Hur hantera stress hos hund?

Jenny85

Trådstartare
Jag behöver hjälp med lite tankar och idéer kring hur jag ska hantera min ena hund.

Hunden ifråga är en tik på ganska precis 3 år, och vi har haft henne sedan julen-08. Hon var alltså drygt 1,5 år då vi fick hem henne från uppfödaren där hon levt ett kennelliv.

När hon kom hem till oss så blev vi direkt lite fundersamma på hennes betende. Så fort man höjde rösten eller visade fingret och sa nej så la hon sig på rygg. Så fort hon trodde att hon gjort nåt minsta fel så var det samma visa. Hon var överallt, sökte nästan panikartat uppmärksamhet konstant och kunde inte bara ligga och slappna av. Vi har så gott vi kunnat försökt jobba med detta och att stärka henne, hon är sååå osäker! Hon gick också och morrade ute på folk och blev okontaktbar när man mötte andra hundar. Men en goare och gladare hund får man leta efter, hon försöker göra rätt hela tiden men blir så ledsen när hon tror hon gör fel...

Idag är det mycket, mycket bättre! Hon känns tryggare och lugnare, kastar sig inte på rygg hela tiden (även om hon ändå gör det mer än hon borde), morrar inte på folk ute osv. Problemet kvarstår dock till viss del och det känns som att hon bär på en skadlig inre stress. Hon har dessutom rejäla magproblem som vi kämpar med, just nu mår hon ganska bra men jag är rädd att hennes inre stress kan vara en bidragande orsak.

Min fråga är alltså hur kan jag hjälpa henne att bli mer lugn och harmonisk? Jag försöker och ge henne mycket uppmärksamhet och kärlek, men när hon kommer och panikartat tvingar en att ge henne uppmärksamhet försöker jag varsamt be henne lägga sig. Automatiskt går hon gärna in i sin bur (som alltid står öppen) eller hennes bädd, gör hon det så känns det som att hon slappnar av och sen när hon är lugn igen så kan hon få hoppa upp och gosa igen. Tänker jag rätt? Det känns som att om jag ger henne uppmärksamhet när hon är så stressad så kanske jag bara spär på det? Vad kan jag göra för henne?

Hon får mycket motion och vi har en till hund hemma som är väldens coolaste kille och dem två kommer fantastiskt bra överens. Jag tror att vi ger båda ett bra hundliv med en massa kärlek, motion och sällskap, dem behöver inte va hemma själva så mycket.

Hoppas att någon orkar läsa igenom denna roman och ge mig lite nya tankar. Jag vill så gärna få henne att må så bra som hon bara kan. Jag förstår att hon var så tokstressad när vi fick henne efter att ha levt kennelliv när hon så gärna vill va nära...

Ett tack till dig som orkat läsa! :bow:
 
Sv: Hur hantera stress hos hund?

Tråden är 3 månader gammal, men jag har liknande problem så jag är väldigt nyfiken på vad man kan få för tips i väntan på tränare. *Putta*
 
Sv: Hur hantera stress hos hund?

Tydlighet och ramar skulle komma i första hand.

"Gå och lägg dig", ska verkligen betyda att det är dags att relaxa på bestämd plats. Utomhus är reglerna lika tydliga, matte/husse tar hand om den mötande hunden.

Nu är ju inte du TS, men i TS inlägg står mycket om kärlek och gos eller "varsamnt be henne gå och lägga sig", sånt tror inte jag på. Tydlighet är mycket viktigare för en stressad hund. "Du ska gå och lägga dig, basta!"

När jag fick min omplacering så gav jag honom Serene Um i början, funkar faktiskt. Idag behövs det inte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 195
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 674
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 009
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
3 099
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp