Hur håller ridhusbotten?

Melle

Trådstartare
Jag stod i ett stall förut där det var mycket westernridandes människor och vårat ridhusbotten (som visserligen var urdåligt från början) dog ännu mer när det stannades så hiskeligt fort (Det heter nåt, men det vet inte jag vad det heter)

Jag har tänkt många ggr på det här o nu måste jag faktiskt fråga.

Håller "era" ridhusbottnar när det snurras o stannas så fort?

(Ta det inte som nåt negativt, det är bara en nfiken fråga ;) )

Sv: Hur håller ridhusbotten?

:) Det här är ungefär som när jag hörde att vårt ridhus luktade så illa efter att vi haft vår första westernlektion eftersom våra hästar hade "svettats så mycket".. Vi red en skrittlektion....

Hur dör en ridhusbotten? Om man slidestoppar så borde det vara mera av samma effekt som om man drar en harv genom den och det gör man ju för att botten ska må bra. Hur klarar då ridhusbotten av hoppning där hästarna landar på samma fläck under en hel lektion med mycket större kraft än vid en stop?

/Camilla

:D Skulle ridhuset lukta illa efter en western-lektion :rofl: Jag tror jag dör av skratt ;)

Melle: Jag kan nog bara instämma i Camilla_H's svar, hur skulle en slidestop eller spin förstöra ridhusbotten? Rörelserna går inte djupare än en harv, så om botten skulle bli förstörd måste det vara en riktigt dålig botten :confused:

Vår klubb tränar i flera olika ridhus på ön, och ingen har klagat på att botten går åt skogen.

Okej, det är säkert sant jag bara tänkte att det kanske blir djupa spår när man gör slidestop, men nu vet jag juh att det funkar. :)

Sen behöver du ju inte jämföra det med den värsta fördomskommentaren, men visst du får ta det hur du vill men det var inte så jag menade.

Visst slits ridbane botten lite snabbare när många utövar reining än den gör vid vanlig ridning (vilket även inkluderar andra westerndicipliner).
Därför är det viktigt att sköta (harva) ordentligt och ofta. Dock tror jag inte att slidingstopps är det som sliter värst utan det är nog spinnarna. Och även stora snabba volter har en tendens att riva upp och framför allt skicka ut underlaget efter kanterna. Men detta är nog också mer ett problem när "eliten" rider eftersom de har mer fart och energi i sina rörelser. Tror inte det gör någon skillnad om ryttarna rider på en lägre nivå.

Vid reiningtävlingar försöker man sladda/harva efter var 8:e ekipage, ungefär, för att underlaget inte ska bli omöjligt att rida på i slutet av klassen. Men där läggs ju spinnar och stoppar på i stort sett samma ställe, ekipage efter ekipage.

/Ole

Tack för ett bra svar..

Tänkte inte på det men det är klart att det måste vara mkt mer slitsamt när "eliten" gör det.

Jag förstår att det måste sladdas eller harvas ofta då ja om det är på samma ställe. Iofs står ju hindrena på samma ställe på en hoppävling också men det blir mest "uppgrävt" när hästar stannar och då brukar ju funktionärer vara framme och kratta och även i tex svängar i omhoppningen där folk kanske svänger snävt och många tar den svängen.

Iofs beror det väl mycket på hur bra underlag man har. där jag står har vi Pro-fiber och det märks knappt något hur många hästar som hoppar en o samma hinder. Medans i visa ridhus eller utebanor är det totalt värdelöst.

Melle, jag tänkte mest på att folk automatiskt antar att alla westernryttare rider fort, slidar och spinner och därför fick vi automatisk ta skulden för "svettlukten" också.. Inget illa ment mot dig, jag antar att du i din tur fick höra att ridhusbottens tragiska död berodde på westernridningen?

Det Ole säger antar jag stämmer, men ridhusbottnar är ju till för att slitas ut, de är ju där för att ta emot stötarna så att hästarnas ben mår bra. Skulle vi rida bara för att hålla ridhusbotten bra, så skulle vi inte galoppera fort, inte hoppa, inte bara följa fyrkantsspåret, men det är ju lite att sikta på fel mål? Ridhusbotten är ju till för ridningen, inte ridningen för ridhusbotten... För att hålla en bra botten är ju rekommendationerna att byta ut hela efter ett visst antal år. Förutom vanligt slitage så blir det ju en del hästdynga och piss i den också med tiden.

Dessutom är det så att det inte är bra att slidestoppa på vilket underlag som helst, det krävs specialunderlag för att hästarnas ben inte ska ta stryk, och de flesta som är på den nivån har speciella slidingskor på sina hästar.

/Camilla

Oj, fråga mig! ;) Jag är inte alls kunnig här, men undra om det inte fanns någon tråd om detta på forumet alldeles nyligen? Jag tror att det ska vara fast under och löst uppepå, men det har nog också att göra med kvaliteten på materialet, grus istf sand, skulle jag tro.

/Camilla

Jag kan berätta hur en sån botten ser ut eftersom jag själv har forskat i detta för att fixa min ridbana så det blir riktigt bra underlag. Man ska ha stenmjöl i botten, det ska vara ca 10-15cm tjockt och du ska vattna och välta det hur mycket som helst så du får en fast yta. Ovanpå detta lägger du sedan 5cm sand som dämpar när du rider på det och när du stoppar glider överlagret undan och hästen kan glida på den jämna släta ytan undertill. Självklart ska du ha slidingskor som underlättar stoppen. Hästen ska glida så jämnt som möjligt för att fresta så lite som möjligt på bakbenen.

Detta skulle kosta mig ca 100.000 för en ridbana på 40*60 så det är inget jag har gjort. men drömma kan man ju alltid.

(sen är det ju olika vilken typ av mark man har, har man lermark får du ofta grusa upp med makadamm och dränera för att kunna bygga en ridbana ovanpå det, vissa har sandmarker de som bor nära havet, men det gäller ju bara förarbetet. Det måste ju vara stabilt för att sen kunna lägga en fin ridbana ovanpå utan att det sjunker undan eller står vatten i banan (om du inte har tak på))

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju precis samma "recept" som man har till andra ridbanor. Jag hålller på att göra en nu med 8-10 cm stenmjöl och därefter 8 cm ridbanegrus (en blanadning av grus och stenmjöl). Dränerat undertill naturligtvis.

Inte fasen kommer den att gå på 100 0000. Har ni långt till grustagen i Norrland?

Hej, har någon testat Paddex som underlag på ridbana för westernridning??? Är det någon som har några erfarenhet av Paddex, är det mjukt eller hårt...

Hur håller ridhusbotten för dem som hoppar? De måste ju bli ett liknande slitage framför och bakom alla hinder. :smirk: :devil:

Har också fått kritik i ridhuset när vi har ridit western där.. =( mycket gnäll av de andra som rider .. typ.. "dom förstör..!" .. "nä nu kommer dom som förstör igen.." "kolla vad dom gör med vår bana.." etc. Samt "upprörda" föräldrar som stått o glott och gått o skvallrat för ledningen.. ATT vi förstör banan! Suck... Och ATT vi rider "hur som helst"!, Om vi sen sadlat om och kommit i vanlig utrustning en dag så är de glömt.. då kan man höra "ja nu liknar de nåt igen".. el. "nu har dom tagit förnuftet till fånga.." och till o med kommit fram o pratat mm..

Om en ridhusbotten "dör" av ridning så är grundjobbet på anläggningen dålig och den skulle "dött" även om det bara varit klassisk ridning som utfördes där. Westernridningen skiljer sig inte så mycket från andra grenar då vi faktiskt inte gör slidestops dagarna i ända eller spinner heller för den delen, då skulle hästarna "dö ut" rätt snabbt p.g.a. förslitningar. Westernridningen handlar om kontroll och samarbete på hög nivå och det ska inte "sprätta" grus omkring oss, tvärtom.

Finns ridhus där det huvudsakligen rids western och jag har aldrig hört talas om att de fått lägga om bottnen mer än i något annat ridhus. Fördomar! :cool:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 226
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka