Hur har ni hittat era avelsston?

Calvaro

Trådstartare
Som rubriken lyder; hur har ni hittat era avelsston?
Jag letar själv efter ett sto att avla på (connemara eller hbl) och jag tycker inte att utbudet är sådär jätte stort på bra avelsston. Hur har ni gjort?

Sv: Hur har ni hittat era avelsston?

jag har faktiskt hittat båda mina köpeston på blocket.se. Fast jag har kollat överallt känns det som. Fick ett fantastiskt erbjudande om ett kalasfint avelssto för ett tag sedan men fick vackert tacka nej eftersom hon låg en bit över vad jag har råd med nu, och hon är så fin att jag skulle skämmas om jag prutade ;).
Det blir ganska mycket gallrande och detektivarbete med en del annonser,är inte alla skriver ut jättemycket och det är väl därför de fanns kvar till en sådan enveten en som mig.
För mig har mödernet varit viktigare än flashig far när jag letade den som är mamma till min 08:a. Jag uppfattar stammen som bra men det är ingen stam som säljer sig själv.
När jag letade efter den andra så var det väl mer slöletande lite halvt på allvar, på bilden i annonsen påminnde hon om den där jag redan hade som jag var så nöjd med och när jag kollade upp stammen så verkade hon helt plötsligt superintressant.
Min teknik har varit mycket letande och forskande, men jag har slagit till på första bästa på båda.
/U

Hoppas att det går bra för TS att jag snor tråden lite :o:laugh:

Vad får man betala för ett riktigt bra avelsto?

Vi har också köpte våra ston mestadels genom kontakter. Vi har några som brukar ringa till oss när de hör talas om intressanta märrar till salu.

Hoppas att det går bra för TS att jag snor tråden lite :o:laugh:

Vad får man betala för ett riktigt bra avelsto?

Det beror på vad du menar med riktigt bra. Bästa sättet att få grepp om det är nog att börja lusläsa annonser. Vi har ju olika tankar om vilket som är idealstoet, för mig var dte viktigare med en genuin stam och jag fick pruta bort egna tävlingsmeriter, avkommorna jobbar på att skaffa det verkar det som ;)
Just nu är det nog bästa guldläget ever att köpa ett fint sto, eftersom många uppfödare trappar ner.
/U

Säger som pastejja att det beror på vad som ska räknas som ett bra avelssto.
Om man ska gå på tävlingsmeriter och ha ett sto som inte är för gammalt så kan hon kosta en hel del. Men det finns ju inget som säger att det stoet blir ett bra avelssto. I värsta fall kanske hon inte ens blir dräktig. Ett av mina ston är köpt direkt från tävlingsbanan för över hundratusen för gå in i avelsboxen. Som tur är motsvarar hon förväntningarna Ja det inte jag som gett så mycket utan jag har fått låna henne.

Om man istället går på stam och en tidigare avkommor så har man ju mycket säkrare bevis på att stoet fungerar i avel. Ett sådan sto kan beroende på sin ålder ligga på ungefär 15 000 till 50 000 om det är halvblod vi talar om.
Sedan kan man ju chansa på ett ungt sto med bra stam och kanske diplom på unghäst bedömning. Där vet man ju inte om hon blir dräktig eller vad hon ger. dessutom så lär hon ju vara fullt ridbar och då får man räkna med att ge så där 70 000 - 100 000 för henne. Alltså samma som om man köpte henne som vanlig ridhäst.

och Masse!

Tack, trodde jag skulle få "höra" mycket högre summor!

Jag vill ha efter Robin Z - Cardento (någon annan "storhingst") som hoppat minst/runt 140cm och gärna diplomerat 3:års test :) - Ett av mina drömston att börja med sen iaf :)

Sorry för lite trådkap! :o

Har ett sto med liknade stam fast Feliciano istället för Cardento, henne har jag i 8 000. Så visst går det att hitta för väldigt överkomliga summor. Hon är numera T-märkt och 17 år. Men hon köpt på chans, visste inte om hon skulle bli dräktig. Men det har hon blivit och även fått föl nu.

av avelsstona jag har idag så har jag köpt den ena genom kontakter och den andra på annons i Ridsport (hon köptes dock 2001 som ridhäst)
Stoet jag förlorade 2007 hittade jag tack vare att förra ägaren svarade på min köpesannons :)

säger som Masse och pastejja ang ett bra avelssto - det beror ju på vad man själv tycker är bra eller dåligt.. en stam som jag gillar kanske någon annan avskyr etc
Och pris på ett bra avelssto - tja allt handlar ju om vad man själv vill lägga..

Jag har hittat mina ston genom lusläsning av annonser. :D
Jag har en del "önskestammar" och använder ofta sökfunktionen på olika annonssidor för att se vad som finns.
Oftast har det "klickat" direkt och jag har känt att 'denna ska jag ha!' t.o.m. innan jag sett dem live.
Har även haft ute en del önskas köpa-annonser, men de har inte haft något nämnvärt resultat (trots många svar).

Hittat hemma.;)

Det stoet som var tänkt att tävlas fälttävlan på fick T-märkas tyvärr och då blev det avel istället.

Mitt ena sto köpte jag för 30000 kr dräktig och alla avgifter betalda (har nu föl vid sidan U:empire
mitt andra avelsto fick jag genom kontakter

Säger som flera andra; ska man ha ett bra avelssto som har bra stam, egna meriter och inte är lastgammal så får man nog betala en hel del, ungefär som för en tävlingshäst. Såvida den inte är t- märkt men i mina ögon är ett riktigt bra avelssto inte t- märkt, men det är vad jag tycker :)

Jag har två ston idag, det ena med riktigt bra stam köpt som föl, hon ska bara få ett föl för att sen återgå till tävling så hon är inget rent avelssto om man säger så. Det andra stoet köpte jag med föl vid sidan, och jag tycker hon behöver fler meriter så hon är inte ombetäckt, utan ska tävlas.

Det var bra pris på båda stona, det ena har jag ju fått vänta på iom att hon köptes som föl, det andra stoet har ingen märkvärdig stam men istället meriter och redan lämnat fina avkommor, dock ej riden på ett par år, därav lågt pris.

Såvida den inte är t- märkt men i mina ögon är ett riktigt bra avelssto inte t- märkt, men det är vad jag tycker :)

Utveckla gärna detta.

I mina ögon kan även ett kanonsto gå och skada sig och inte hålla för tävling men väl hålla för att bära fram flera föl.

Utveckla gärna detta.

I mina ögon kan även ett kanonsto gå och skada sig och inte hålla för tävling men väl hålla för att bära fram flera föl.

Jag håller med dig i det fallet. Men allt beror på orsaken till att stoet T-märkts. Förslitningar eller ärftliga defekter är ju inget att avla på. Men t ex en sparkskada eller skada efter ett fall är ju inget hinder för avel.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 626
Senast: Mabuse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 534
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka