Hur håller en unghäst som ridits i galopp?

Sv: Hur håller en unghäst som ridits i galopp?

Jag tror inte på den forskningen helt enkelt.
Jag har läst annan forskning, hört andra tränare osv
som säger tvärtom.
Det är dessutom min egna erfarenhet.

Det är härligt med människor i U-landet Sverige i hästvärldens utkant som uttalar sig om saker som du gör.

ALL forskning idag pekar på att det är bra att börja tidigt.
Helst ska redan fölen utsättas för fysisk träning som små. Ut och lek från dag 1!
Allt givetvis med individen i centrum.
Så gott som samtliga engelska fullblod i världen rids in när de är 1,5-2 år gamla. Så har det varit i 100-tals år. Och detta är den ras som ligger till grund för så gott som alla ridhästar vi har idag.
Samma sak med quarterhästar.
De ryska araberna har rykte om sig att vara riktiga järn-hästar. De startar i löp som 2-åringar.
Det finns mängder av gamla hästar av alla raserna.
Skadorna som uppstår på de unga hästarna gör i allmänhet det för att det TÄVLAS FÖR HÅRT i tidig ålder. Inte för att de rids tidigt
Den ras som har störst hållbarhetsproblem i Sverige är Svenskt Halvblod. Och här hittar du massor av "6 åriga unghästar" som snart ska sättas igång.
Att longering skulle vara snällare än en skogsrunda eller en canter på bana är också helt befängt. I mitt tycke en förudmjukande behandling av hästen som möjligen kan användas när man vänjer den vid ryttare eller sadel första gången. Eller om man ska utreda en hälta.

Hårda ord. Men det får man vara beredd på när man skriver att man inte "tror på forskning" och sedan inte ens är beredd på att visa vilken mot-forskning man hänvisar till.

Lite elementär argumentationsteknik får man väl kunna begära även på ett internet-forum.

Du skall inte oroa dig för att det skall hända något i framtiden med hästen som har med att den har varit galopptränad att göra. Men att araben säljs redan som treåring ostartad trotts att den tränats är dock lite mystiskt… Varför lägger någon ner energi på att träna en arab och sedan inte starta den om det inte finns något fel? Kolla up så att det inte är en lurande skada som sätter stopp för karriären och rådfråga en veterinär om så är fallet.

Ett stort fel som ofta ”ridhäst spekulanter” gör är att de tender vilja köpa hästar som startat få gånger i tron att dessa skall vara ”sparade”. Vad de i stället köper är hästar som av någon anledning inte startat ofta/många ggr. Oftast beror få starter på att hästen har haft skada/problem och som någon tog upp, lösa benbitar.

Mitt råd kola upp hästen ordentligt, hör dig för om den. Skulle du bestämma dig för att inte ta den men endå är sugen på en galoppör/travare, leta efter hästar som har startat ofta och gärna under en längre tid. Går dessa igenom en besiktning kommer du säkert aldrig att ha problem med dem då de redan visat på tävlingsbanan att de är hållbara.

Ninni säger kloka saker!

Två kompletteringar:

Det är låga prispengar i arabgalopp. Det kan göra att om man känner att en ung häst inte kommer att vara med i "den stora matchen" så väljer man att sälja hästen som distans-prospekt.
Vi har ju inte många lopp där en "halvdan" häst kan förtjäna ett levebröd. Samtidigt så har vi en distansmarknad som ropar efter valacker som kommit en bit på vägen i sin träning.

Vill också fylla på med det Ninni säger om många starter. Det är helt rätt. I synnerhet om det är distans man ska ha hästen till.
50 lopp i kroppen visar att hästen håller!
Oavsett vilka placeringar den fått.

Nä det är sant, men köper man en häst vill man kanske inte börja (säger inte att det är så!!) med att ha en konvalecent häst i närmare 4 månader (innan man är igång helt igen...)
Till trådskaparen:
Gör som andra sagt, kolla upp hästen ordentligt med röntgen, vet bes av en vet som du litar på. Det behöver ju inte alls vara något fel på hästen, men kolla noga!!!Lycka till!

jag har bestämt mej för att köpa en frisk häst utan tidigare skador för det finns ju faktiskt sådana!:idea:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar