Hur håller ni ordning i frysboxen?

athena

Trådstartare
Min frysbox är ett virrvarr av kött (nöt, gris, rådjur, älg från olika år...), grönsaker, bär, kantarellburkar från 1800-kallt och framåt, bröd, rester, ensilageprover, råmjölk med olika värden från olika år - you name it. Varje gång jag ska ha nåt så ligger det längst ner så man måste flytta på allt.

Det måste ju finnas ett bättre sätt! Hur gör ni? Jag funderar lite på att ha olika plastbackar för olika grejer kanske... men det blir liksom svårt att stapla dem på varandra?

Tänkte göra en rensning och frosta av till helgen om minusgraderna håller i sig, och det vore ju trevligt att slippa samma röra igen.

Sv: Hur håller ni ordning i frysboxen?

Rensa?!

Spara bara det som är aktuellt att använda. Har du inte tagit fram och gjort något av köttet från 07 lär det ju inte hända nu heller! ;)

Alla "bra o ha" kan du lika gärna slänga, dom lär nämligen sluta som köttet, alltså liggandes.

(Har själv en låda till glass :angel:, en till bär och en till kött&pytt! :)

Jo det har jag som plan också såklart. Men så mycket gammalt är det inte, det är i princip bara kantarellerna och de tar ju inte så stor plats... så det är inte utrymmet som är problemet, det är ordningen!

Dela upp det såhär då:

Kött&fisk & ev typ pommes, grönsaker, bär&svamp & ett diversefack med tex råmjölken? :)

Allt med tydliga år & månadsmärkning.

Men hur gör man rent praktiskt, det är det jag undrar? Tips på inredning liksom?

Har du inga hyllplan? Köp annars genomskinliga backar i lagom storlek så att du ser vad du har.

Ja ha!

Men lådor då då? Du borde ju få plats med typ 4 lite större och då kan du dela upp dom jag skrev :)

Jag tror det är i det närmaste stört omöjligt att hålla god ordning i en frysbox. Mitt råd är alltså att skaffa en vanlig frys istället alternativt göra en någon slags inredning (gör antagligen att du sammantaget rymmer mindre men å andra sidan ser du vad du har...).

Jag tror på plastbackar, i en storlek så att de går lätt att lyfta även när de är proppfulla. Sen sorterar du bra att ha-saker som råmjölk längst ner, även en del kött och kantareller kan sorteras längst ner och flyttas upp så småningom när de övre lådorna börjar ta slut (typ aldrig), man behöver inte komma åt alla sina 50 kg frysta kantareller samtidigt. Råmjölken kan du flytta upp till de övre lådorna i god tid innan fölningssäsong så att den är lättillgänglig, men när den inte längre riskerar att behövas ska den flyttas ner igen till nästa år. Det som ska användas ofta, typ varje vecka kan ligga i de översta lådorna.

Har bara en frys inne, en stående. Det är glass, lite grönsaker och fläskfilé i den, inte så rörigt :D

Blir ju lite knixligare för oss som köper en halv gris, en halv ko och har svärisar som jagar ;). Plus allt jag själv knör ner i den som kantareller och lingon och hösilage och råmjölk...

Har ni inga typer av korgar i boxen?
121854.jpg

9a71a49ff8c883f7_400x400ar.jpg

Annars måste det ju gå att bara föra ner lådor av olika slag. Har du kartonger så torde ju det fungera, annars kan man ju köpa någon typ av papperskorgar och ställa.
kassett-papperskorg__0107861_PE257621_S4.JPG

dokument-papperskorg__0095424_PE234076_S4.JPG

sortera-avfallskarl-med-lock__37787_PE098086_S4.jpg

Papperskorgar var banne mig smart! Det finns två såna överkorgar men jag tycker de funkar dåligt.

Får nog bli en tripp till Ikea.

Snajsigt med lådorna med genomskinligt lock! Det är ju så lätt att fastna i glasslådeträsket och sedan glömma märka lådan...¨Var kan man få tag på sådana?

Jag har löst problemet! Funderade först i samma banor som andra i tråden, med någon form av lådor. MEN det är ju bara bra så länge lådorna är fulla. En halvfull låda tar ju onödigt mycket plats och i alla fall i min frys varierar ju innehållet över tid. Skaffade därför ett antal påsar i kraftig plast, några större från Lagerhaus och ett set med flera mindre i olika storlekar från IKEA. Tror de senare var tänkta för återvinning. Har numera MKT bra ordning och påsarna är ju bara att trycka ihop när man tagit mycket ur dem och sedan bara att fylla på igen. Handtagen gör dem också lätta att lyfta upp när man vill komma åt något längre ner.

Vårt är extremt välordnat :angel:.

Kassar var en riktigt bra idé!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka