hur hålla tyglarna?

Sv: hur hålla tyglarna?

Jag skulle aldrig fixa att hålla tyglarna genom hela handen, skulle enligt min mening bli totalt förstörd känsla och känsligheten rubbad... Och med andra ord tävlar jag också alltid med tyglarna löpande mellan ring och lillfinger mot hästens mun (när jag inte rider på stång förståss), änden löper dock rakt ner (genom handen, skulle bli väldigt tjockt annars). Och ingen domare har påpekat detta någonsin!

De som ridit med "engelsk fattning" måste gjort något annat fel?!?! Kanske lagt tygeländarna på samma sida el. dylikt som man gör med engelska tyglar kanske? :angel:

Beror väl på vilken gren man tävlar i, i vissa boskapsklasser får man inte ha engelsk tygelfattning om det innefattar alla boskapsklasser vet jag inte. Jag som bl.a kommer tävla reined cowhorse kommer känna mig jätteklumpig när jag inte får ha tyglarna löpa mellan fingrarna. Men man lär sig väl som allt annat

Sv: hur hålla tyglarna?

Ja, koklasser vet jag inte så mycket om... Det har vi alldeles för få av här uppe dessvärre ;) :bow:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
785
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·
Ridning Hej igen…. Jag tänkte bara flicka in och fråga er(om någon vet) om man får styra hästen med tygeln ut mot sidan eller om jag måste...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: corzette
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka