Hur har ni klarat er i ovädret?

SMHI:s bild visar vilken väg ovädret gick
 

Bifogade filer

  • nederbörd.webp
    nederbörd.webp
    37 KB · Visningar: 86
Befinner mig just nu i Gränna på semester och här var det inte så farligt. Det regnade ordentligt men knappt ingen blåst, då blåser det mer idag.

Jag är iof van vid riktigt rejäla oväder hemifrån (bor i alperna), senast idag var det oväder hemma igen med jordskred och översvämningar.
 
Där jag bor, mitt i Värmland, kom det bara ett helt vanligt regnoväder . Inga omkullvräkta träd och inga bönder som är förtvivlade för att Åskar o Tor tröskat säden.
 
Jag personligen klarade mig bra,jäkla busväder, min stad har ju varit på riksmedia,tv,tidningar mm så japp det var tufft för lilla Töreboda.
Såg för jäkligt ut idag efter lunchtid
 
Det går att göra buttermilk själv dock. Det gjorde jag när jag bakade en chokladkaka. Mjölk och citronjuice (eller vit vinäger) :) !
Väldigt ot sett till stormen men buttermilk är restprodukten man får när man gör smör dvs man köper grädde, ser till att den är runt 16 grader och vispar den sen så att man får smör och kärnmjölk. Enkelt att göra själv men ingen citron eller vinäger i :confused:
 
Väldigt ot sett till stormen men buttermilk är restprodukten man får när man gör smör dvs man köper grädde, ser till att den är runt 16 grader och vispar den sen så att man får smör och kärnmjölk. Enkelt att göra själv men ingen citron eller vinäger i :confused:
Smör görs oftast på syrad grädde, så röra i filmjölk och låta stå några dagar först kan vara en idé om man vill köra all in.

Citron/vinäger använder man väl för att göra (färsk)ost utan löpe? Så det man får då borde bli någon typ av vassla.
 
Väldigt ot sett till stormen men buttermilk är restprodukten man får när man gör smör dvs man köper grädde, ser till att den är runt 16 grader och vispar den sen så att man får smör och kärnmjölk. Enkelt att göra själv men ingen citron eller vinäger i :confused:

Smör görs oftast på syrad grädde, så röra i filmjölk och låta stå några dagar först kan vara en idé om man vill köra all in.

Citron/vinäger använder man väl för att göra (färsk)ost utan löpe? Så det man får då borde bli någon typ av vassla.
Recept här. Funkar bra :) !
 
Jag såg att mina kollegor (förmodligen din son också) hade verkligen att göra i Töreboda! Massor av kontaktledning och stolpar på järnvägen som gått sönder när plåten flög över 😳
Ja, och det stackars kattehemmets tak, inkl isolering ligger ju på spåret plus en lampindustris plåttak. Det mesta tas väl med maskin men dom får nog plocka en del för hand. Tisdag trodde dom väl att stambanan skulle vara ok att köra på.
 
Ja, och det stackars kattehemmets tak, inkl isolering ligger ju på spåret plus en lampindustris plåttak. Det mesta tas väl med maskin men dom får nog plocka en del för hand. Tisdag trodde dom väl att stambanan skulle vara ok att köra på.
Ja det är isolering överallt, har aldrig sett så många skylifts, lastmaskiner och byggfirmor i byn på samma gång.
 
Väldigt ot sett till stormen men buttermilk är restprodukten man får när man gör smör dvs man köper grädde, ser till att den är runt 16 grader och vispar den sen så att man får smör och kärnmjölk. Enkelt att göra själv men ingen citron eller vinäger i :confused:

Smör görs oftast på syrad grädde, så röra i filmjölk och låta stå några dagar först kan vara en idé om man vill köra all in.

Citron/vinäger använder man väl för att göra (färsk)ost utan löpe? Så det man får då borde bli någon typ av vassla.
Såg att jag inte fick med länken igår. Jag satt på ett ställe med väldigt dålig täckning.... Här kommer den:
https://tastesbetterfromscratch.com/how-to-make-buttermilk/
Funkar bra med mjölk + citronjuice till bakning. När jag gör pannkakor brukar jag blanda ca hälften-hälften yoghurt och mjölk... :)
 
Såg att jag inte fick med länken igår. Jag satt på ett ställe med väldigt dålig täckning.... Här kommer den:
https://tastesbetterfromscratch.com/how-to-make-buttermilk/
Funkar bra med mjölk + citronjuice till bakning. När jag gör pannkakor brukar jag blanda ca hälften-hälften yoghurt och mjölk... :)
Poängen var att det alltså inte är kärnmjölk du gör med den metoden, utan något som går att använda som ersättning för kärnmjölk i bakrecepten.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: Acto
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det väntas oväder i stora delar av Sverige. På vissa håll är det redan översvämning, medan det på andra bara är en hörsägen ännu. Skulle...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
36 195
Senast: Mineur
·
Hemmet Min brunn är tom och jag blir utan vatten i minst tre veckor. Brunnsborrning är beställd och jag prioriteras, men det kommer ändå att ta...
2
Svar
26
· Visningar
1 291
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp