Hur har ni gjort era menyer?

M

MaLu

På hemsidorna, hur har ni gjort menyerna? Nu har jag äntligen bestämt mig för att fixa iordning sidan en gång för alla. Men jag vet inte hur jag ska göra menyn. Har försökt med olika script för drop-down menyer men det skiter sig alltid på nått sätt. Nu har jag ingen riktig koll på läget längre.

Jag vill ha tips och förslag. Gärna länkar till era sidor! :)

malu
 
Väldigt snygga sidor? vad är det för javascript du har använt? Det är så jag vill ha det och fick nästan till det sist jag försökte förutom att det inte funkade att ha en länk direkt som du hade gjort på tex. "om oss" och "länkar". Men det kanske bara var jag som inte fattade.

Hade varit snällt om jag kunde få scriptet.

malu
 
Om du ska ha en länk direkt, dvs utan dropdown-effekt, så måste du ta bort det i koden. Dvs du tar bort onclick="Switchmenu('sub1')" och länkar bara texten som vanligt.

Så istället för:

<div class="menutitle" onclick="SwitchMenu('sub1')">Länktext</div>
<span class="submenu" id="sub1">
- <a href="lank.htm" target="main">Länk</a><br>
- <a href="lank2.htm" target="main">Länk2</a><br>

Så blir det:

<div class="menutitle"><a href="lank.htm" target="main">Länktext</a></div>
 
Tack! Nu ska jag nog kunna få till något. :)

Hur tycker du att man ska få menyn att visas på alla sidorna? Jag använde ramar innan men det ska ju tydligen inte vara så bra. Har inte fattat varför ännu men :smirk: :crazy:

malu
 
Jag använder också ramar, eller iframes. Det är väl för och nackdelar med både ramar och icke-ramar. Själv gillar jag ramar, det är lättast att jobba med. Men iframes är också snyggt och enkelt, och bättre.

Om man inte vill använda ramar så kan man ju göra en mallsida med menyn på, som man utgår från när man gör alla sidorna. Jobbar man tex i dreamweaver så kan man tydligen (har inte provat själv) göra en typ av mall som gör så att om man ändrar något på "huvudmallen" så ändras alla sidor som är baserade på mallen.
 
okej.. Jag använder inte dreamweaver. Får se hur jag gör, det är förmodligen bäst om jag håller mig till ramarna. Jag vet ju faktiskt redan hur man gör så slipper jag krångla till det för mig :D ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 999
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 180
Senast: Meggan
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 113
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp