Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Njä. Vi hade ösregn och någon kortare period av åska runt 22-23-tiden. Men oväder kan jag inte precis påstå att vi hade. Ingen blåst här t.ex.Hade ni också oväder i natt?
Har ni klarat er från sönderblåsta saker?
Kanske ska tillägga att detta är södra Småland. Idag på förmiddagen har det regnat en hel del. Ingen åska.Njä. Vi hade ösregn och någon kortare period av åska runt 22-23-tiden. Men oväder kan jag inte precis påstå att vi hade. Ingen blåst här t.ex.
Samma här. Innan stormen Gudrun behövde det inte blåsa mycket alls förrän vi hade strömavbrott. Efter Gudrun grävdes alla ledningar här omkring ner = ALDRIG strömavbrott....Har ju bott på samma ställe med både luftledning och nu nedgrävd. Vilken skillnad, förr rök ju strömmen så fort det mullrande lite bara och nu håller det för den åskan som var igår.
Det går att göra buttermilk själv dock. Det gjorde jag när jag bakade en chokladkaka. Mjölk och citronjuice (eller vit vinäger) !@bettysmatte har du sett serien Edwardian Farm där de serverar ett autentiskt edwardian cream tea med rounders med devonshire cream och hemlagad jordgubbsylt? Mmmm. Kollat på receptet men det är helt omöjligt att köpa kärnmjölk (buttermilk) i Sverige. Något som är relativt vanligt i engelska och amerikanska recept. Grump. Det verkar finnas i Danmark och vissa svenska affärer i syd, som jag antar ligger nära danska gränsen.
Ett av de värsta omvädren jag varit med om I Sverige. Kom över 50 mm regn, åskade konstant i 6 timmar (känner igen det där konstanta rumlandet som någon annan beskrev) och slog tydligen ner över 1000 blixtar i området. Det var intensivt! Men härligt! Lite dränkta blommor och det har flutit runt lite lätt i pallkragarna men annars är vi rätt förskonade.Hade ni också oväder i natt?
Jag såg att mina kollegor (förmodligen din son också) hade verkligen att göra i Töreboda! Massor av kontaktledning och stolpar på järnvägen som gått sönder när plåten flög överJag skulle snabbkissa hunden innan det skulle komma en störtskur, bara gå 100 m. Såg ju dom mörka molnen. Hörde ett konstigt muller, var väl ett Herkulesplan på väg till Skövde flygplats. Dom kommer över hustaket ibland. Ser att molnen verkligen jagar över himlen, en kant som väller fram, ljudet ökar, jag inser att det är åska som mullrar, konstant dånar den. Sen kommer blåsten, jäklar tänker jag, nu blir vi blöta. Och aspträden vid tomten brukar alltid släppa grenar. Inte kul att få på sig. Skyndar upp till huset. Ljudet av åskan bara ökar. Blixtrar gör det inte mycket, bara mullrar o dånar. Står på altanen och kollar ut över stormvindar o hällregn. 30 minuter senare är mullret fortfarande konstant. Apocalypsens ryttare var på träningsrunda helt klart. Men inget skadades eller blåste bort. Sonen jobbar med järnvägsunderhåll i Töreboda dock. Där var det ju katastrof. Och mitt arbete på naturbruksgymnasiet i samma ort har massor med nedblåsta träd. Men även där hade inget skadats. Framför allt verkar ingen människa skadats allvarligt. Otroligt. Det flög industritak, gäststugor och husvagnar förutom alla träd som knäcktes.
Utanför Ulricehamn var det konstant muller. Inte så mycket blixtar eller regn eftersom det missade oss. Men tror det kom 3 ”omgångar” och gick typ Göteborg - Herrljunga - Skövde och uppåt.Hade ni också oväder i natt?