hur hålla tyglarna?

_FiA_

Trådstartare
Jag och mamma har diskuterat lite nu och vi kommer inte överens. Hur ska man hålla i tyglarna på tränsbett? Får man ha tyglarna mellan ringfingret och lillfingret? eller måste alla fingrar gripa om båda tyglarna?

Sv: hur hålla tyglarna?

Tyglarna skall löpa igenom hela handen o komma upp mellan tummen o pekfingret. Ingen engelsk fattning med andra ord.

Tyglarna skall löpa igenom hela handen o komma upp mellan tummen o pekfingret. Ingen engelsk fattning med andra ord.

Detta enligt regelboken, hur man håller tyglarna hemma när man tränar är upp till var och en, men dumt att träna på ett sätt och tävla på ett annat...

Detta enligt regelboken, hur man håller tyglarna hemma när man tränar är upp till var och en, men dumt att träna på ett sätt och tävla på ett annat...

nej men visst fårdu ha tygeln somgår till munnen på "engelskt vis" och ändan som bara fladdrar genom hela handen... är ganska säker på det och det enda jag tycker känns rätt, håller man med hela handen så får man dålig känsla.

har dock inge regelbok i närheten...

Tävlar du på tränsbett måste du hålla båda tyglarna med hela båda händerna...

Läser ni i regelböckerna, eller gissar ni bara?

I WRAS regelbok står följande:
”Vid ridning på hackamore eller tränsbett skall tyglarna hållas med två händer, varvid tyglarna läggs omlott med respektive tygelända på motsatt sida av hästens hals. Händerna skall hållas runt tyglarna med tummarna riktade uppåt och framåt samt knogarna riktade framåt och i lodrätt läge.”

Till detta finns också en bild som visar tillåtna tygeltag, där det tydligt framgår att tygeländan som går till bettet får gå ut mellan lillfinger/ringfinger.

I AQHA’s regelbok står detta:
“Junior horses competing in junior western pleasure, western horsemanship, reining, working cow horse, western riding and trail that are shown with a hackamore or snaffle bit may be ridden with one or two hands on the reins. The tails of the reins must be crossed on the opposite side of the neck when riding with two hands on split reins except in working cow horse and reining.“

Här får du till och med rida med tränsbett på en hand i visas fall.

I NSBA’s står detta:
“Reins must be crossed with the tails of the reins on the opposite side of the neck. Reins may be held singularly or together, as long as tails are crossed and on opposite sides of horses neck.”

Du behöver alltså inte ens hålla båda tyglarna i varje hand i NSBA's klasser.

Olika regler gäller för olika organisationer…

Nu blir jag lite förvirrad här, får olika svar. Kollade i regelboken och där är det 3 bilder på tillåtna grepp. Bilderna är jätte dåliga och man ser knappt.

TDJ: man får alltså ha änden som går till bettet ut mellan ring och lillfinger? för det är så jag har.

Nu blir jag lite förvirrad här, får olika svar. Kollade i regelboken och där är det 3 bilder på tillåtna grepp. Bilderna är jätte dåliga och man ser knappt.

TDJ: man får alltså ha änden som går till bettet ut mellan ring och lillfinger? för det är så jag har.

Ja, i samtliga organisationer som TDJ tar upp.

men jag är fortfarande väldigt osäker, så en del på förra tävlingen blev diskade för att dom hade "engelsk tygelfattning" vad nu det menas.

En tjej i stallet säger att hon är helt säker på att man inte får ha tygeln emellan ring och lillfinger. :crazy::confused:

WRAS - Distrikt Mitt

distmitt@wras.se

Skriv och fråga så får du med säkerhet rätt svar istället för att lyssna på en del här som kanske inte riktigt vet vad de pratar om. Jag vet inte reglerna, och därför uttalar jag mig inte om tygelfattningen.
Wras brukar vara snabba på att svara!

Jag är lärd att tygeln ska löpa genom hela handen, alltså inte tillåtet att ha tygel genom ring -och lillfinger när man rider på tränsbett och tvåhandsfattning.

*kl*
Kan inte nån visa bild på hur det ska vara vid tvåhands fattning och enhands fattning.

Du får ha tygeln mellan lill / ringfingret vi tvåhandsfattning, men även hålla med hela handen. Viktigt är att tyglarna ligger omlott och att du håller om bägge tyglarna, alltså ej håller en tygeln i var hand, och att tygeländarna ligger på var sida om hästen, se sid 21 i WRAS regelbok ( 09-10). Vid ridning på en hand kan man antingen hålla med hela handen eller med pekfingret mellan tyglarna ( WRAS sid 20) bägge tygeländarna skall ligga på samma sida vars hand du håller i tyglarna. ( alltså..om du rider med vänster hand skall ändarna vara på vänster sida) Lämpligen bör man ha en finger i mellan tyglarna ( vid enhands, AQHA, NRHA) pga att du vid enhands vill lyfta tyglarna mer "rakt upp" så att neckreiningen fungerar som den skall - tygel mot hals. Håller du tygeln med " hela handen" blir det lätt att man drar handen rakt ut från hästen och då blir det ej någon neckreining, mer "dra i munnen" styrning.
:)

Har jag fattat det rätt då att enligt wras (har ej boken här) får du ha tyglarna ut mellan ring- och lillfinger men då måste båda tyglarna gå ut där? Hajar ni på hur jag menar?

29628306.jpg

Jag var nu tvungen att plocka fram min regelbok.
Wras regelbok 2009-2010.
På s. 21 finns där tre bilder med tillåtna tygeltag. Bilderna är ju långt ifrån bra men vad jag tycker mig kunna se ska det var tillåtet att hålla om åda tyglarna med hela handen, att låta den ana änden gå ut mellan lill- och ringfinger eller tom att låta en bettets tygelände gå ut mellan ring- och långfinger!
Bilderna på de ej tillåtna tygeltagen visar enbart bilder där man håller om en tygel med en hand.

Punkt 172 B pratar om ridning med delade tyglar vid ridning på hackamore eller tränsbett.
"...tyglarna skall hållas med två händer, varvid tyglarna läggs omlott med respektive tygelända på motsatt sida av hästens hals. Händerna skall hållas runt tyglarna med tummarna riktiade uppåt och framåt samt knogarna riktade framåt och i lodrätt läge."
Där slutar den punkten. Det står ingenting om engelsk tygelfattning eller att man ej får ha fingrar mellan tyglarna.
I punkt 174 A som handlar om ridning med romal står dock att
"Tummen skall vara högst och fingrarna mjukt slutna runt tygeln och inget finger får hållas mellan tyglarna."
Men romaltygel får ju enbart användas vid ridning på stångbett enl 171 C så det är ju en helt annan historia!

Jag är förvirrad då jag vet att många diskades på vår tävling just för Engelsk tygelfattning vilket är en term som inte ens står omnämnd i regelboken... :S

Jag har ingen regelbok i närheten men har tävlat i western sedan 1990 och alla de gånger jag tävlat på tränsbett så har jag haft lillfingret mellan tyglarna. Jag har aldrig blivit diskad?

Det är väl bara att ha dem som du vill.

Och på tävling anpassa sig efter den regelbok som gäller.

Sen fattar jag ju inte hur du skall bära dig åt om du skulle råka rida en av mina unghästar på tyglar som är 1" tjocka. Men det är ju en annan historia:)

//Waern

men jag är fortfarande väldigt osäker, så en del på förra tävlingen blev diskade för att dom hade "engelsk tygelfattning" vad nu det menas.

En tjej i stallet säger att hon är helt säker på att man inte får ha tygeln emellan ring och lillfinger. :crazy::confused:

Jag skulle aldrig fixa att hålla tyglarna genom hela handen, skulle enligt min mening bli totalt förstörd känsla och känsligheten rubbad... Och med andra ord tävlar jag också alltid med tyglarna löpande mellan ring och lillfinger mot hästens mun (när jag inte rider på stång förståss), änden löper dock rakt ner (genom handen, skulle bli väldigt tjockt annars). Och ingen domare har påpekat detta någonsin!

De som ridit med "engelsk fattning" måste gjort något annat fel?!?! Kanske lagt tygeländarna på samma sida el. dylikt som man gör med engelska tyglar kanske? :angel:

Ja jag håller med dig. När man håller tyglarna genom hela handen så känns det så fruktansvärt klumpigt. Ungefär som att en 3åring ska hålla i ett par tyglar för första gången. Känslan blir ju helt stum nästan?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
785
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·
Ridning Hej igen…. Jag tänkte bara flicka in och fråga er(om någon vet) om man får styra hästen med tygeln ut mot sidan eller om jag måste...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: corzette
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka