Hur hantera bockande häst?

Sv: Hur hantera bockande häst?

låter som ett klassiskt sur sto :smirk:
förstå mig rätt.
jag skulle longera henne och driva på henne i galoppen . sen sätta mig och rida henne.
Du gör rätt tycker jag använd spöt somd det är till för att förstärka skänkeln.
min kille håller på tills jag blir riktigt arg då slutar han .
kan bli galen på honom han håller bara på tills jag blir riktigt förbannad. Han känner det så tydligt.
prova det
bli arg, jag driver på honom mycke med rösten.lycka till

jag rider en 24-årig shettis som kallas för bockkungen för alla har åkt av han och hn bockar under hela ridturen m,en jag har suttit kvar genom att vara beredd hela tiden håll upp tygeln kort om dom storbockaroch sitt djupt i sadeln eller driv bara det funkar jämt:)

Ett tips till bara... (om du inte tänkt på det) Tänk på att sitta upp ordentligt redan innan hon bockar, även om du står i fältsits. Då får du bättre balans och det är svårare att trilla av. Även en martingalring (utan löpremmarna) eller ett stigläder runt halsen att hålla i kan hjälpa.
Jag tror att hästen lärt sig att om man bockar så slipper man jobba (ryttaren blir rädd och saktar av), driv på istället (precis som andra har sagt) och var noggrann med att det är du som ska bestämma när hon får sakta av.

ja men så som hon förklarade så var det inga små bockningar. och visst att vissa hästar gör så efter hoppnigen ja men hur tycker du att deras öronspel ser ut och då tycker du att det är okej eller?
och de kan bocka om de tycker att det är kul men hur vet du att inte situationen kan bli farlig.
jag anser att de inte ska göra det när en ryttare sitter på, en häst ska vara rädd om sin ryttare.
min kille bockar en massa men det är något jag håller på att tränar bort.
sen om de vill bralla när ryttaren inte sitter på så varsågod.
vi sitter ca 1 timme på våra hästar dagligen, de har 23 timmar om dygnet till att bocka, varför ska man tillåta dem att göra det när man sitter på.
Jag låter inte mina hundar hoppa på folk bara för att de är glada.

Bra svar,det kan bli en olat....:bow::bow:

Precis så som du beskriver gjorde jag med mitt fjordsto, som också bockade av mig i galoppen när vi red på banan. Hon hoppade upp i luften bockade och skruvade sig så det gick inte att sitta kvar. Jag släppte henne på banan och hon for iväg, helt vild. Bockade och hoppade, tvärnitade för att sen fara iväg som en raket. Men jag funderade mycket på varför hon bockade. Ute gick hon jättebra, mycket energi alltid, men hon löd. Till slut forskade jag i hur hon ridits av tidigare ägare och det visade sig att hon ridits väldigt mycket på bana. Så jag slutade med det och red bara ut henne i ungefär 6 månader. Sen gick det bra igen att både rida och hoppa på banan igen. Min häst var helt enkelt trött på den enformiga ridningen och protesterade därför mot det.

Förmodligen är hästen inte riktigt tillräckligt stark för att orka hålla galoppen på ridbanan. Träna galopp ute tills hästen kan samla sig lite grann. Då kan du börja på ridbanan. Tänk på att driva ordentligt - ingen slögalopp, då kan hästen förmodligen inte samla sig tillräckligt för att galoppera!
Har samma problem med min häst som är 4 år, och jag tränar likadant. :)

*KL*

Hoppar du hästen någon gång på banan? Jobbar med bommar? Fungerar hon i galoppen då?

Min förra fick jag ett tag lura lite med bommar och små hinder för att få framåtbjudning utan att behöva gå in i en fight.

Bara en tanke.

Lycka till

Min 4-åring borde ha stipendium i glädjesprång...
tack och lov har hon bara fått av mig två gånger.. fast hon kunde valt en bättre plats, första gången unghästkurs i flyinge och andra gången clinic i falsterbo:rofl:

Nu har hon så gott som slutat, jag har bara ridit på och låtsats som att det inte alls händer ngt under mig, eller ja man får ju anstränga sig lite för att sitta kvar då (lång man har varit bra.) men bara drivit framåt som att hon skulle gått precis som vanligt fast hon bockar.
Nu händer det bara att hon bockar lite vid hoppning ibland och det är förlåtligt.

Hur få bukt med bockning? Tja, jag har lite av samma problem, men det är glädjesprång. Det finns en hel del överskottsenergi i min häst eftersom jag inte har möjlighet att rida den tillräckligt ofta. Jag tror att lösningen är att han helt enkelt måste ridas oftare. Att hitta medryttare är svårt, antingen vågar de inte eller så vågar inte vi låta dem rida hästen.

Långa ridpass och när jag har möjlighet att rida oftare förbättrar situationen.

En liten video, han gör ett glädjesprång vid ca 2:50. Hmm, kanske inte hans bästa dag, han kan faktiskt gå i bättre form än så där (det är den enda video jag har än så länge).

video

jag skulle då aldrig låta en häst få "bocka av sig" när det är någon som rider på den. Jag gör (om man är snabb och hinner, man brukar kunna känna innan det händer) likadant som om en häst skulle skena, att jag drar i en tygel ena hållet sen att jag tar in den på volten, jag tror inte det är lika lätt för dom att bocka då eftersom dom är "böjda". fungerar på dom hästarna jag ridit iallafall...

eller fram med longerlinan!! och låt henne springa av sig med energin innan du rider!:bump:

hur ofta är ni i padock? hon kanske är trött på den? konstigt tycker jag att det inte är andra vägen, så skulle det ju vara glädje skutt.. men det här är nog inte det.. jag tror att din häst har tröttnat på att gå på banan.. är hon likadan när ni hoppar? om du håller dej på när hon tar sina galoppsprång, driv på henne i riktigt bra galopp, galoppera ända tills ni har galopperat ett helt varv utan några bocksprång, ta då ner direkt till trav och belöna henne, sen så fortsätter du bara i trav resten av passet. om hon går bra, inget bockande alls, ta då bara en långsida och ta ner henne till trav sen,så hon fattar att om hon bråkar, bråkar du tillbaka:devil:

om hon bockar, upp med händerna då bara, dra upp huvudet o "sparka" till henne med skänklarna
hemligheten hur man hålls kvar i bocksprång, är att sätta fötterna fram och luta jäääte mycket bakåt .. hehhe jag e van ;)

lycka till!

Jag tycker inte det här låter normalt. En frisk häst med passande utrustning som är välriden ska fungera lika bra på banan som ute. Börja med att få en riktig genomgång vetrinärt, har hon ont någonstans? Kissing spines kan visa sig genom bockningar på bana eftersom hästen oftast är mer ihop där än ute. Equiterapet, tanläkare och sadelprovare bör kolla upp hästen. Visar det sig inte vara något problem där måste man tänka över sin egen träning och utbildning av hästen-var gick det fel? När började hästen hata banan och varför? Många gånger beror bockningar på ett bristande tänk framåt hos hästen så där får man gå tillbaka till grundutbildning. Det hästen inte klarar på töm klarar den knappast i ridning så gå tillbaka till tömkörningen. Sedan gäller det att behålla glädjen och att hästen tänker framåt hela tiden, gärna rida i något fräschare tempo i galoppen så att risken för bockning blir minimal.
Jag hoppas det löser sig för er.

*kl*

Till alla. Det handlar inte om glädjebockningar, det handlar om "jag vill inte göra det här" bockningar. Nästan varje galoppfattning på bana är hopp och bock. Förut gick hon regelmässigt in i mitten när hon fattat galopp och där bara studsade. Hon vägrade låta sig rida på banan. Nu vill hon helst inte galoppera alls. Det går om man lurar henne lite, dvs fattar direkt efter någon övning, men fattar hon att det är galopp på gång så bockar hon bara och drar sig in mot mitten.

Hästen har inte mycket framåtanda i sig. Hon stannar gärna när hon tycker saker är jobbiga eller tråkiga men i just galopp bockar hon istället. Hon gör så med alla ryttare så jag tror inte att just jag gör något galet.
Ute är det inga problem, hon älskar att springa ute och där är hon snarare svår att hålla istället. Både i trav och galopp är det öronen fram och hon vill gärna springa snabbt, men det går att hålla henne i lugnt tempo också. Men på banan bara vägrar hon.

Till slut blir det så att bara hon känner att jag är på väg att försöka göra en fattning så börjar hon studsa. Nu när jag åkt av lade hon in värsta bockserien i fattningen, jag gick på med spöt så hon fattade galopp men sen kom bocken. Hon har kastat av de flesta i galopp och hennes ägare vet att hon är hopplös på bana. Det är hennes sätt att protestera tror jag. Hon är en enormt envis dam och blir tjurig när man ställer krav. Hon försöker gärna bossa om hon kan. Rider man själv ute försöker hon tjuvvända hem. Rider man inte ordentligt och driver så stannar hon och bara står där.

Så jag tror det hela handlar om att hon inte vill. Men jag vill ju absolut inte förstärka beteendet genom att ramla av hela tiden så hon slipper undan. Bockarna hon gör i fattningen kan jag sitta kvar i eftersom de blir så fartlösa. De i galoppen är värre.

Träna träna.. enda du gör är att rida fattningar ta galoppen sakra av innan hästens tänker bocka och beröm..Rygga ta en fattning på en gång sakta av beröm rygga fatta igen och håll på så här .

Sakta men säkert ökar du galoppstegen.. bockar hon sakta av fortsätt inte galoppera så hästen får mer tillfälle att slänga av dig och bocka.

Men först kolla igenom hästen så den inte har problem med ryggen om de är i fattningen hästen bockar kan de betyda att hästen får ont vid samling för precis när hästen fattar sätter den under sig rätt mkt.

Passar sadeln??

har du sporrar som du kanske råkar komma åt precis när du fattar galoppen?

ja men så som hon förklarade så var det inga små bockningar. och visst att vissa hästar gör så efter hoppnigen ja men hur tycker du att deras öronspel ser ut och då tycker du att det är okej eller?
och de kan bocka om de tycker att det är kul men hur vet du att inte situationen kan bli farlig.
jag anser att de inte ska göra det när en ryttare sitter på, en häst ska vara rädd om sin ryttare.
min kille bockar en massa men det är något jag håller på att tränar bort.
sen om de vill bralla när ryttaren inte sitter på så varsågod.
vi sitter ca 1 timme på våra hästar dagligen, de har 23 timmar om dygnet till att bocka, varför ska man tillåta dem att göra det när man sitter på.
Jag låter inte mina hundar hoppa på folk bara för att de är glada.

:bow::bow:

Träna träna.. enda du gör är att rida fattningar ta galoppen sakra av innan hästens tänker bocka och beröm..Rygga ta en fattning på en gång sakta av beröm rygga fatta igen och håll på så här .

Är inte detta ett sätt att låta hästen komma undan med det den vill? Bockar den som protest för att det är jobbigt att röra sig, så låter du den vila! Jag håller hellre med dem som säger, rid på istället (inte i 190, men i en bra galopp). Hästen bockar = jag vill inte galoppera, det är jobbigt - du svarar: Har jag sagt galopp, så galopperar vi, och det tills _jag_ bestämmer att vi saktar av.

Dessutom är det eviga ryggandet och avsaktandet ett bra sätt att döda all framåtbjudning... och det vill man ju inte... (Naturligtvis ska man träna avsaktningar men jag tycker att det är fel situation att göra det i)

hej!
kan säga att allt börjar lugna sig med min kille dock tycker han nu att han inte ska behöva gå från stall plan:smirk:

mitt älskade pucko provar varje gång. fryserfast och bockar.. suck!!
det gäller då att ha is i magen ,jag ställer honom lite sitter bara där lungt och sansat rycker inte, gör ingen stor grej av det utan bara sitter och driver framåt.

Min häst gör allt detta för att han tycker inte att det passar honom. han är hur snäll som hällst från marken men när jag sitter upp så vet han att allvaret börjar och det är därför han gör så. samma sak om det är något han inte vill.. bråk bråk och sen ok.

ge inte upp...
man kommer framåt
( han har inga skador eller dylikt utn detta är protester)

Har du provat att longera henne på ridbanan? Hur funkar det. Hon känner sig kanske instängd och att hon inte får plats. Mitt sto hade jättesvårt att galoppera på ridbanan och i ridhuset i början. Hon bockade inte men det gick inte att rida mot kortsidan för långt. Hon ville börja vända långt innan vilket hon fick. Jag kan tro att om de inte riktigt har balansen och så så känns det lite konstigt att galoppera rakt mot ett staket eller en vägg. Det ger sig nog efter ett tag. Men börja med longering och när hon kan galoppera fortsätt med tömkörning.

min medryttarhäst bockade mkt förr, ute gick det finfint att fatta galopp, men det var på ridplanen problemen var, och han hade inte ont någonstans utan var bara tjurig, han bockade rejält men jag har ganska bra balans så jag har inte flygit av någongång. men varje gång efter han bockat, driver jag och smäller till han med pisken, och nu förtiden bockar han nästan aldrig. ramlade dock av en gång när han bockade och sen gick omkull :/

Vad är det som gör att du ramlar av? Är det för att hon drar dig neråt, eller för att du får en rejäl knuff i rumpan?

Prova korta läderna lite och stå upp så att du får upp rumpan ur sadeln. Var beredd på att parera med handen om hon skulle få för sig att dra ner huvudet. Och när hon bockar, gå på henne framåt!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama