Hur hantera understimulerat fullblod?

Stefffie

Trådstartare
Jag rider ett sexårigt fullblodssto, som för ca tre veckor sen behandlades på HBGs djursjukhus för låsningar i ryggen. När vi åkte hem fick vi order om att rida henne på rakt spår, två gånger om dagen i skritt och trav, ca 15-20 min per gång, så det är vad vi har gjort sen dess.
Problemet är dock att vi har dåliga uteridningsmöjligheter, spec. då jag bara kan rida i 10 min, och sedan vända, så det handlar om fram och tillbaka på två asfalsvägar alt. en grusväg.
Jag rider inte ut ensam på henne, då hon är ganska orutinerad (gått som avelssto de senaste två åren), och med mycket energi, så vill jag inte vara ensam med henne om vi skulle möta en traktor.
Jag har därför ridit henne mycket i en gräshage, som delvis går parallellt med vägen. De första veckorna gick det bra, me nu börjar både jag och hästen tröttna på programmet. Hästen är trafiksäker, med undantag för överrasknignsmoment och traktorer/lastbilar. Den senaste veckan har hon dock börjat hitta på saker, som att skygga/hoppa upp i ´luften, då vi rider längs med vägen och "möter" en bil. Även galopp förekommer. Hittintills har det inte varit något som jag har haft svårt att kontrollera, jag har suttit ganska stadigt, och vi har kunnat fortsätta, ev. något spändare ett tag efter¨t.

Jag funderar dock på hur jag ska få henne att lägga av med detta. Jag är 100 % säker på att hon inte är rädd, utan det handlar säkert om att hon är uttråkad av att bara skritta och trava rakt fram. Försöker stimulera henne, men övergångar räcker inte riktigt. Vill inte acceptera för mkt "skit", så jag skulle gärna vilja höra hur ni skulle hanterat problemet? Ledare brevid? Leda själv? Möta, möta, möta bilar, och blockera med skänkel o se till att hon går fram? Låta det vara?
Vi ska snart upp till återbesök, och får förhoppningsvis ett roligare schema då, men om detta är början till ett större problem, känns det som om jag likväl kan ta "striden" nu.
Tankar?

Sv: Hur hantera understimulerat fullblod?

Jag känner igen problemet med igångsättning på raka spår, och inga bra uteridningsmöjligheter...
Jag skulle försökt se till att hästen har gått i hage innan, och nyss har ätit, då det kanske kan hjälpa lite, men det kanske du redan gör.

Det du skriver låter ju som om hon inte lyssnar på dig, och du provar redan övergångar skriver du, men det kanske mest är skritt-trav? Man kan prova att skritta 3-5steg, göra halt, skritt igen 3-5 steg, halt, tills hästen lyssnar. Det kan krävas mååånga halter, men det brukar funka om hästen inte är för mycket uppe i varv redan. Då kanske du har hennes uppmärksamhet en liten stund iallafall?
Får du lov att flytta henne sidvärtes i skritt några steg? Isåfall kan du ju prova att flytta henne ett par steg, rida rakt fram, flytta något steg åt andra hållet osv, det kan ev också få henne att koncentrera sig bättre. Ryggning är en annan övning, om du får rygga, men jag vet ju inte riktigt vad som är ok efter behandlingen.

Sedan tror jag det kan funka bra som du skriver att ha någon bredvid, eller leda själv. Många hästar tycker jag accepterar människan bättre som ledare om man "syns" och blir tryggare.

Du kanske kan byta ut ridpass mot led-pass där du gör ledövnignar - hon ska stanna när du stannar, inte gå förbi dig, anpassa sin takt efter dig. Du kan även trava med henne, om du har lyckats få henne lyhörd ska hon anpassa sig efter dig i trav också.

En annan variant är att tömköra henne ibland som omväxling, om hon nu är van vid det.
Lycka till!

Tack för svaret!
På morgonen rids hon oftast innan utsläpp, då det på vardagarna är tjejen som släpper ut henne som rider. Hon rider dock henne enbart i paddocken, eftersom hon inte kjänner henne lika bra, och har inte detta problemet. På kvällen brukar jag rida henne runt insläppet, alltså, innan kvällsmaten, då jag vill hinna rida innan det blir mörkt.

Jag varierar med övergångar mellan skritt, trav och halt, även direkt från halt till trav o tvärt om. Det sades inget speciellt om sidvärtes, men den senaste veckan har jag smugit in ett o annat steg åt sidan lite här o var, oftast utnyttjat slutet av en "hörnpassering".

Som du skrev, så händer det då och då, (senast igår) att jag istället för att rider, leder henne o då går ut en runda med henne själv, om jag inte har lust o rida i hagen. Jag upplever henne mycket lugnare när jag leder (oftast lugn vid uteridning också, men svag vid "kritiska situationer"), min gissning är att det beror på att hon inte förväntar sig så mkt när jag går brevid. När jag rider vill hon mer, mer, mer hela tiden. Har dock inga problem med att trava med henne från när vi promenerar, avsaktningar o halter funkar fint. Dock har hon tendenser till att öka tempot när någonting har skrämt henne (vissa dagar räcker en brunn..)
Tömkörning är hon van vid, dock inte jag.
Tack för dina råd och tankar!

Kom o tänka på en sak. När hon ska hoppa/skygga, så känns det väldigt tydligt innan. Man känner hur hon liksom tar sikte på en bil, och väntar, väntar, väntar.. NU. typ. Så det är inte så mycket till ett överraskningsmoment, dock märker jag att det börjar bli svårt för mig själv att sitta oberört. Jag är inte rädd, men jag vet ju att hon kommer hitta på något. Har försökt att hålla henne upptagen när jag märker sådant, typ halter, övergång, men detta hjälper inte..

Senast ändrad:

Det låter som om du rider i skymningen?, och hästar brukar bli mer alerta då, jag förmodar för att rovdjuren är alerta då. Många viltolyckor händer ju i skymningen. Jag förmodar att det inte är så mycket att göra åt isåfall, men det kan vara en del av förklaringen till hennes beteende?

Jag tycker du verkar prova det jag kan komma på, så det är väl bara att stå ut eller rida i paddocken, tyvärr. Möjligen kan man sitta av när man märker att hon tänker skygga, då du säger att hon blir lugnare då, och försöka sysselsätta henne när du leder, och sedan sitta upp igen när "lejonet" har kört förbi. Men det funkar ju bara om det är låångt mellan bilarna...

Men du kanske kan trösta dig med att en såpass alert och känslig häst kanske blir trevlig i ridningen!

För några år sedan var jag i samma sits som du är nu. Jag hade jätteproblem med min häst som lätt blev laddad av att bara skrittas rakt fram. Vi hade också svårt att hitta bra ställen att rida på och min häst som i normala fall är trafiksäker, blev helt uppblåst av bilar och annan trafik. Just då kändes problemet enormt. Vi fick inte trava och hästen fick inte skutta och hoppa. Till slut skrev veterinären ut lugnande. Det hjälpte inte alls på min häst. För oss var det om möjligt ännu värre att promenera vid hand, men om det funkar för er kan det vara en lösning. Jag har inte så många råd att ge, mer än att se framåt och att det kommer att bli bättre så fort ni kan rida som vanligt igen. För oss löste det sig då, och hästen blev som vanligt igen.

Lycka till!

Senast ändrad:

Tack för att ni delar med er av erfarenheter, det får det att kännas lite bättre. Vill inte tro att hon alltid kommer vara såhär, utan att det just beror på understimulans, och vad ajg kan utläsa från era inlägg så har ni liknande erfarenheter.
Jag har ridit detta stoet innan, före föl och även lite däremellan, och det är en fruktansvärt trevlig individ att jobba med, hon är väldigt väldigt samarbets- och arbetsvillig och vill hela tiden ha mer att jobba med, och blir så glad när hon gör rätt. Nerverna är hennes svaghet. Ofta märker man inte så mkt av att hon är fbl, men när hon stirrar upp sig, så blir det nästan så att hon låser sig, och man får inte riktigt kontakt med henne. Kanske dock kan lugna ner sig med erfarenhet och ålder?
Hon är ju 6, men har de senaste 3 åren inte gjort alltför mkt (då menar jag ridmässigt). Innan dess har hon gått som galopphäst, och tränaren har vittnat om att hon var ganska skarp, men nu väldigt lugn individ för det mesta. Inbilliar mig att om hon tränas regelbundet, får se många platser och kanske tävlas i framtiden så får hon såpass med erfarenhet och stimulans att hon coolar sig lite.

Rider inte direkt i skymning, utan det är oftast dagsljus (änsålänge är det hyfsat ljust fram till 19 här :) ). Har dock funderat på att hoppa av och leda henne fram och tillbaka längs med vägen ett par gånger, så att vi får möta bilar ett par gånger. Ska nog testa det imorgon, o se vad resultatet blir.

Miamaria, det du skriver om "förbjudna gångarter" känner jag igen. :p Vi får ju som sagt bara skritta o trava rakt fram, men idag blev det lite galopp på volt, och vi har även testat halva galoppiruetter.. Fullblod. Jag säger till henne inför varje pass att vi inte får galoppera, men hon vill inte riktigt lyssna på det örat. :p :angel:

Senast ändrad:

Jag glömde skriva att man ju kan ge lugnande, Vetranquil kan vet skriva ut åt dig. Jag har ridit en del hästar på det, och det funkar bra när man är i början av igångsättningen och mest skrittar och lite trav, när de annars leker rodeohäst, eller blir "livrädda" för löv på marken och hovspår i manegen och gör sånt som de inte får för vet :). Det är ju en nödlösning, och det låter inte riktigt som att du behöver det, men det är ju bra att veta att det finns.

Nä, riktigt så långt som till lugnande behöver vi nog inte gå, förhoppningsvis. Vi ska snart på återbesök igen, o jag hoppas på positivt besked och ett roligare schema denna gången.

Dagsrapport: Gick med henne fram o tillbaka längs med staketet mot vägen ett par gånger idag. Mötte två bilar, (inte så mkt aktivitet på lö. morgon), en åt vardera håll. När vi mötte den som körde på andra väghalvan s.a.s. reagerade hon inte, men när vi hamnade så att vi mötte en bil som körde på sidan närmst hagen, så stegrade hon sig så att jag tappade henne. Hon travade dock bara iväg ca 10 meter, och var lätt att fånga igen, inte det minsta upprörd/rädd.
Ville eg. inte sitta upp efter det, men gick fram och tillbaka flera gånger utan att det kom fler bilar, så fick ge mig för denna gången.
Ska dock testa igen ikväll, och då vara mer beredd, så att hon inte kommer undan.

Liknande trådar

Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 918
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar