Hur hålla pisken rätt?

the_connemara

Trådstartare
Främst körning men kanske även tömkörning? Hur ska man hålla pisken egentligen? Rakt ovanför rumpan känns ju jobbig med tanke på den långa "snärten" (bra ordförråd idag). Kan man "svänga" med pisken? Putta undan eller visa vägen (inte nudda alltså utan hur man håller den)? Märkte nämligen att unghästen var väldigt lättsväng med hur man la tömmarna o gick bakom honom när vi tömkörde på slutet av kursen i våras. Gjorde fina åttor utan att man behövde styra med bettet. Tanken slog mig därför ang pisken.

Sv: Hur hålla pisken rätt?

Man ska ha pisken i höger hand och den ska typ peka uppåt åt vänster,en aning mot hästen men inte vid rumpan.
Ja det kan man genom att lägga pisken lite lätt där framme på bogen.Tex:om man vill att han ska gå lite mer åt höger lägger man den på vänster sida och tar lite i högertummen.Förstår du vad jag menar?

Nästan. Ska hela pisken fort vara på höger sida men peka åt vänster? Eller ska den ligga "tvärs över" tömmarna fast ändå riktad framåt?

Nu vet jag iaf vilken hand o när jag tänker efter är det ju faktiskt det jag lärt mig.

Ok, då ska pisken alltså "föra undan" hästen.

Jag svänger med kroppen, men jag för sidled med pisken, så lägger jag pisken bredvid hästens vänstra sida så flyttar den häger i sidled. sluta eller skänkelvikning beroende på tömmen. Jag tycker det är en enkel metod. Andra använder den bara som drivande, annars har dem den bakom ryggen lite släpandes.
jag har min pisk hela tiden i tio i tolv. korsandes över tömmarna lite, mer korsande vid drivning och ibland lite framför tömmarna vid stopp.

klart att du kan svänga med piskan, det är liksom det som den är till för. Som en extra hjälp, i brist på skänklar.

Me ndet avr ju därför jag undrade hur man håller den neutralt så att säga :p Har liksom aldrig sett den rakt upp i luften eller bakåt riktad på ngt ekipage, vilket ju rent teoretisk borde vara den position som för minst åt sidan. Därav mins fråga :)

Ok, piskan, inte så hemma :angel:

Det heter pisken ;) Man håller den i höger hand och framåt/åt vänster i neutralt läge, men inte så den nuddar hästen. När du flyttar hästen undan pisken så tar du den närmare hästen på den sida du vill flytta undan, eller "lägger den"/petar på hästen om h*n inte är så känslig.

heter det inte både piskan och pisken? jag retar mig varje gång på folk som skriver skackel eller skacklar när det heter skakel och skaklar! Det är väl olika hur man lärt sig, var man bor osv.

jag säger pisken, körpisk, att piska hästen, piska till, ska du ha pisk... osv. :) olika!

Jo men visst e´de´så. Lite olika uttryck beroende på dialekt... och i värsta fall olika betydelse!
(Som min man som gärna vill säga "piska på" hästen... vilket jag tycker låter helt vidrigt! Han får inte säga så så att någon annan hör! Även om han bara menar att man ska lägga till pisken...)

Jag stavar som en "kratta" ibland... eller hur? :angel:

Det heter pisken ;) Man håller den i höger hand och framåt/åt vänster i neutralt läge, men inte så den nuddar hästen. När du flyttar hästen undan pisken så tar du den närmare hästen på den sida du vill flytta undan, eller "lägger den"/petar på hästen om h*n inte är så känslig.

Oki oki, nu blir jagförvirrad :D

Bra förklaring iaf ang användandet, nu är jag helt på det klara :)

Liknande trådar

M
Trav Hoppas att ni orkar med för jag har faktiskt sökt i forumet och inte hittat riktigt rätt svar på alla frågor jag har. Tyvärr kommer det...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 084
Senast: Montéryttare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv