Hur håller en unghäst som ridits i galopp?

C

CindyLou

Funderar på att köpa ev en 3-årig arab som har tränats i galopp vet ej om den är tävlad. Kommer den att hålla för vanlig ridning? Är det en nackdel att den ridits in som ung? Brukar dom få mer skador?

Sv: Hur håller en unghäst som ridits i galopp?

I mitt stall står det en 3årig arab som blivit tränad till galopp, men hon hade inget löp huvud så hon såldes som ridhäst.

Nu vet inte jag när "din" häst blev inriden men dom flesta hästarna blir inridna runt 2,5 - 3 års åldern oavsett ras. men sen finns det ju såklart undantag.

Jag kan inte säga om den kommer att hålla och nackdelar osv för det har jag ingen erfarenhet av alls.

Tror inte det är någon större skadorisk på ett sånt ungtdjur snarare förslitningar men det borde väl komma upp på en som gått löp lite längre..

Jag har funderat på dig och ditt hästköp. Hur gick det med Hajen och de andra?? Sorry, lite OT kanske men jag är nyfiken.

Tidig inridning och träning av hästar ger starka ben så det är förmodligen bara positivt, se aktuell forskning

Araber får dessutom starta i galopp först som 3-åringar så den har kanske inte ens hunnit ut på banan?

En bekant till mig köpte ett fullblod som var tränad och startad i ngra löp. Efter lite drygt ett halvår visade sig att hästen hade lös benbit i ena frambenet vid kotan. Vet sa till henne att detta inte var helt ovanligt på galloppörer....

Jag köpte en arabgaloppör våren -05 som jag skulle ha till distans, en otroligt trevlig individ. Hade tyvärr en skada sedan galopptiden (urkalkning i sesambenet) och vi vet fortfarande inte om han blir bra. Om jag vore du skulle jag röng. hästen innan köp. Inte för att den också behöver ha skador men för att vara säker..

Min erfarenhet är att en häst som rids in för tidigt (gallopörer kan ridas in så pass tidigt som 1,5-2 års åldern), ofta får belastningsskador och förslitningar och därför håller sämre.
Rygg och ben är inte alltid helt ok på en sådan häst.
Det är sånt som inte alltid syns på en gång medan hästen är ung, men när den blir lite äldre så kan det ofta dyka upp små mystiska problem.. som inte alltför sällan beror på förtidig inridning..

Röntka!
Vet. Besikta!
Rid sparsamt! (hästen ifråga var tydligen bara 3.. vilket i sig är en väldigt tidig ålder)

Du skall inte oroa dig för att det skall hända något i framtiden med hästen som har med att den har varit galopptränad att göra. Men att araben säljs redan som treåring ostartad trotts att den tränats är dock lite mystiskt… Varför lägger någon ner energi på att träna en arab och sedan inte starta den om det inte finns något fel? Kolla up så att det inte är en lurande skada som sätter stopp för karriären och rådfråga en veterinär om så är fallet.

Ett stort fel som ofta ”ridhäst spekulanter” gör är att de tender vilja köpa hästar som startat få gånger i tron att dessa skall vara ”sparade”. Vad de i stället köper är hästar som av någon anledning inte startat ofta/många ggr. Oftast beror få starter på att hästen har haft skada/problem och som någon tog upp, lösa benbitar.

Mitt råd kola upp hästen ordentligt, hör dig för om den. Skulle du bestämma dig för att inte ta den men endå är sugen på en galoppör/travare, leta efter hästar som har startat ofta och gärna under en längre tid. Går dessa igenom en besiktning kommer du säkert aldrig att ha problem med dem då de redan visat på tävlingsbanan att de är hållbara.

Jag har precis sålt den araben som är nämnd ovan, som inte hade löphuvud.
Kanonstam för galopp, Samsheik - Eldorado. Tyvärr totalt utan löphuvud.
En jättetrevlig individ, säker, klok och trevlig, men som sagt, hade inte ett dugg intresse av att klippa i när hon galopperade.

När jag insåg att hon inte ville vara galoppör var det ingen ide att fortsätta traggla. Visst, hon kunde kanske ha tänt till om nåt år, och visat den fart som hon faktiskt haft vid ett fåtal tillfällen hemma.
Men nu får hon nog vara det hon vill vara, en trevlig allroundhäst, väl uppbyggd och förberedd för livet. Kankse till och med få nåt föl framöver?

Min erfarenhet är att en häst som rids in för tidigt (gallopörer kan ridas in så pass tidigt som 1,5-2 års åldern), ofta får belastningsskador och förslitningar och därför håller sämre.

Det håller jag med om. Men en galoppör, som rids in vid 1,5-2 år och sedan rids rakt fram med en lätt ryttare bör hålla bättre än exempelvis ett halvblod som rids in vid 2,5-3 års ålder med sikte på att gå minst LB ett halvår senare.

Immer

Den har varit i galoppträning , kvalade i Juli i år och drog då på sig en senskada vänster fram, han är ej halt av detta och har gått i hage i två månader utan några som helst problem, kommer att sättas igång i skritt de närmsta veckorna.
Han har välutvecklad hjärt och lungkapacitet, bra hovar och fin kropp. Han är lättlärd och positiv.

vad tror ni, inget att ha?

Inget att ha om den börjar skrittas under ryttare redan nu. En senskada tar MINST 6 månader att läka ut ordentligt. Däremot tror jag inte en senskada på en så ung häst kommer att vara någon nackdel senare i livet OM den får läka ordentligt. Har själv ett fullblod med utläkt sena , enl ultraljud helt läkt efter ca sex månadermen sen fick han ytterligare sex månader med skritt vid hand innan jag började rida........

Jag försvarar inte tidig inridning överhuvudtaget.
Jag tycker att 2,5-3 år också är på tok förtidigt.
Inte heller tycker jag att man nödvändigtvis måste rida rakt fram (om du menar rakriktining istället för böjning), och jag är inte heller någon förespråkare för engelsk dressyr.

Jag tror mkt väl att man kan börja arbeta en häst så pass tidigt som 2 år, men inte under ryttare, utan från marken - för att börja med att bygga upp hästen den vägen. Och sedan från ryggen, på samma vis. Och när man väl kommit dit så tror jag inte att ryttarens vikt är det största problemet, utan hurvida hästen bär sig korrekt eller inte.

Den unga och tidigt inridna gallopören i detta fall skulle jag börjat från början med , från backen.
Tömkörning och longering och olika övningar för att långsamt bygga upp och stärka hästen , och inte så mkt rakriktning utan mera böjning (som tids nog leder till öppnor och slutor).

Så detta med senskadan.. Rid inte. Ta hand om senskadan först, utan ridning,
jobba sedan från backen. rid sedan. och det kan mkt väl få ta nåt år innan du sitter på den.

En bekant till mig köpte ett fullblod som var tränad och startad i ngra löp. Efter lite drygt ett halvår visade sig att hästen hade lös benbit i ena frambenet vid kotan. Vet sa till henne att detta inte var helt ovanligt på galloppörer....

Fast det är inget farligt eller ovanligt, ofta är det inget som stör hästen o är det det krävs inget större ingrepp o en bra försäkring täcker detta.

jag har inga problem med mitt fullblods sto hon har sprungit på banan och ska nu bli ridhäst . hon har aldrig varit skadad så jag har bra kvalite på min häst tycker jag själv :angel: får se om hon tycker westen är kul efter hon har satt muskler igen . har ju villat i 1år nu för att jag fått barn .:love: går på lösdrift:love: :p :banana:

hur länge har hästen varit riden?
man ska ju rida in en sådan häst mellan 3-4år..
Ta det bara lungt när du rider så går det bra!:bump: ;)

Så du menar att ett flertal oberoende forskningsrapporter (se bl.a länk till seriös forskning i mitt inlägg ovan) har fel? Intressant.

Har ett arabsto som reds in och galopptränades/tävlades i två säsonger till 3,5 års ålder då jag köpte henne. 10 år idag och har aldrig haft "mystiska" hältor.
Beror väl helt enkelt på individen?

Min häst är född i USA, gjorde sin första start när han var 20 månader i England, race:ade där (och ett lopp i Frankrike) i drygt ett år för att sedan flytta till Hong Kong. Han har rest mer än många människor jag känner;). Han sprang där i fem år, pensionerades när han var sju pga att han inte sprang in tillräckligt med pengar (failed to pay, står det i papperna)... Den enda skadan han har haft under den här tiden är magsår, vilket i pricip alla galoppörer har pga stress och att de inte får tillräckligt med hö:cry: .
Nu är han frisk med undantag lite mugg och han lever ett ganska normalt hästliv, så bra som det går i Hong Kong... Jag hoppas att en dag skicka honom till Sverige så att han han få gå i hage, äta gräs mm... Men så länge får han "leka" hopphäst, vilket han älskar och det enda jag kan göra att försöka ta så väl hand om honom jag bara kan....förhoppningsvis för en lång framtid.

Så du menar att ett flertal oberoende forskningsrapporter (se bl.a länk till seriös forskning i mitt inlägg ovan) har fel? Intressant.

Jag tror inte på den forskningen helt enkelt.
Jag har läst annan forskning, hört andra tränare osv
som säger tvärtom.
Det är dessutom min egna erfarenhet.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar