Hur hålla katterna lugna??

Prosit

Trådstartare
Det närmar sig för kastrering för min lilla tjej. Problemet jag har nu är att jag har en hankatt hemma oxå, och de här två de leker dagarna i ända. De brottas, jagar varandra, hoppar och far.

När honan är kastrerad är det ju inte så där jättelämpligt med vilda lekar.... pga stygnen. Hur håller jag dem lugna?? Hon kommer kanske ha tratt på sig, beror ju på hur mycket hon är och petar på magen....
Jag har ingen lust att lämna bort hankatten till mamma (där han egentligen bor) för då släpper hon väl aldrig tillbaka honom till mig, där han trivs så bra. Jag har förhoppningar på att få behålla honom nämligen. Han går så bra ihop med min lilla tös, de gosar och leker och är som bästa kompisar.

Är det någon som har erfarenhet av eftervården på kastrerad honkatt?? Hur länge är det fara för stygnen?? Någon som har tips?? Man kanske kan gränsa av lägenheten under några dygn, så hon får vara i vardagsrummet bara, tills hon är kry nog att leka?? Sätta tratt på honom med :devil: så kanske han är lugn...

Många frågor snurrar i skallen nu, när jag äntligen tagit mod till mig att bestämma mig för kastrering. Vill ogärna att de skär i min tjej, men för hennes skull så är det bäst att låta henne kastreras.

:confused: Någon??

Sv: Hur hålla katterna lugna??

Med varsin tratt så kommer de nog inte leka och stoja så mycket... Fast snällare mot hankatten är väl att sära dem ett tag.

Honkatten kommer antagligen säga ifrån. Hon kommer inte vilja leka det första dygnet, antagligen inte heller på det andra dygnet. Har hon tratt på sig kommer hon defiitivt inte att vilja busa.

Jag har tre honkatter, alla unga och två av dem är kastrater och det har inte varit några problem när de kommit hem ifrån kastreringen (som skett vid olika tillfällen).

Du behöver inte oroa dig. Håll dem under uppsikt när honkatten nyss kommit hem. Hon kan lukta lite märkligt vilket kan göra killen brydd och honkatten kommer antagligen vara lite dåsig och vilja vara ifred.

Svarar mig själv här.... lite fint :angel:

Det löser sig bra... Jag pratade med mamma idag.

Samma dag som jag åker och kastrerar Tipex så lämnar jag Casper hos mamma. Jag sa lite fint att jag var rädd för att inte få låna honom igen sen, men då gav hon mig den bästa nyheten!!!!

Jag får behålla Casper!!! Hon kommer inte ta tillbaka honom eftersom han trivs mycket bättre hemma hos mig :bump: Det här var det bästa som kunde hända!!!!

Han kommer att få vara hos henne tills Tipex återhämtat sig, några dagar, sen kan jag hämta honom igen! Jag är så glad så jag gråter!!!!

Här är lite bilder på dem!

Casper och Tipex i sängen (bortse från att jag inte bäddat)

Raringarna äter

Casper sooooover

Båda i sängen

Ikväll firas det här hemma med räkor och kokt torsk!! :d

hade inga problem med mina när den ena har varit hos vetrinären och blivit kastrerad. De känner på sig när de ska ta det lugnt med kompisen
Värre att få den kastrerade katten att läsa pappret hur de borde bete sig :)

hejsan. jag kastrerade min honkatt i april. vi hade henne inne och hon höll sig ovanligt lugnt eftersom dom oftast är arga för tratten. de vill iten gärna leka utan ligger mest och slöar. när du sedan har atgit av tratten är det fritt fram att elka igen eftersom då har stygnen läkt. inga problem alltså. det brukar ta ca 10 dagar. vill inte din han katt hålla sig lugn så gör som du skrivit å dela av lägenheten. men oftast så förstår dom varann. katter brukar inte vilja leka med en tratt runt huvudet.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 882
Senast: Lisen82
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 331
Senast: Mahonia
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir... 2
Svar
25
· Visningar
4 642
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
3 053
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka