Hur har ni löst gödselfrågan?

Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

tack för alla era svar och tips!

Det är nämligen så att jag kommer att flytta till ett ställe och på den gården finns ett litet stall med 2 boxar. Funderar en hel del på hur jag ska lösa själva gödselfrågan då det inte finns någon gjuten platta där. Nu är det inte helt omöjligt att det kanske finns någon hjälpsam bonde i trakterna som skulle vilja hjälpa mig med det, har inte hunnit höra mig för, men med tanke på att stallet är så pass litet så är väl kanske det den bästa lösningen? Att gjuta en gödselplatta eller köpa in en container kanske kostar mer än det smakar då?

Mycket är det att klura på! och tack igen!
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Om jag nu endast bara har ett litet stall med 2 boxar och har en bra plats för en liten gödselhög där det inte finns någon risk för föroening så är det då godkänt att använda sig av den lösningen?

Jag tolkade det så, ska kontakta lämplig myndighet/person som kan guida mig när den dagen kommer... men det borde väl vara godkänt?
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

Jag tror att det ska vara helt ok. Kanske det finns olika regler i olika kommuner, så för att vara på den säkra sidan; kontakta kommunen och fråga om det är ok. Lycka till /Jezz
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

elle12 skrev:
All gödsel oavsett antal djur skall lagras utan att läckage sker till mark och grundvatten.

Gårdar med ≤ 2 hästar
Inget generellt krav på gödselplatta eller container finns, men vid all
gödselhantering/lagring gäller att miljöbalkens allmänna hänsynsregler måste beaktas. Det innebär att risken för förorening av mark och vatten skall beaktas.

Fast hur tolkar man detta då :confused: ? Först skriver de att ALL gödsel, OAVSETT antal djur ska lagras utan att läckage till mark och grundvatten sker, sedan skriver det att det INTE finns krav på gödselplatta eller container om man har högst två hästar.

Förstod nog inte riktigt hur de menar där...? Det verkar som om de lämnar stort rum för olika tolkningar, tycker jag.
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

vårat stall har en gjuten betong platta... när den blir totalt överfylld så ringer vi efter en container som oftast kommer full med spån åt oss då senlastas den full med dynga med våran röda lilla traktor och så tar han den med sig.. vet tyvärr inga priser.. ska ta kameran med mig till stallet å fota betong plattan mm.
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

bettysmatte skrev:
Fast hur tolkar man detta då :confused: ? Först skriver de att ALL gödsel, OAVSETT antal djur ska lagras utan att läckage till mark och grundvatten sker, sedan skriver det att det INTE finns krav på gödselplatta eller container om man har högst två hästar.

Förstod nog inte riktigt hur de menar där...? Det verkar som om de lämnar stort rum för olika tolkningar, tycker jag.

Ja, det är därför olika kommuner också har tolkat det olika. Enligt miljöbalken får det inte komma ut något läckage till marken, de kommunerna som tar fasta på detta har nolltolerans= alla måste ha gödselplatta oavsett antal hästar. Samtidigt finns ingen lagstiftning som säger att man MÅSTE ha gödselplatta till högst två hästar om man ser till att läckage ej sker, de kommunerna som tar fasta på detta tillåter högst två hästar utan gjuten gödselplatta. Själv har jag svårt att se hur man kan förhindra läckage utan att ha en gjuten platta.Det är alltid verksamhetsutövaren som ska kunna visa att verksamheten ej orsakar läckage om det t ex tas prover.
 
Sv: Hur har ni löst gödselfrågan?

*KL*

om våran betong platta skulle börja läcka skulle vi få problem då våran ena brunn till stallet ligger neranför plattan... iofs har vi 2 brunnar men iaf...
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 214
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 782
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 756
Senast: Niyama
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 863
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp