Hur håller ni era vita hästar VITA??

JessicaM

Trådstartare
Har ni något bra knep eller "speciell" borste som är bättre än andra, eller tvättar ni dem helt enkelt ofta?? Hur gör ni??

Sv: Hur håller ni era vita hästar VITA??

Skrubbar,tvättar,svampar och gnor året runt,jättekul m skimmlar:p

Jag har haft en del skimmlar men de har varit unga och grå vilket är mer behändigt :D
En kritvit har jag dock haft och det var ett gissel att hålla honom blank och ren. Han var dock tävlingsponny och hölls klippt och täckad stora delar av året vilket såklart underlättar. På sommarhalvåret var det dock slit med ryktborsten som gällde. Svampa av noga efter varje ridpass och släpper man ut dem blöta får man sota för det dagen efter ;) Vanligt vatten tar dock bort mer än vad man tror.
Bad inför varje tävling gäller men potatismjöl, krita och torrschampoo funkar fint till vardags. Stübbens och William Leistners ryktborstar är bra och pälsglans är ett måste för att hålla smutsen borta. Tänk på att använda en mild variant ifall hästen är känslig i huden, Equistar tycker jag personligen är bra. Ljummet vatten och Lactacydtvål funkar på envisa fläckar och är mkt milt liksom grönsåpa.

Mvh JV

Ryktsten tonar ner fläckar så de inte lyser i ögonen på en och löser upp lerinpackningar. Sen är det bara dammborste,dammborste. I vissa fall kan lite torrschampoo hjälpa till så man får bort mer damm. Jag sprayar bara på som det vore pälsglans och sen borstar.

Funkar inte detta kommer skurhinken eller solglasögonen fram. Utegång så mycket som möjligt.

På mitt tidigare jobba använder en grön spray med något namn i stil med Green tee bla bla bla ;)

Spraya detta på hästen, skrubba med fuktig svamp och låt torka, hästen är som ny :p Fungerar på de flesta fläckar! Fördelen är att även om produkten löddrar ska den inte spolas av. Toppen även på vintern!

Vilken sorts torrschampoo rekommenderar ni? Och vilken märke på pälsglansen rekommenderas??

Kom på en sak, finns det vita ryktstenar??? inget jag behöver nu men undrar :)

Skriv gärna tips på ett BRA torrschampoo och en pälsglans som verkligen håller skiten borta mer än andra pälsglans produkter... Skriv snaaart för jag ska handla imorgon!!

Jag använde mig av Hööks eget märke på torrschampo, tyckte det funkade hur bra som helst. Ganska billigt också under hundralappen..

Senast ändrad:

Cowboy Magic har en fantastiskt bra Green-spot remover som funkar på alla sorters fläckar, deras pälsglans är också riktigt bra!

Jag har en vit häst och av någon underlig anledning så gör hon sig ren själv. Har aldrig fattat hur det går till men hon är oftast vit :confused:
Som när hämtade hem henne första gången, en resa på ca 1,5 timme i transporten. Då lyckades hon bajsa så att hela ändan var grön (hade gått på bete innan). Visst vi sköljde av henne innan hon släpptes på vårt bete men hon var fortfarande grön i hela rumpan. Tänke att där får man för att man köper en vit häst, hon kommer aldrig att bli vit igen. Men redan nästa dag var hästen helvit igen och så har det varit sedan dess. Fattar inget av för tidigare vita hästar var jättesvåra att hålla vita :confused:

Köpte på hööks: Windsor pälsglans och det enda torrschampot de hade inne var ett nytt som hade kommit från Showmaster (en silvrig sprayflaska)

Håller tummarna på att de är bra!!

En annan fråga som jag lika gärna kan ta här är: Det är väl inte hela världen att använda samma borstar till sina egna två hästar, eller???

Jag använder samma borstar till alla mina kusar, skulle inte kunna ha 11 uppsättningar borstar

Har ni något bra knep eller "speciell" borste som är bättre än andra, eller tvättar ni dem helt enkelt ofta?? Hur gör ni??

• Potatis mjol
  • langst ut pa svansen dar den blir sa dar ackligt gul kan du anvanda utspatt vateperoxid som bleker svansen och gor den fin och vit igen. men jag ar alltid forsiktg med det och tar det aldrig langt upp pa svansen dar det kan komma i kontakt med skinnet, utan anvand det bara langst ut dar det verkligen behovs, aldrig pa hasten.
  • '
  • Gronsapa

Tack för svar :))

Fast har köpt en vit hovborste som bara ska vara till vanessa :) Använde den på hennes skitfläckar på rumpan oxå, eftersom den är hård o bra :)

Var hittar man väteperoxid och hur späder man det i lämpligast?

Hej. Det bästa medlet att använda är "grön såpa" !! Du kan bara ta lite på en svamp och svampa av en gul kissfläck eller dyligt. Hästan blir vit igen. Bara naturliga ingredienser som hästen tål! Kanonbra tycker jag, och billigt!
Hälsn Kariina::):banana:

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V