närmast föräldrasovrummet samt i tvättstugan bredvid köket.

Jag upptäckte att jag i princip aldrig använde vatten efter att jag kom på välsignelsen med våtservetter:o. Gillar man inte våtservetter kan man väta ett gäng servetter med vanligt vatten i en förslutningsbar påse eller kärl, det gjorde min kusin och det fungerade bra.

Skickar med en bild på ett hemmagjort skötbord vi har på vår minimala toalett på nedervåningen.
080427-080505.jpg

uppfälld
080427-080505+%2867%29.JPG

Uppe har vi också en omgjord variant av ett högt, fyrkantigt bord i två våningar med bra skötbordshöjd. Har dock ingen bild.

Snyggt hus förresten!:love:

Är det bara jag som övergått från skötbord till golv?
Jag hade först tänkt ha skötbord i ett badrum på översta våningen men det bler så mycket springande uppför alla trappor. (trevåningshus) så nu har jag blöjor och våtservetter i alla toaletter så springer man bara in på den närmaste.

Sen att det vart golvet var att det känns säkrare med en bebis som inte gärna ligger still. Behövs det kan man liksom knipa fast henne lite med knäna samtidigt som man kråglar på ny blöja :)
Eller kanske det bara är jag som har sjövild bebis? :D

Jag upptäckte att jag i princip aldrig använde vatten efter att jag kom på välsignelsen med våtservetter:o. Gillar man inte våtservetter kan man väta ett gäng servetter med vanligt vatten i en förslutningsbar påse eller kärl, det gjorde min kusin och det fungerade bra.

Amen på det... Innan jag fick barn var jag världens våtservettsmotståndare, det ska minsann vara naturligt. Jag körde visserligen bomullsfyrkanter väldigt länge men nu med tvåan har jag blivit så jäkla lat. I fotändan av min säng har jag en handduk, ett par blöjor, ett paket våtservetter, ombyte samt Ikeas genialiska lampa Spöka. När vi vaknar på natten och måste byta behöver jag bara sätta mig upp och vips, där är mitt skötbord :D

Jag klarar inte av alla kemikalier som våtservetterna innehåller. För ett par år sedan var det ett allergiframkallande ämne som alla våtservetter utom en sort innehöll. Men det är säkert borta nu, det var ju lite rabalder om det. Men det ämnet fick absolut inte föreomma i sådan man använde runt munnen (förtäring) och jag har sett otaliga föräldrar torka barnen runt munnen med våtservetterna. Alltså det var allergiframkallande att använda dem i rumpan också.

Vår son blir knallröd och får i princip exem i rumpan bara vi använder våtservetter en gång. Så jag väter vanliga tvättlappar i vatten och sätter ned i en plastpåse. Han har ju löst det själv genom att det inte går att använda på honom. Jag använder kvarvarande våtservetter till att rengöra händerna med om jag har t.ex. hållt på med däcken på bilen. Fett löser ju fett!

Senast ändrad:

så har jag det med, på nätterna (mycket sälan vi behöver byta på natten numera) kör vi våtservetter.:D

kl

Fixade en jättefin skötplats inne i lillans rum, ikeas skötbord som är inbyggti en bokhylla! Där har vi även alla kläder.
Men de enda ställena vi byte blöja på är på golvet i vardagsrummet eller inne i vår säng :p.
Vi använder också mest våtservetter, lillans rumpa har alltid varit torr och fin så det har funkat bra! Dyrare i längden men så praktiskt :o.
Då vi har tre våningar hemma så har vi blöjor och våtservetter både i vardagsrummet och sovrummet.
Kläder hämtar jag innan jag byter på henne på morgonen. Får se om skötbordet används mer sen när hon börjar sova i sitt rum, någongång :D

Vi har skötbordet inne på Liams rum, vilket ligger i direkt anslutning till vardagsrummet där vi befinner oss mest. Fick ett skötbord av en bekant med hyllor och utdragbara korgar för förvaring. På en hylla över skötbordet har vi det vi använder mest, en rejäl hög med blöjor, ett paket våtservetter (min mans favorit), en hög med pappersservetter (min favorit) och en flaska babyolja för massage och en tub zinkpasta för rumpvård. Jag har en skål som hängs på kanten som jag fyller med vatten och en skvätt babyolja en gång om dagen. Vattnet kallnar visserligen, men håller ju ändå rumstemperatur, så jag tycker inte det är någon skillnad mot att använda våtservetterna. För byte under natten har vi en gammal badrumsmatta att rulla ut på sängen, ett par blöjor och ett paket våtservetter i sovrummet.

Jag har skötplatsen i tvättstugan.
Köpte en skötmöbel på blocket som tidigare såldes på IKEA, med 3 lådor & 2 överhyllor, man kan senare fälla in sköt"brickan" & det blir en "vanlig" möbel.
Jag har blöjor & tvättlappar. D-droppar, salva, näs sug & annat smått i en korg på samma hylla. Översta hyllan har jag filtar, överaller, mössor, vantar i en korg.
I lådorna har jag hennes kläder.
Vänder jag mig om har jag grov vasken med en tvättställsblandare som även har duschmunstycke, så ca 1½ m från skötplatsen kan jag skölja av rumpan plus hon badar i grovvasken. Smidigt att ha en duschslang i "badkaret"

Jag trivs jättebra med min skötplats, jag har allt på samma ställe & behöver aldrig ens tänka tanken på att lämna henne för att jag saknar någonting.
Dock ska vi flytta in möbeln i badrummet istället som ligger vägg i vägg, då behöver jag bara runda dörrhålet för att komma åt grovvasken.

Behöver hörnan i tvättstugan till symaskinen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka