Hur har ni lyckats bli av med skrapandet?

B

BSDC

Jag har en femåring med väldigt mycket överskottsenergi. Han är dessutom lite odräglig, uppmärksamhetskrävande och i allmänhet lite bossig men det är saker vi hela tiden jobbar på från marken. Så fort han tycker livet är tråkigt eller att någon borde ägna lite tid åt honom så börjar han skrapa med någon av framhovarna i marken. Han gör detta i hagen, i stallgången, i boxen, i transporten.. u name it! Jag har haft honom i ca. två månader och det blir bättre hela tiden, i takt med att han utbildas och stimuleras på olika sätt, men det sitter ändå kvar som en reflex i bland.

I Boxen har han boxmatta för att spara på hovar och slippa ljud, i hagen är det inte så farligt (det är ju bara nåt skrap när han ska in) men däremot när jag måste ha honom i gången korta stunder är det ett fasligt liv, och det resulterar naturligtvis också till otroligt slitna framskor och säkerligen ingen hållbar lösning för fräscha framben i längden?

Jag har testat lite olika metoder som jag blivit tipsad om eller testat förut, det jag tycker funkar bäst är att inte använda röst utan bara trycka på valfri kroppsdel så att han flyttar ett steg åt nåt håll och således måste sluta skrapa. Och så pratar jag mycket i positiv anda med honom när han står stilla och slappnar av. Men det funkar ju t.ex inte om han står i gången för att jag ska fixa något i hans box, eller måste gå och hämta något i sadelkammaren. Jag vill ju konsekvent vara där snabbt varje gång han skrapar.. Så min fråga är om någon har haft en jobbig skraphäst och hur ni i så fall blivit av med problemet? Går det överhuvudtaget?

Good to know:
Att han måste stimuleras mer och dyl. vet jag redan och försöker tillfredställa hans behov så gott det går. Blir riden 5/7 dagar i veckan och mentalt aktiverad 6-7/7 (promenader, ledarskapsövningar, pyssel o fix). Han får tillräckligt med grovfoder men skulle säkert ha minst dubbelt så mycket om han fick bestämma. "Obefintliga" mängder kraftfoder.

Sv: Hur har ni lyckats bli av med skrapandet?

Har du prövat att ignorera honom?

Funkar på min häst. I början blev jag tokig på henne och försökte alla möjliga metoder, till slut kastade jag fleecevantar på henne i ren despareation. Men det sätt som funkat bäst är att ignorera henne, d v s hon får ingen belöning i form av uppmärksamhet när hon skrapar.

Vattenspruta på långt avstånd. :o (alá stygg hund.)

och att absolut aldrig gå fram till hästen när den skrapar, för det är det hästen vill.
Nu skrapar hon bara, bara, när hon står i våran spångång. För det är roligt :devil:

Jag har en 4 årig vallack som haft detta beteende i snart tre år. Han skrapar hoven i stallgången om jag vänder ryggen till tex när jag ska till sadelkammaren och hämta sadel eller om jag bara gör ngt som inte han har delaktighet i. Om jag skulle gå ut från stallet så börjar det direkt och han slutar inte förrän jag är tillbaka inne i stallet. En dag hade jag duschat honom så han fick stå och torka med täcke i stallgången i ca 30 minuter medans jag var inne i huset och när jag kom tillbaka hade han skrapat bort 2 cm av hoven,tåkappan på skon,stora märken i stallgången och det luktade (svavel?). Han gör likadant om han är bunden i boxen och man inte är inne i stallet.

Har själv en retsticka som betett sig precis som din. Min lösning blev att ha ett långt spö med mig som jag hade i närheten eller i handen. När han började skrapa så knackade jag lätt på den hov han skrapade med och samtidigt säga ett lätt "nej". Då kunde jag fortsätta det jag håller på med utan natt behöva avbryta mig för att fokusera på hans uppmärksamhetssökande och då tröttnade han rätt fort. Det är, precis som Görel och IronWill säger, ett sätt att få uppärksamhet och att lura dig att avbryta det du gör. Dom uppfostrar oss snabbt dom små odjuren :rofl:

Jag kastar en piggborste eller något liknande om jag är en bit bort. Funkar väldigt bra! Då får man inte vinsten de vill ha genom att man går bort till dem utan det händer något utan att man är där.
Har lyckats uppfostra iaf 4-5 hästar på så vis. :)

kl

Att strunta i honom är ingen idé eftersom han fastnar i det oavsett om någon ger honom uppmärksamhet eller inte. Har testat hur länge han kunde hålla på i ensamhet när jag var i sadelkammaren eller stod med ryggen mot honom, och det var....länge. Är rädd om hans fötter så vågar inte testa att fortsätta ignorera!

Ska testa det där med spöt, jag är ganska övertygad om att det bästa sättet att bryta en sån vana hos en tänkade häst med mycket energi är att ge den en ny aktivitet. Det känns som att det är nånting som han måste få utlopp för på nåt sätt? Typ som en överenergisk unge som inte kan sitta still eller klickar med pennan och inte kan sluta.. Vet inte hur jag ska förklara men han skrapar inte bara när jag går därifrån eller nån går förbi med en höpåse eller såna saker; utan han kan ibland skrapa från att jag tar in honom, under hela ryktningen(som han gillar jättemycket), när jag sätter på skydd och sadlar. Och vissa dagar står han som ett ljus, helt stilla.

Usch, jag blir galen...

Tänka sig. Fleecevantar är det som funkar bäst på min häst. :angel:
Första gången jag kastade en på henne så stod hon fastfrusen i flera sekunder med öronen rätt ut..
Såg väldigt roligt ut! :p

Fast hon är den typen som skrapar mer ju mer man ignorerar.
Så fort det är NÅGON i stallet eller som hon hör utanför så skrapar hon om hon står på stallgången, är det däremot ingen där så skrapar hon sällan.
Visst kanske det skulle funka med enbart ignorerametoden om man har tålamod, men hon skrapar bort sina tåkappor :p

Ts:
Om hästen skrapar när du hanterar den tycker jag du ska tillrättavisa. Det är oförskämt att göra så!
Hästarna ska stå (hyfsat) still när man hanterar dem, inte vifta med benen.

Jag har en 4 årig vallack som haft detta beteende i snart tre år. Han skrapar hoven i stallgången om jag vänder ryggen till tex när jag ska till sadelkammaren och hämta sadel eller om jag bara gör ngt som inte han har delaktighet i. Om jag skulle gå ut från stallet så börjar det direkt och han slutar inte förrän jag är tillbaka inne i stallet. En dag hade jag duschat honom så han fick stå och torka med täcke i stallgången i ca 30 minuter medans jag var inne i huset och när jag kom tillbaka hade han skrapat bort 2 cm av hoven,tåkappan på skon,stora märken i stallgången och det luktade (svavel?). Han gör likadant om han är bunden i boxen och man inte är inne i stallet.
Lät du hästen stå själv i gången i en halvtimme?
Då förstår jag att hästen skrapade och höll på.
vad hade du gjort om hästen blivit skrämd av nåt, tröttnat och försökt slita sig ect? En uppbunden häst lämnar man inte utan tillsyn.

Jag behövde kasta en fleecevante på min häst ungefär en gång i månaden, dessemellan räcker det med att höja handen så slutade hon:D

Sen började jag ignorera henne och nu behöver jag inte slänga något alls.

jag ser in i stallet från huset;)
Min häst skrapar bara jag går ut ur stallet en sekund eller bara jag går bort till sadelkammaren som är inne i stallet 2 meter bort. Funkar inte att säga till eller kasta vantar,borstar och dyl visst så slutar han men han börjar så fort jag vänder mej bort igen.
Det är när min häst är bunden som han skrapar. oftast så står han lös i stallgången och då skrapar han inte. Kan gå ut i stallet och lämna honom där lös och det är inga problem det är just när han ärr uppbunden problemet dyker upp.

och varför ska man inte lämna dom utan uppsikt? han är ju 4 år och jag kräver att han ska kunna stå själv utan att jag tittar på honom medans han torkar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker defenitivt skrämma. alltså när han börjar spring fram så han vaknar upp. jag har själv en märr som hade den ovanan när jag fick henne men jag skrämde henne och efter bara några dagar slutade hon, men dock sen när jag bytte strö i boxen från halm till spån då vart hon så hungrig och började så då blev det att skrämma och det hjälper, och jag kan ju lugnt säga att jag har en tuff häst

Ts:
Om hästen skrapar när du hanterar den tycker jag du ska tillrättavisa. Det är oförskämt att göra så!
Hästarna ska stå (hyfsat) still när man hanterar dem, inte vifta med benen.

Ja, naturligtvis är planen att han ska stå still, meningen med tråden var att få nya infallsvinklar och tips på hur andra har tillrättavisat/inte tillrättavisat och vad som faktiskt funkar. Och tips har jag fått, helt super!

Klicker? klicka när hästen står stilla. skrapar den, belöna DIREKT när den slutar. min hade den ovanan att alltid lyfta hoven när man ska känna på benen, klickade helt enkelt när han stod på alla 4. Ökar kraven allt eftersom...

Vad är det som gör att det funkar med just en fleecevante?

:o :)

jag har aldrig haft en häst som skrapat, det är det värsta jag vet så jag har varit glasklar från dag ett på att skrapa är icke tillåtet! blir helt galen av hästar som skrapar och hundar som gnäller, förstår inte hur folk står ut med sånt. :crazy:

ett skarpt nej har alltid räckt för mina. när det gäller andras hästar som tydligen får lov att skrapa (??) och har befäst beteendet så förstärker jag det med att puffa till den eller dra i grimskaftet så att den måste sätta ner benet.

var extremt konsekvent och väldigt tydlig! om du inte säger nej så kommer han aldrig fatta att det är fel heller, då är det ju bara en "tillfällighet" att han ger sig (blir puttad/flyttad på), då har han inte medvetet slutat skrapa.

Jag är fullkomligt allergisk mot hovskrapande och frambenssparkande...

Ponnyn min hade tendenser för att börja skrapa när han blev rastlös, vilket han blev lätt, men jag gick direkt på honom och har konsekvent sen dess "fyat" sådant beteende när han får för sig att det kanske kan funka. Han slutar omedelbart med det och återupptar det inte fler gånger för stunden.

Stoet jag hade förut var dock en hårdare nöt att knäcka, hon var också typiskt duktig på att skarpa när hon stod uppbunden - och ibland kom även "tiggandet" (banka med frambenen i boxdörren) fram.

Höll på att bli gråhårig men körde med samma metod som med ponnyn, och det funkade - tog bara lite längre tid. Fast i hennes fall så började hon istället uttycka sig med ett till två rejäla stamp med frambenet plus en sur blick när hon blev less. Men hey - det är jag i alla fall inte allergisk mot:D

Har inte en häst som skrapar däremot ett sto med massa hjärna. Mao hon behöver aktiveras på alla sätt för att må bra. Hon älskar att klura och greja +att hon älskar mat. Jag har för att förebygga olater i boxen (stått på lösdrift tidigare) dels gett henne en aktiveringsboll för hundar. En sån som man fyller med något så måste de puffa på bollen för att få ut något, hon får sina pelleterade minareler i den och det är dessutom enda sättet att få henne att äta dem. Dels så har hon nyligen fått ett litet däck, en hundleksak allstå, i nått giftfritt och bitvänligt material, som jag har hängt upp i boxen i det har jag stoppat morotsbitar som hon får jobba för att få ut. Hon står alltså och buffar på däcket och har hon tur trillar det ut en morotsbit.
Båda leksakerna uppskattas mycket. Kanske skulle kunna vara något för din pålle så får han åtminstonde nått att göra i boxen - även om det kanske inte löser skrapandet så tänkte jag att han kanske skulle få honom att skrapa mindre om han har nått att pula med.

Haha, okej :D Kanske funkar med en vanlig arbetshandske också då :p

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 787
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
686
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar