Hur har ni hö i transporten?

sasucatu

Trådstartare
Ska åka jätte långt på en tävling, och jag vill då att min häst ska få ha hö i transporten (brukar inte ha det vid kortare resor). Problemet och anledningen till att hon annars inte brukar få ha hö är att hon river ner hönät, ikeakassar osv. Det har inte spelat ngn roll hur vi än har knytit fast eländet, hon sliter ner det iaf.

Är det ngn som har en bra lösning på detta problem?

Sv: Hur har ni hö i transporten?

Brukar inte fodra hö under transport, med tanke på den ökade risken för transportsjuka som påvisats i olika undersökningar (har för mig att en av dem finns i ATG´s sammanställning utgiven för två år sedan).

Hur fäster du nät etc när hon kan riva ner det? Jag brukar knyta fast en karbinhake som jag fäster i gallret som sitter för frontfönstret (där sådant finns)

Du kan inte lasta ut en stund och låta hästen äta lite...
Sätta upp ett hönät skulle jag inte göra, speciellt inte när hästen åker. Och framför allt inte om den brukar dra ner det...
Vad gör du på motovägen när hästen har panik och folk bara viner omkring er???
Man kan hur enkelt som helst låta bli att ge hästen mat i transport i åtminstonde dom 8 h man får köra den...

Hon har fastnat en gång, men vi skar bara lös henne, lyckligtvis var hon helcool och bara stor oskadd med ena hoven i nätet. :o

Då hade vi knytit fast nätet på 2 olika ställen, högt! Men hon s l i t e r ner det! Visst kan hon åka utan, men det skulle kännas bättre om hon hade hö, därför undrar jag om ni har några ideer, förutom att inte ge henne hö.

Förutom risk för transportsjuka så finns ju också viss risk för foderstrupsförstoppning. Och det blir ganska dammigt i transporten. Skulle hellre lasta ur och ge vatten samtidigt om det är så långt att det inte "går att åka i ett svep".

Annars tror jag det är Ume som säljer en "hö-vagga" i galon som spänns framför bommen. Där ligger sedan höet löst, och vaggan täcker i princip hela utrymmet. Borde inte vara lika pillningsbart och hästen kommer åt maten lättare.

Hur menar du att du fäster det där fram? *trög*
Vi knör fast nätet i mitten mellan "spiltorna" och fram i fönstergallret så att det skulle hållas uppe ifall hon skulle riva ner det. Men hon hade rivit ner det iaf, och sen har hon förmodligen skrapat med frambenet högt och fått in ena hoven. :o

Vi har haft en ikeapåse som en "vagga", men den höll inte, hon bara rev ner den i ett nafs. suck.

sasucatu skrev:
Hon har fastnat en gång, men vi skar bara lös henne, lyckligtvis var hon helcool och bara stor oskadd med ena hoven i nätet. :o

Då hade vi knytit fast nätet på 2 olika ställen, högt! Men hon s l i t e r ner det! Visst kan hon åka utan, men det skulle kännas bättre om hon hade hö, därför undrar jag om ni har några ideer, förutom att inte ge henne hö.

finns väl såna där specialdukar som är gjorda för transporter. en blå duk iaf me karbinhakar.. verkar bra. fick me en när ja köpte transport men aldrig anv den då jag inte vill att hästen ska äta under färd

Givetvis ska vi pausa, men jag vill ändå att hon ska ha ngt att pyssla med, för det blir ju länge i transporten sammanlagt och jag vill inte att hon ska tycka att det är för tråkigt.

Den där grejen du beskrev verkar ju smart, måste kolla upp ngn grej, får snickra lite :D

Vi har ett foderbord i plastduk som vi sätter in. Fungerar jättebra!
Mindre spill, och sen får jag för mig att det inte är samma risk att hästen får för sig att hoppa över bommen.
foderkrubba.jpg

jag köpte den där jag köpte min trailer (Le-transport) men de borde finnas hos de flesta traileråterförsäljare.

Tänk så olika det kan vara :smirk: . Här har varenda människa hönät i transporten, även vid korta resor. Aldrig några problem.

Aha, då är det definitivt motiverat med hö!

En smart grej som jag brukar använda är ett ensilagenät i stället för hönät. Då räcker höet en mycket längre stund, och det trillar inte ner så mycket på golvet. Det är jättebra om man har ponnyer som ska åka länge men som man inte vill ge så himla mycket mat! Dessutom kommer de inte åt lika lätt att gripa tag om maskorna och riva sönder nätet, eftersom hålen är så små att de inte får fatt om nätet så lätt. Framför allt kan de inte få in någon hov.

Tyvärr har jag inte sett dessa listiga hönät i Sverige. jag har köpt mina på www.rideaway.co.uk där de heter "haylage net"

Sunshine skrev:
Tänk så olika det kan vara :smirk: . Här har varenda människa hönät i transporten, även vid korta resor. Aldrig några problem.

*Håller med* Har inte vid riktigt korta resor men alltid annars.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 534
Senast: manda
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 308
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka