Hur har det gått för er denna hösten?

Tora

Trådstartare
Förra hösten/vintern var det en jättelång tråd om hästar som har problem med att det kommer "skitvatten" innan/efter själva bollarna eller när hästen fiser.

Detta resulterade i bla ett fasligt tvättande av svans och ben osv.

Det kom fram en hel del tipps bla provia, a-fil, mag och tarm, pronutrin, alo-vera m.m m.m.

Några hade provat alla förslag även att byta till hö utan att det hade blivit bättre. Vissa hade provat fri tillgång på hö utan att något hjälpte.

Den enda gemensamma faktorn var att alla var bra så länge de gick på bete.

Vad jag funderar på är hur det har gått för er i år. Har problemet återkommit eller har hästen hållit sig symptomfri i år?

Mvh

Tora

Sv: Hur har det gått för er denna hösten?

Valacken fick tvärdiarre av okänd anledning,f ick ProEquo och var sen 'halvbra' i magen, dvs lite för löst men ffa det där bajsvattnet.

Jag tror fortfarande att på något sätt har hösilaget ett finger med i spelet även om det känns konstigt. Har dock inte möjlighet ge hö, funderade på det men det går fasiken inte. Fick lucernhack dock, och fortsatt proequo.

Magen bra sen några veckor, dock kommer det vissa gånger bajsvatten, andra inte. Jag har dock gett upp, blir det inte värre får det vara, blir det värre får jag försöka ge hö helt enkelt och se om magen torkar upp då.

Jo här har det dragit igång igen :( .
Bra sen i våras...
Fast jag har upptäckt att det verkar bli värre när de går i "vinterhagen" så vi ska försöka med att ha dem i sommarhagen så mycket det går i vinter också, men just nu är det så blött att det inte går..:crazy:
Känns hopplöst, testade ju allt ifjol kändes det som, inget fungerade... men i år har det faktsikt gått ända tills den här veckan innan bajsvattnet började, innan har hon bara varit dålig i magen och då var det ändå ok för då var inte hela bakdelen kletig. Men nu är hela svansen och bakbenen dränkta i bajs :eek: .. har ingen spolspilta eller nått så jag får försöka tvätta en gång i veckan med hink... kan inte stå och blaska oftare tyvärr... :crazy:
Usch och fy vad det är äckligt!!!

Inte kul att behöva hålla på sådär. Var det inget alls som gjorde att hon åtminstonde blev lite bättre (tänkte sen när de inte kan gå kvar i sommarhagen)?

Föresten vad är det för skillnad på sommar och vinter hagarna?

Mvh

Tora

aha ja som precis skulle leta efter en sånn här tråd.. min polle har var tlite kladdig..men "fin" konsistens på bajset i övrigt...såg dock igår att de kommer "bajsvatten" när han pruttar och de är antagligen de ja ser... skönt att se att de är rellativt vanligt då och inget farligt!

Nja, farligt är det väl inte, men det är ett tecken på att magen är störd, och man bör inte ignorera det utan försöka lösa det. Några saker att testa är mer TS, magtarmbalans och kolla hygienkvaliten på fodret.

*kl*
när min häst fick detta första gången pratade jag med min veterinär om saken. Hon sa att det är helt ofarligt. Hästen har inga besvär alls av det. Det enda problemet är för oss människor att vi tycker det är äckligt att svans och ben blir kletiga. Det förekommer bara på vinterhalvåret när hästarna inte äter gräs. Man brukar därför se en förbättring eller att det försvinner helt på sommarhalvåret. Min vet såg ingen anledning till att behandla eftersom de lösningar som finns både är dyra och ger bara en förbättring i ca en vecka. Det har felaktigt tagits för tarmflorestörning. Vilket det allstå inte rör sig om enligt min vet.

(det jag pratar om är när bajsbollarna är normala till lukt och konsistens men det kommer "vatten" när de bajsar eller när de bara fiser) Är bajset löst eller luktar konstigt kan det vara en störning och man bör därför kolla upp det.

Senast ändrad:

Fast det tycker jag låter lite konstigt. Det känns rent spontant att det inte faller inom ramen normalt att det skall komma "skitvatten" innan/efter själva bollarna. Om det vore normalt så borde väl alla hästar mer eller mindre få det? Sen tror jag aldrig att det kan vara bra att ha skitvatten rinande nerför rumpan. Speciellt inte om man har ett sto. Skulle kunna tänka mig att tex risken finns att oönskade bakterier skulle kunna leta sig ner i livmodern. Sen tycker jag även att det har en tendens att bränna lite så att det blir små små sår till slut där det har runnit.

En annan fundering är om det har blivit vanligare genom åren. Har aldrig råkat ut för det förut (och då har jag hållit på med hästar i över 20 år) eller hört någon som har problem med det heller. Första gången jag kom i kontakt med det var förförra hösten då min häst gjorde så. Men efter att ha läst här på Buke så verkar det vara en del hästar som får det så fort det blir höst/vinter och oftast så är det återkommande år efter år.

I ett stall på 10 hästar så är det kanske en stackare som råkar ut för det. Det måste ju vara något som gör att denna hästen får det men inte alla de andra.

Mvh

Tora

Jag har oxå hållit på med hästar hela mitt liv. Den häst jag har nu är den första som har det problemet. Jag skrev inte att det är var och varannan häst som har det utan att det är ganska vanligt. Jag skrev dessutom ingenstans att det skulle vara normalt.

Jag förmedlade bara vad min vet har sagt om det hela. Vad du sen väljer att tro på bryr inte jag mig om. Men tag själv kontakt med en vet om du har problem med din häst. Så slipper du gissa vad det kan vara och hur det påverkar din häst!

Finns absolut ingen anledning att vara otrevlig.

Det här är ett diskussionforum. Man diskuterar olika infallsvinklar fram och tillbaka. Finns ingen anledning att bli sur för att någon inte håller med dig.

Jag gissar inte när det gäller min häst. Förra året var det en enorm utredningsapparat igångdragen när det gällde min häst. Har för mig att det var flera andra här som också gjorde en hel del utredningar på hästarna. Har även varit i kontakt med SLU i flera omgångar osv. Det har alltid hitills slutat med att veterinärerna inte vet mer än när de började utredningen. Tillslut så gissar faktiskt också veterinärerna och säger prova det här så får du se om du har tur och det hjälper.

Bara för att du nöjer dig med svaret att det inte går att göra något åt så behöver du inte bli sur för att någon annan inte gör det.

Mvh

Tora

Finns absolut ingen anledning att vara otrevlig.

Det här är ett diskussionforum. Man diskuterar olika infallsvinklar fram och tillbaka. Finns ingen anledning att bli sur för att någon inte håller med dig.

Jag gissar inte när det gäller min häst. Förra året var det en enorm utredningsapparat igångdragen när det gällde min häst. Har för mig att det var flera andra här som också gjorde en hel del utredningar på hästarna. Har även varit i kontakt med SLU i flera omgångar osv. Det har alltid hitills slutat med att veterinärerna inte vet mer än när de började utredningen. Tillslut så gissar faktiskt också veterinärerna och säger prova det här så får du se om du har tur och det hjälper.

Bara för att du nöjer dig med svaret att det inte går att göra något åt så behöver du inte bli sur för att någon annan inte gör det.

Mvh

Tora

Jag menade inte att vara otrevlig. Jag blir inte alls sur för att någon har en annan åsikt. Folk får tycka och tänka precis vad de vill, precis som jag skrev att jag inte bryr mig så mycket om du tror på vad jag säger eller inte. Det är ju lixom upp till dig..det är ju det som är tjusningen med vårt land.

jag fick uppfattningen om att du hade detta problem med din häst eftersom du startade tråden.
Att det var veterinärutredningar inblandade framgick inte av tråden...det låter mest som gissningar från olika håll.

Att man inte ska nöja sig med vad sin vet säger förstår jag inte. Om man inte litar/tror på sin vet...varför ska man då rådfråga vet överhuvudtaget??

Varför jag vill veta är helt enkelt för att jag är nyfiken om någon har fått sin häst bättre/likadan/sämre denna hösten.

Vet inte om du lästa förra höstens tråd men den var så otroligt lång och det var så mycket intressant läsning. Nackdelen var väl att ingen kom på någon riktigt bra lösning som fungerade på mer en någon enstaka häst. Man vet aldrig någon har kanske kommit på en bra "behandling" i år. Även om detta inte är direkt farligt för hästen så är det inte roligt när det håller på så speciellt inte som man har en magkänsla att något inte riktigt är som det skall vara.

Självklart skall man fråga sin veterinär men vad man inte får glömma är att de inte är allvetande. Ta tex veterinären som tyckte det var onödigt att ge selen till min häst som bara fick hösilage och inget annat foder.

Däremot tror jag att din veterinär mycket väl kan ha rätt i en sak och det är att det kanske inte behöver vara någon tarmflorestörning utan det kanske bara är något som saknas när de inte äter gräs (obs att detta är vilda spekulationer från min sida). För de blir oftast inte bra av alla magprodukter de får även om det tillfälligt kan bli bättre. Många utav problemhästarna stod ju tex på mer eller mindre fri tillgång till hö och borde då teoretiskt ha samma förutsättningar som när de går på bete. En del gick ju tom på lösdrift så avsaknad av rörelse borde det ju inte heller vara. Det största mysteriet var kanske varför en häst av tio drabbas när alla har samma förutsättningar när det tex gäller foder, vatten och liknade.

Mvh

Tora

Mina hade problem förra hösten, då fick de hippotrimm och blev helt bra.
Denna hösten har de inte haft problem ännu. Tack och lov!:)
Nu är de tvärförkylda istället..Det är inget roligt alls!:crazy:
vet kommer ut imorgon. Ska se om det finns något de kan få för sin hosta. Vad brukar ni ge om de hostar som galningar? (har tack och lov ingen erfarenhet av hosta trots 15års hästägande) Tips mottages tacksamt!!:bow:

Vi har hö, jag har märkt att speciellt valacken inte klarar för blött foder. Har därför hållt mig till rätt så 'torrt'

Är detta ¨något lokalt som bara förekommer på vissa platser i Sverige eller??? Jag har aldrig hört eller sett något sånt här i Värmland.

*knapplån*

Mina har bara blivit sådär i magen på höstarna och då har jag till slut kunnat räkna ut att det varit av mängden äpplen....som alla vill bli av med på hösten...och tycker att...det kan ju du ta som har hästar he he he.

// M

Jag har lite samma problem med min häst och efter diverse utredningar och provtagningar hade vi inte kommit någonstans.

Gav a-fil och mag-tarm balans och inte blev det någon förbättring.

Gav även foderjäst (egentligen för pälssättningen) och en dag hade jag fått nog av all a-fil och magtarm och gav "bara" foderjäst, hon blev så mycket bättre:)

Nu ger jag nästan full dos och hennes mage är bättre för var dag, det var länge sedan hon var helt nerkletad, nu kan det på sin höjd vara ett par droppar:bump:

Vi har bara hö än så länge och i år ska vi vänja in hösilaget MYCKET försiktigt och se om det fungerar bättre än i vintras (då dom blötsket så det rann efter benen...)

Fram tills för en vecka sedan så har dom varit bra. Sen släppte vi dom i gräshage och vips så "fiser dom vatten" bägge två.

Någonting i gräset dom betat nu som dom reagerar på! (Kan vara de där sockerarterna som bildas då gräset är kallt, eller om det är bakterier i gräset så här sent på hösten.)

Hoppas verkligen dom håller sig bra i magen i vinter.

Fram tills för en vecka sedan så har dom varit bra. Sen släppte vi dom i gräshage och vips så "fiser dom vatten" bägge två.

Någonting i gräset dom betat nu som dom reagerar på! (Kan vara de där sockerarterna som bildas då gräset är kallt, eller om det är bakterier i gräset så här sent på hösten.).

SNarare att de äter saker som de normalt ratar den här årstiden. Finns det gott om gott gräs så lämnar de det som inte är smakligt eller d einte riktigt bör äta. Finns inte gott gräs/väldigt lite, börjar de äta sådant som de tidigare ratat och inte riktigt 'bör' äta.

Det kan ju bero på det?

Min 2 åring har varit lös i magen hela hösten, köpte foderjäst och han blev mkt bättre på en dag! Var det så enkelt? :bump:

Mvh Hanna

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 603
Senast: caradan
·
Hästvård Våran shettis har så långt vi känner till hennes historia haft perioder med lös avföring. Bra någon månad och sämre några dagar. Högarna...
Svar
8
· Visningar
1 131
Senast: lundsbo
·
H
Foder & Strö Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon...
2
Svar
30
· Visningar
2 756
Senast: Hannola
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 367
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka