Hur hålla bädden mjuk???

Texaz

Trådstartare
Har problem med att hålla fångbädden mjuk..

Har enligt rekommendation lagt in tjock med råspån, men det pckar ju ihop så enormt!
Har vänt runt den med grep aje dag, men den är lika packad nästa dag:crazy:

Funderar nu på att blanda i kutterspån och halm, vad tror ni om det?

Eller har något ett bättre förslag?:confused:

Sv: Hur hålla bädden mjuk???

Råspån packar ju sig och speciellt nu när det är väldigt kallt så fryser spånen också = stenhårt.

Tänkte också på kutterspån, det borde ju inte packa sig lika mycket. Måste ju gå att använda ovanpå råspånet så det blir en slags bädd. Om man bara lägger in kutter så flyttar det väl på sig så att hästen står på betongen?

I akut skede ska väl hästen har mjuk bädd men ändå med stöd. Blev rekommenderad att häva in sand i boxen till shettisen men det blev ett för stort projekt kände jag.

Jag vet nån som fick rekommendation att ha ett lager sand under halm och det tycks ha fungerat bra.

Ja, det är ju fuktigt i sig, fryser gär det dock inte inne i stallet.

Rekommendationen är ju sand, men det orkar ingen hålla på med i längden, så därför säger de råspån. Borde kanske vara ännu bättre om det går att få tag i TORRT sågspån????

Fast just nu blir det iblandning med kutter tills vidare:grin:

Jag tycker också att kutterspån är bra. Nu har jag fått ett par balar med ganska stora spån, det fjädrar fint och håller sig dessutom snyggare och ljusare. I botten ligger det gamla, "normalstora" kutterspånet.

KL

Borde det inte bli väldigt blött med sand? Det suger ju inte, visst att det klumpar sig och binder mellan sandkornen. Men det borde ju ganska snabbt bli väldigt äckligt och blött i boxen. :crazy:

Sågspån/råspån, suger ju bra och blir därmed också en bra bädd. Anledningen till att man inte vill ha helt torrt är att det dammar väldigt då och blir väldigt flygigt. Dålig stallmiljö. Jag hade sågspån i förra stallet, och när solen stog på genom fönstret och det blev varmt så torkade spånet och blev väldigt dammigt. Så när jag mockade fick jag flytta runt spånet så att det som låg i solljuset framför fönstret blandades med det andra spånet längre bort i boxen. Annars dammade det massor.

Ja det var ju en tanke!:idea:

Borde om inte annat funka bra att blanda med råspånet:laugh:

Jag har torv blandat med kutterspån, funkar konon och blir väldigt bra bädd.
Just nu har jag torvmix i botten och kutterspån över eftersom vi har kallstall och torven fryser annars. :o

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 885
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Det här blir långt, men jag måste ju ge all bakgrundsinfo. Hästen är 4 år, fullblod i full tävlingskondition, aldrig varit sjuk...
Svar
16
· Visningar
1 695
Senast: BitterAss
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 265
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II