Hur hantera föl själv när grimman är svår att få på...

P

Poppan2006

Ca 1,5 mån av nf-ras och stark och envis som synden. Bryr sig ej om mamma alls. Jag kommer i närheten av henne bra i box för att sätta på grimma. När sen grimskaftet skall på så går hon runt bort från mej, får locka och ta tag i grimman och då kastar hon sig bakåt. Ute är det nästan lönlöst att få tag på henne. Jag är helt själv att hålla på tyvärr!
Om jag får tag på henne går hon bra att leda i lina samtidigt m mamma. Har tränat ngr ggr på att leda själv och det fungerar men går sakta.
Jag sitter och "pratar" med henne varje dag så hon känner mig!! Men ingen av de andra föl som jag fått tidigare har varit sådan här.
Har ni några tips??
Vågar inte ta av grimman ute för då får jag aldrig tag på henne. Tyvärr har jag anmält henne till visning om några veckor

Sv: Hur hantera föl själv när grimman är svår att få på...

Om fölet inte är helt lätt kan det vara svårt när man är själv. Hur gjorde du i början? Det är inga problem att få på grimman, utan det är grimskaftet som är problemet?

Föl är ju så olika...det föl vi fick i år var ganska svår att få på grimman, han var dock inte omöjlig..tålamod var vad som krävdes. Dock var vi 2 som hjälptes åt. Men han blev snabbt bättre, nu är han som "stora" hästar:)
Du har ingen som kan hjälpa dig? Tror det blir svårt annars, särskilt i hagen!

Ja, det är bättre att vara fler men har ingen möjlighet till hjälp (verkar det som)
I början gick jag efter henne i boxen och till slut kom grimman på, efter ca 1 v så gick det toppenbra bara jag kom i närheten av hennes huvud och fick på den.
När sen grimskaft/lina skall på inne så går det hyfsat, följer m till hagen och ok att släppa fast hon backar lite då när jag närmar mig och skall knäppa loss.
I hagen på kväll/em så går det sämre... får jag tag i grimman så gäller det att hålla för då går det bakåt... när hon väl stannar, knäpper jag på linan och så följer hon med.
Kan hålla på m henne hur mkt som helst ute och inne bara jag inte har grimskaft som hon ser. Till saken hör att hon är mkt aktiv och på 20 min hade hon rest sig och diat (när hon föddes).
Jag är med henne så mkt jag hinner just nu. Skall alltså försöka att vänja henne till visningen...
Vad det gäller transporten sen, skall jag provlasta båda först? Mamma går mkt snällt in...

när du går in till henne så klia henne på ryggen bak vid rumpan! det älskar dom flesta bebisar.

När du leder henne i grimma och grimskaft, sätt grimskaftet runt henne, liksom runt hennes kropp och runt baken och sen runt på andra sidan och håll i grimman och om hon stnnar så drar du lite lätt i grimskaftet så det liksom "puttar" på rumpan.

Om du visste vad jag kliar... varje dag... flera ggr...
rep runt rumpan och hela henne har jag inte provat! Kanske skall testa det, men det är bara det att när hon då sätter fart (fullt ös) framåt, gäller det att hinna med för mig för jag lovar att det går undan då.
MEN jag är mkt tacksam för samtliga tips som kan bidra till att det går att hantera henne på ett bra sätt i ringen om några veckor...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 218
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar