Hur har ni löst gödselfrågan?

Jenny85

Trådstartare
Funderar lite på vad det är som gäller angående gödselhållning vid stall, försökte hitta lite information på nätet men lyckades inge bra.

Visst är det så att man måste ha en "betongplatta" under själva gödselhögen? har fått för mig att jag hört någonstans att det är tillåtet att ha en gödselhög på bar backe om stallet inte har fler än 2 boxar... stämmer det? vad är det som gäller?

Är också lite nyfiken på hur ni har löst det här med gödselfrågan i era stall på bästa sätt?
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Skulle oxå vilja veta vad som gäller :smirk:
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Har läst mig till att oavsett antalet hästar är det nu krav på gjuten platta under gödselhögen med någon form av väggar runt så att inte urin m.m. kan rinna av och förstöra grundvattnet. Möjligen kan man komma undan med att gjuta plattan som en "tallrik" med plant i mitten och lite förhöjda kanter runt om.
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Vad jag hört så är det upp till 4 häsatr man inte behöver ha platta under.

Jag har löst det på så vis att jag har kärra som grannen kommer och tömmer åt mig när den är full och kör ut på åkern:)
Sån kjell hade
Tycker gödselhögar både är fula och stinker så jag vill inte ha någon!
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Jag har förstått det som att det är olika regler beroende på var man bor. Kustnära kommuner mm har hårdare krav. Jag ringde till kommunen och frågade. Den måste vara tät och kunna lagra i minst 8 månader har jag för mig gällde för mig.

Jag gjöt en platta med kanter till mina hästar. Tillräckligt stor för att kunna lagra i 1 år. Jag skulle helst ha sluppit men det var det enklaste och mest ekonomiska för mig i längden. Bonden jag köper hösilage av tömmer min platta när den är full - gratis :) .

Jag tycker också att gödselhögar är fula och luktar illa, men det luktar mycket mindre än vad jag trodde att det skulle göra. Jag hade helst velat ha en container, men det blev så dyrt. Annars är nog en vagn/kärra en bra ide. Om man har någon som kan tömma ofta.

Det enda som jag tycker är jobbigt med min platta är att den blir full av vatten när det regnar eftersom den är tät :mad: . När den var ny och jag knappt hade något i den blev det en simbassäng. Bonden påpekade att det inte är bra när vattnet hamnar under gödslet eftersom det inte brinner så bra då. I vintras frös den också därför. I år måste jag täcka över den på något sätt, har bara inte kommit på hur. Kanske någon har ett tips?
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

har en enkel lösning, de öser ut skiten i en konteiner och sedan så kommer en lastbil och hämtar upp det =)
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Hur stor är din platta, hur många hästar har du och vad kostade den?? Nyfiken, eftersom jag tänkte ta itu med platta i sommar...
Hur gjöt du förresten??
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Vi har en container som ett företag kommer och byter ungefär varannan månad. Bra och enkelt tycker jag.
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Vi har också en container som töms var 3:e månad. Vi ringer till Akka frakt och de kommer oftast samma dag eller dagen efter. Det enda som är lite besvärligt är att vi själva måste ragga bönder att tömma hos, men det brukar gå bra. Vi är inne på det tredje stället att tömma hos på nio år.. :D
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Jenny85 skrev:
Funderar lite på vad det är som gäller angående gödselhållning vid stall, försökte hitta lite information på nätet men lyckades inge bra.

Visst är det så att man måste ha en "betongplatta" under själva gödselhögen? har fått för mig att jag hört någonstans att det är tillåtet att ha en gödselhög på bar backe om stallet inte har fler än 2 boxar... stämmer det? vad är det som gäller?

Är också lite nyfiken på hur ni har löst det här med gödselfrågan i era stall på bästa sätt?

Här kommer lite information från en kommun
Gällande lagstiftning
Miljöbalken (1998:808), framförallt de så kallade hänsynsreglerna i kapitel 2
Förordning (1998:915) om miljöhänsyn i jordbruket
Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2004:62) om miljöhänsyn i jordbruket vad
avser växtnäring
Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1999:79) om miljöhänsyn i jordbruket
Jordbruksverkets förordning och föreskrifter ovan gäller för djurhållande jordbruksföretag.
Enligt försiktighetsprincipen i de allmänna hänsynsreglerna skall alla som bedriver en verksamhet utföra de skyddsåtgärder och vidta de försiktighetsmått som behövs för att
motverka skador på miljön.
Allmänt om gödselhantering
All gödsel oavsett antal djur skall lagras utan att läckage sker till mark och grundvatten.
Även regnvatten från gödselplattor skall samlas upp och lagras, gödselplattan bör anläggas med lutning så att gödselvattnet inte kan rinna ut. Från den 1 januari 2005 får man inte lägga organiskt material på deponi. Detta innebär att man inte längre ska ta
emot hästgödsel på avfallsanläggningarna. Verksamheter som inte har möjlighet att själv lagra gödseln under den tid som krävs (se nedan) kan lösa detta genom att t ex skriva kontrakt med någon som har tillräckligt stor gödselplatta för att lagra gödseln vidare. Att
däremot lämna bort gödseln till lantbrukare som lägger den direkt på marken räknas inte som en godkänd lagring. Det finns även företag som hyr ut och tömmer gödselcontainrar.
Observera att du som gödselproducent också ansvarar för att gödseln lagras och hanteras på ett godtagbart sätt.
Gårdar med ≤ 2 hästar
Inget generellt krav på gödselplatta eller container finns, men vid all
gödselhantering/lagring gäller att miljöbalkens allmänna hänsynsregler måste beaktas. Det innebär att risken för förorening av mark och vatten skall beaktas. Man måste också ta hänsyn till risken för att olägenheter för omgivningen i form av t ex. lukt och flugor kan uppstå.
Gårdar med 2 - 10 hästar
Lagringskapacitet skall finnas för minst 6 månaders gödselproduktion. Gjuten gödselplatta eller annan tät lagringsmöjlighet, t ex container, krävs.
Gårdar med > 10 hästar
Lagringskapacitet skall finnas för minst 8 månaders gödselproduktion. Gjuten gödselplatta eller annan tät lagringsmöjlighet, t ex container, krävs. För dessa verksamheter krävs även att man upprättar ett spridningsavtal mellan den som producerar gödseln och den som tar emot och sprider den på sin mark, om hästägaren inte själv har möjlighet att sprida gödseln. Maximalt får gödsel från 3 hästar spridas per hektar mark. Avtalet skall vara skriftligt och gälla minst ett år.
Riktvärden
När man beräknar behovet av lagringskapacitet finns det en del förhållanden som påverkar hur stor lagringsyta som behövs, t ex mängden strö, nederbörd och typen av
hästar. Nedan visas riktvärden för behov av lagringskapacitet, men värdena kan justeras om man exempelvis kan lagra gödseln högre.
Lagringstid i månader 6 8 10
Behov av lagringskapacitet, m2, per häst 7.2 9.6 12.0 Behov av lagringskap., m³ per häst,1.5 m lagringshöjd 4.8 6.4 8.0 Hoppas att ni fattar tabellen, den gick inte att få in rätt här.
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

elle12 skrev:
Från den 1 januari 2005 får man inte lägga organiskt material på deponi. Detta innebär att man inte längre ska ta emot hästgödsel på avfallsanläggningarna.

Detta är dock inte en bergsäker sanning. Vår soptipp tar fortfarande emot hästgödsel, vilket det inte finns nåt beslut om att sluta göra heller. Anledningen är att dom har användning för det, vilket jag fått bekräftat från deras chef då jag kontaktade dem. Har också haft inspektion av kommunen som inte heller har nåt att invända.

Dock är just kommunens lokala regler det som är avgörande för frågan, och det är väl aldrig fel att ha en god kontakt med berörda myndigheter ifråga om stall och allt som hör till.
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Jaha, där ser man, det finns visst alltid undantag som bekräftar regler. Som sagt generellt är det annars som jag skrev, men kolla alltid med just din kommun.
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

En eftertanke dock - säkert har vissa soptippar användning för gödslet på ett eller annat sätt, så beskrivningen "deponi" har högst förmodligt inte samma praktiska innebörd.
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Min platta blev större än vad jag tänkt men det gör ju inget. Det hade varit värre om den blev mindre. Jag har 4 boxar. Den är ca 9x5 meter med stödmurar som där dom är högst är ca 70 cm. Stallplanen ligger högre än hagmarken. Vi kunde därför gjuta en sluttning ner till plattan som traktorn kan köra ner i. Stödmurarna börjar högst upp och är då låga, kanske 10 cm i början, och blir nertill där plattan är plan ca 70 cm. Hoppas du förstår. Jag kan lagra ganska högt. Nu är högen i alla fall ca 2 meter som högst.

Vi fick gjuta i två omgångar. Först byggdes ramen till själva plattan där också en "gummiremsa" göts in hela vägen runt om så att skarven mellan vägg och platta skulle bli tät. När det torkat byggdes ramen till stödmuren. Det var ganska mycket jobb med att bygga den. Vi hade hjälp av en erfaren betong-kille tack och lov :bow: . Sedan gjöts muren och alla ramar revs igen.

Svårt att förklara...fråga om du inte förstår.

Har sett att många använder sk. L-block istället, det kanske kan vara något? Vet inte vad dom kostar eller hur man gör. Men då slipper du "gummiremsan" och får stödramen färdig på en gång tror jag.
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Bison, hyr ni containern eller har ni köpt den? Vem tömmer och hur mycket kostar det mm?

Nyfiken...
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Någon som vet vad hyran av container brukar kosta och hur stor plats dom tar? Har själv gödselproblem :crazy:. Bor på en liten hästgård utan traktor och egna åkrar *suck*. Har även funderat på att mocka i sopsäckar och smuggla in dem på sopstationen :angel:. Man får ju slänga säckar med trädgårdsavfall så varför inte säckar med hästskit :cool:
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Innan jag hade min gödselplatta så mockade jag i säckar som jag körde och tömde på bondens gödselplatta som jag köper hösilage av. Det blir ju rätt kretslopp då. Jag tycker att man ska försöka tänka på det...

Kan du inte prata med din foderleverantör och se om h*n inte har en vagn eller liknande som du kan använda kanske?
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Jag har också lurat på detta och de flesta rekommenderar container. Men vad jag har hört nu som kan vara bra att veta, är att strö kommer att bli förbjudet... och har man då strö i containern så kanske det blir svårt att göra sig av med det. Torv ska funka fint.
/Jezz
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 214
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 782
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 756
Senast: Niyama
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 863
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp