hur har ni märkt av dräktigheten

vinkelina

Trådstartare
speciellt i början av dräktigheten?

väntar spänt på att ja skall få kalla ut vet på ultraljud nu.... men mitt kom hem igår, mycket grinig vid lastning, tog hela 4 timmar, visserligen har hon varit lite knepig vid lastning tidigare, men inte såhär. idag gick hon till attack mot valacken i hagen brevid, tur att de var ett staket emellan :)

visserligen är hon ju inte världens enklaste häst annars heller, men ja hoppas ju att de är hormonerna som spökar

Sv: hur har ni märkt av dräktigheten

Mitt lånesto blev lugn, snäll och mer gosig nästan direkt efter att hon hade blivit betäckt från att ha varit mer stressad och nervös. Ägaren såg det tidigare än vad jag gjorde men hon känner ju hästen bättre och vet hur hon har uppfört sig under tidigare dräktigheter.

Det kan nog vara väldigt individuellt om man märker något och hur det i så fall yttrar sig.

De gånger jag märkt av något har det varit så att stoet blivit märkbart lugnare, keligare aldrig att de blivit sura eller griniga. Mitt sto är också nyseminerat (sista gången 9/7) och ännu har jag inte märkt något specielllt på henne. Men så är hon också lugn och kelig redan från början :)

Ska vi hålla tummarna att våra ston blivit dräktiga nu? Din är väl också betäckt ungefär samtidigt som min?

Vårat ena sto har blivit rätt stöddig eller vad man ska säga, från att vara ganska försiktig till ABSOLUT INGA nya kompisar dom ska vi jaga. Å äter, aldrig sett en häst som verkligen trycker i sej gräs, så hon göder upp sej så hon håller sej i vinter :D

japps, våra borde vara ganska samtidigt... 8.7 va sista gången för min.

kom på att tänka på att förra gången hade hon blivit helt ohanterlig sen vid fölningen, enligt förra ägaren, kanske de e samma hormoner som spökar nu

mitt sto blir också riktigt sur och stöddig. Gick knappt att lasta på transporten, är plötsligt högst i rang i hagen och den som bestämmer över allt och alla. Men sådan blev hon även förra året de tre första månaderna hon var dräktig. Sedan kommer en lugnare period under ett par månader innan surtanten är tillbaka.

räknas 4 timmar till att vara knappt lastbar ? :P då är de ett mycket tydligt täcken

om hästen blir lugnare (slöare?) mer gosvillig o e sur på haggrannen så då är min dräktig.... :) eller så är de bara värmen

varför skall de vara så länge tills man får veta *suck*

Vårt dräktiga sto får "sängkammarblick" och ser lite hormondrogad ut:D. Förra dräktigheten, som var hennes första, var hon likadan men kunde bli riktigt sur när det lilla fostret sprattlade i magen. Kunde lugnt stå och beta för att i nästa sekund sura till och svänga runt, sedan en väldigt förvånad min när det inte var någon där. Såg hysteriskt roligt ut :D:D:D

jepps, sängkammarblick var de här oxå.... men de kan ju bero på att de är 25 grader i skuggan just nu. har inte ens haft hjärt att sätta igång henne ännu, hon har vilat i 4 veckor nu... o bara en vecka tills ja kan ultraljuda. undrar hur ja ska orka vänta 11 månader sen OM hon är dräktig, har dock ställt in mig på att hon inte är det

Min är dräktig (seminerad 9/6), har kollat henne 2 ggr. Jag kände det på mig innan vi kollade att hon var dräktig.

Jag känner henne mkt väl och märkte direkt hur hon ändrade beteende. Hon pep åt de andra hästarna i hagen så fort de nosade på henne, så brukar hon inte bete sig. Hon har också blivit lite tröttare än vanligt och lugnare vid ridning/körning.

Sen tjurar hon mkt mer på min valack än vanligt. Jag brukar ha dem bredvid varandra i gången innan jag tar ut dem, då brukar de stå och pussas och klia lite på varandra men nu får han bara pussa ibland och ibland får han inte röra henne så får han spö. Tycker nästan lite synd om honom, han fattar ingenting stackarn.

hon hugger efter valacken i ena hagen o grinar åt stoet i den andra, vet int hur ja ska våga släpp ihop henne med nån tillbaka nu, hon har fått gå ensam nu sen hon kom tillbaka, för att få "rätt doft" hon brukar inte gilla att va ensam i hagen, men nu är de inga problem

Min går in i sin egen värld och blir så nöjd och glad över allt omkring henne. Visste att hon var dräktig innan vi kollade eftersom hon blev så harmonisk.

Min går in i sin egen värld och blir så nöjd och glad över allt omkring henne. Visste att hon var dräktig innan vi kollade eftersom hon blev så harmonisk.

Sådär blev min K med. Helt salig, syntes på ögonen med henne med, såg verkligen salig ut.

Var till och med så folk kommenterade när de såg bilder.

Hennes mamma var lite åt samma håll, blev helt enkelt extra 'tillfreds' med hela världen. Dessutom började hon dyrka valacken igen. Hon kom ju dräktig, och hon och min valack var som ler och långhalm. Tills hon fölat, då var hon som en blandning mellan krokodil och kulspruta om han så mycket tittade åt hennes håll. Visste innan UL att hon var dräktig, för hon blev så rar och snäll mot honom så igen. Och som sagt, extra tillfreds med hela världen.

nå, tyvärr var hon ju inte dräktig, kollad på dag 22. men hur pålitliga är ultraljud, iom att hon ännu är lika snäll och gosig?

eller så blev hon bortbytt hos hingsten

Måste bara fråga om någon mer upplevt detta. När mitt sto var nybetäckt som 3 åring och släpptes ut med två nya hästar jagade de henne en hel dag. Jag särade på dem och släppte henne med ett annat äldre sto som var känd för att vara en riktig bitch.
Hon satte min på plats sen var de bra.
Hörde nu i veckan också om en nybetäckt 3 åring som släpptes med hästar hon gått tidigare där en jagade henne.
Och för många år sedan var jag till en ridponnyuppfödare, vi var ut och titta på flocken med ston och även där var det en som jagades som en tok.
Visst hästar kan jaga undan nya hästar om de kommer för nära innan de accepteras.
Men detta är en annan sak de jagas trots att de håller sig lång ifrån. Så att de tom ibland hellre rusar genom tråd för att komma undan.

jag märkte redan bara några dagar efter sista betäckningen att det var något som inte stämde med pollan sånt hon inte gjort innan.
Kommer i full galopp när jag ropar hennes namn i hagen o ska bara trycka ner huvet i armhålan o mysa ,innan fick man gå o hämta henne där hon stod.
hugger mot boxgallret när hennes hag kompisar går förbi henne
o sen inte vill bli longerad i trav ser ut som en kobra jätte ilsk
så det var tydliga tecken på henne o ul kolla henne på 21 dygn o hon var dräktig

min har alla tecken på att vara dräktig tydligen. har fått en totalt ny häst :) snäll o gosig. lätt att hantera.

o när man sköljer av henne med vattenslangen efter ett ridpass så rycker de bak på magen, mot höfterna, vilket de inte gjort tidigare

nå, blir väl att vänta och hoppas att veterinären hade fel

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 610
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa vet inte riktigt vart ja ska börja men får försöka så gott det går. Köpte min hund för lite mer än ett år sedan. han var då runt 9...
Svar
4
· Visningar
1 289
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 547
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka