hur har ni möjlighet att rida vid era stall

vinkelina

Trådstartare
står på en ridskola med min häst, vi har en plan och en manege, men den är tyvärr reserverad för ridskolan i första hand, är pytte liten. oftast bokad mellan 16-20 på vardagarna. så antingen måste man vintertid rida ute på en dåligt upplyst och oplogad uteplan, eller vänta på manegen.

klart att man skulle kunna rida ut oxå, men efter en olycka i stallet vill jag inte rida ut själv, och har svårt att hitta nån som skall ut på samma gång som jag. letar dock efter en vagn så att jag skulle slippa ut och köra, men inte de lättaste

Sv: hur har ni möjlighet att rida vid era stall

Har varken ridhus eller paddock eller liknande där jag har min häst. Blir bara ridturer i skogen, vilket jag har tröttnat på för längesen. Skitjobbigt också på vintern, då det är så halt och hårt i skogen...

Vi har ett mindre ridhus som inte är helt klart men nästan nu iaf, det går ju att rida där iaf:)
Annars har vi ingen paddock men det ska väl bli en så småningom.
Ridvägar är det ont om, ska man ut på grusvägar så får man rida över en trafikerad 90-väg:crazy:inte så kul.

Lite skillnad mot ett annat stall jag stod i förut, där fanns rubbet, mängder av ridvägar i skog med sandstigar, 2 paddockar(belysta) och ett stort ridhus:love: Där var man bortskämd:smirk: Just det, man kunde även rida till stranden och gallopera där, det var en bit att gå men det gick....det var verkligen ett drömställe.

Jag har ju en häst som körs mest (ska ridas in också men än så länge fokuserar vi på körningen) och det är verkligen bra på vinterkvällarna i mörkret. En vagn kan man ju hänga massor med reflexer och lysen på!

Sedan har vi en, visserligen dåligt dränerad men dock befintlig och något upplyst, paddock vid stallet. Bra ridvägar också. Skrittavstånd till ridhus men det har jag än så länge inte använt. Så jag har inget att klaga på!

Jag har hästen hemma. På vintern har jag inte tillgång till annat än skog och grusvägar. Helt OK för mig.

ridhus ca 22x44m, alltid fritt tillträde (utom en kväll/vecka när det är hoppträning, men det är jag med på så det är inget problem för mig)
ridbana som funkar sommartid när det inte är för blött, lutar dock en hel del. sådär belysning på denna.
två gärden som är bra utom när det är alldeles för blött.
ganska bra ridvägar på flera håll

har även ridavstånd till fina preparerade ridvägar, två grusbanor samt en sandbana 20x60, och ridhus 20x40 samt 24x62.

Vi har ridhus (20x60) och belyst paddock (50x80) som vi har fri tillgång tillgång till (förutom när det är hoppträning en kväll/vecka). Har även helt okej ridvägar.

Har eget stall & egen ridbana 21x40 m så jag slipper dela med andra;)
Annars går det ju att rida ut men om amn inte vill ut på vägen(som amn måste för att hitta ridvägar) så blir det ngt uppplumsat spår i skogen på vintern.Eller byavägen som inte är lång men man kan rida 3 ggr fram & tillbaka så är hästen motionerad:angel:

Ridhus 200 m bort som är upptaget 16-21:30 p.g.a ridskola..

3 km till ridhus och ridbanor, tar ca 5 min med transport.

Annars är det ridvägar i mörkret som gäller. Med pannlampa och reflexer.

Brukar försöka åka till ridhus varje vecka iaf.

Medryttarhästen rids mest ut i skogen, finns en upplyst bra sträcka men för att komma dit måste man igenom kolsvarta skogen först, tar 20-30 min.
Finns ridskola/stuteri i närheten, man får skritta ca 5 minuter på en oupplyst trafikerad väg för att komma dit. Där finns båda ridbana & ridhus, ridskolan börjar använda ridhuset ca 17.30 på vardagar, innan dess kan amn rida. och på helger är det ofta kurser/clinics i ridhuset.

Ridhus på gården och helt ok ridvägar runt omkring.

Fjordingen jag tar hand om är också uppstallad på en ridskola. Vi har två ridhus, ett 'normalstort'(?) och ett mindre och de är lediga innan 5-halv6 på vardagar och efter 2 på lördagar + hela söndagen om det inte är tävling. Har dessutom en paddock och en hinderpark och relativt bra ridvägar utomhus.

Där medryttarhästen står finns det 5 min skrittavstånd till två hoppbanor (en av dom i skogen, men brukar vara ganska blöt), en stooor dressyrbana, ett stort ridhus med allt man behöver ;) Vägen upp till ridanläggningen är upplyst. Till ridhuset och ridbanan vid ridskolan finns det hinder, men får bara användas inom vissa tider. Vi har hyfsade ridvägar också. Ängar, skogsstigar, sandbackar och härliga raksträckor i skogen :love:

Vi har en stor utebana, dock inte belyst så går ej att rida där när det är mörkt, och två stora ridhus + mängder med fina ridvägar så jag klagar inte :) Ridhusen är dock upptagna av ridskolan kvällstid men jag hinner alltid rida tidigare så!

Senast ändrad:

Där jag står nu har tar det 2-3 minuters ridning till volten, dock inte super underlag. Fast imorn påbörjas byggandet av en egen volt :banana::banana: den ska bli 20*40 med paddexunderlag :love:
Ridvägarna är helt ok, har dock inte lärt mig alla eftersom jag bara stått i de nya stallet i 1 månad

Ridvägar finns i det oändliga.
Liten ridbana finns med 5 minuters skrittavstånd. Dock med tungt underlag, så man undviker att vara där (men funkar bra när det är fruset då det är gummiflis-blanding, så underlaget är nästan bättre då)
Stoor :love: ridbana finns 15 min bort med tansport.
Ridhus finns 25 min bort med transport.

jag har tillgång till en 30x60 upplyst ridbana precis vid stallet, ridvägar finns, men jag vet inte hur många då jag är rätt ny i stallet och inte rider ut alltför ofta. Ridhus finns ca 15 minuter men transport härifrån.

Vi har en mindre ridbana med hindermaterial. Sedan har vi jättebra ridvägar och ridavstånd till flera större ridhus.

Jag såt i kollektivstall med halkass paddock på gården! rider väll där ibland. Sen har vi ridhus ca 20 minuter skrittväg bort...
Och halvdana ridvägar ute...på tog för mycke vägar och lite skog...

Jag har min häst uppstallad på skolan så vi rider de ju oftast på skoltid. Då har vi ridhus 20x60 bokat (det är bokat för vår klass 08.00-15.30 med uppehåll för lunch alla vardagar) så rider vi inte våra hästar där på förmiddagen kan vi hinna göra det efter lunch t ex, sen kommer privatryttarna från det stallet ridhuset tillhör egentligen. Efter 15.30 har vi tillgång till ksolans ridhus 20x80 som man oftast kan rida i även om det är träning då de delar av det till 2 20x40. Sen har vi en utebana som kanske är 30x100 och en 1 km lång sandslinga att rida på, dessa är ju dessvärre frusna nu och inte upplysta. En del vägar ute i skogen finns det också :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju varit visst strul vid stället jag står på och har funderat på att flytta. Sökt men tyvärr finns det rätt dåligt med utbud, har nu...
Svar
7
· Visningar
1 654
Senast: tgd
·
Anläggning Jättekul. Nu skall stället jag stå på förvandlas (tillfälligt?) till ridskolan. Han som hyr anläggningen har två anläggningar i stan...
2
Svar
36
· Visningar
5 123
Senast: Magica
·
Träning dvs ni som har ägen häst men inte tävlar, utan håller på med det som är kul. hur mycket rider ni, påvärkar väder och vind ridningen...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 740
Senast: Scorpan
·
A
Hästmänniskan Jag har funderat riktigt seriöst på att byta stall nu till hösten. Jag är så trött på ridskolan jag rider på, eller rättare sagt...
Svar
8
· Visningar
2 164
Senast: Judelaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama