Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tyglarna skall löpa igenom hela handen o komma upp mellan tummen o pekfingret. Ingen engelsk fattning med andra ord.
Detta enligt regelboken, hur man håller tyglarna hemma när man tränar är upp till var och en, men dumt att träna på ett sätt och tävla på ett annat...
Nu blir jag lite förvirrad här, får olika svar. Kollade i regelboken och där är det 3 bilder på tillåtna grepp. Bilderna är jätte dåliga och man ser knappt.
TDJ: man får alltså ha änden som går till bettet ut mellan ring och lillfinger? för det är så jag har.
Där slutar den punkten. Det står ingenting om engelsk tygelfattning eller att man ej får ha fingrar mellan tyglarna."...tyglarna skall hållas med två händer, varvid tyglarna läggs omlott med respektive tygelända på motsatt sida av hästens hals. Händerna skall hållas runt tyglarna med tummarna riktiade uppåt och framåt samt knogarna riktade framåt och i lodrätt läge."
Men romaltygel får ju enbart användas vid ridning på stångbett enl 171 C så det är ju en helt annan historia!"Tummen skall vara högst och fingrarna mjukt slutna runt tygeln och inget finger får hållas mellan tyglarna."
men jag är fortfarande väldigt osäker, så en del på förra tävlingen blev diskade för att dom hade "engelsk tygelfattning" vad nu det menas.
En tjej i stallet säger att hon är helt säker på att man inte får ha tygeln emellan ring och lillfinger.