Hur händig är du?

karamelldrottningen

Trådstartare
Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl:

Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och sen hela proceduren till färdigt.
Har rustat upp ett mindre hus. Bytt ytterpaneler. Isolerat och innerväggar. Med hjälp men gjort mycket själv.
Målningsarbeten överlag.
Sen varit med vid rustning av äldre fönster. Väldigt pilligt.

Hur händiga är ni? Gör ni mycket själva? Med hjälp eller utan?
 
Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl:

Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och sen hela proceduren till färdigt.
Har rustat upp ett mindre hus. Bytt ytterpaneler. Isolerat och innerväggar. Med hjälp men gjort mycket själv.
Målningsarbeten överlag.
Sen varit med vid rustning av äldre fönster. Väldigt pilligt.

Hur händiga är ni? Gör ni mycket själva? Med hjälp eller utan?
Inte alls om inte bakning och sömnad räknas och det brukar det ju inte :sneaky:
 
Jag är händig, är konsthantverkare i grunden. Men blir lätt frustrerad när jag ska laga saker och sånt. Men efter några andetag och peppade ord så klarar jag mycket.
 
Jag är händig, men har lite dålig exekutiv funktion och uthållighet. Så jag är bra i kris-reparationer av allt från hus till fyrhjuling (trots att jag avskyr att meka motorer) men för en långvarig renovering behöver jag mycket stöd. Det är pappa som har lärt mig snickra och meka, vi har byggt ligghallar och bytt kamremmar tillsammans.

Målade panelerna i köket för två år sen men tapeterna är inte uppe än 😂.
 
Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl:

Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och sen hela proceduren till färdigt.
Har rustat upp ett mindre hus. Bytt ytterpaneler. Isolerat och innerväggar. Med hjälp men gjort mycket själv.
Målningsarbeten överlag.
Sen varit med vid rustning av äldre fönster. Väldigt pilligt.

Hur händiga är ni? Gör ni mycket själva? Med hjälp eller utan?
Till viss grad. Eg bara att jag vet hur saker funkar och kan gissa vad som felas.
Snickra gör jag inte. Skrämd av min far som inte tillät det.-det kunde misstankas att han gjort det och mina taffliga försök stod han inte för :meh: Såga ner buskar kan jag göra, men såga plankor och lister - nix.
Tapetsering, målning m.m. gör jag.

Men jag vet noll om hållfasthet och dimensioner etc. Så något byggande blir det inte alls.
 
Jag är händig, driven, snabb och effektiv.
Väldigt bra egenskaper i mitt jobb 😁
Bor i lägenhet, har inget intresse av att hända runt så mycket på fritiden mer än att jag renoverar möbler ibland, målar osv.
 
Jag är inte ett dugg händig (alltså, jag är ju hästtjej så är väl rejält mer händig än många andra personer ändå 😅). Har en superhärdig sambo som i princip kan bygga ett hus själv från grunden, om man räknar bort el och vvs. Han kan dra det men får inte koppla in. Han kan även laga bilar osv. Så jag har inte behövt lära mig något, jag är dessutom inte intresserad. Jag är dock betydligt mer teknisk än sambon, så jag har programmerat/installerat både golvvärmesystem och vårt värmesystem med luft/vattenpump. Företaget som sålt värmesystemet lät väldigt förvånade när jag ringde och frågade om en inställning och det framkom att jag gjort installationen själv 🤭
 
Jag är hyfsat händig, fick alltid vara med när pappa eller morfar höll på så jag tar reda på hur man gör och gör det sedan. Byggt ny altan efter jag rev den gamla, målat, tapetserat, kaklar och murat lite till husbehov. Satt upp tre duschkabiner och bytte då även ut lite fult dragna ledningar och bytt toalettstol själv.
 
Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl:

Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och sen hela proceduren till färdigt.
Har rustat upp ett mindre hus. Bytt ytterpaneler. Isolerat och innerväggar. Med hjälp men gjort mycket själv.
Målningsarbeten överlag.
Sen varit med vid rustning av äldre fönster. Väldigt pilligt.

Hur händiga är ni? Gör ni mycket själva? Med hjälp eller utan?
Jag gör en hel del. Renoverar fönster, målar inne och ute, tapetserar, rensar avlopp, byter en och en annan bräda...
 
Försöker lära mig. Byter bromsar på bilen själv, belägg, skivor och ok. Även bytt bromsrör. Lagat rost och monterat dragkrok.

Nu har jag stugan och där är tanken att göra saker själv med. Lagat vattenläckor, målat, ska kitta om fönster (gjort ett), byggt om i ett sovrum
 
Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl:

Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och sen hela proceduren till färdigt.
Har rustat upp ett mindre hus. Bytt ytterpaneler. Isolerat och innerväggar. Med hjälp men gjort mycket själv.
Målningsarbeten överlag.
Sen varit med vid rustning av äldre fönster. Väldigt pilligt.

Hur händiga är ni? Gör ni mycket själva? Med hjälp eller utan?
Ganska händig. Bygger gärna själv, med betoning på själv. Utmaningen att lösa svåra problem med tillgång till bara en person är halva nöjet. Att fundera ut, läsa på och rita projektet är också en avsevärd del av nöjet.
 
Väldigt händig tror jag, bygger, målar ,lägger golv, mm mm, syr,lagar mat,bakar, gör lampskärmar i mån av tid och som någon annan sa så rör jag inte el eller vatten mer än nödvändigt.
Mekar inte bil längre , rädd om naglar o knogar :D
 
Det beror på vem man frågar. Enligt vissa är jag jättehändig men själv skulle jag vilja säga att jag kan hantera prylar hjälpligt (inte el och motorer dock pga ointresse). Har inga större problem med målning och allt som hör till samt enklare snickerier. Vissa textilarbeten kan också funka. Däremot tar det tid och är drygt pga jag inte har vanan inne så det är väldigt smidigt att betala de som kan istället 🙈
 
Säger som @Unafraid, jag är ju hästtjej och har nästan alltid antingen stått i eget stall eller i stall där man behövt göra typ allt själv, så totalt ohändig är jag väl inte. Men heller inte superhändig. Jag har renoverat ett gammalt köksbord själv och tyckte det var riktigt roligt. Med en bror som är snickare i grunden och en som fått ganska mycket elutbildning så har jag inte riktigt behövt heller. Skulle inte ha något emot att måla och göra enklare grejer själv men tycker el är läskigt. Bilar är roligt så där hade jag gärna kunnat mer än jag gör dock.

Dock helt, helt, helt hopplös på saker som matlagning, sy och dylikt. Syslöjdsfröken gav på riktigt upp om att lyckas lära mig virka. Jag var tydligen obildbar.
 
Jag har lite svårt att se när jag skulle behöva vara händig, men visst kan jag fixa saker vid behov. Finns inte på kartan att jag tex skulle lämna in en bil för att byta någon trasig lampa utan att ha försökt själv (och har hittills aldrig misslyckats), har inga problem att montera ihop möbler från ikea eller rensa avloppet under handfatet.

Har dock aldrig bott i hus och därmed inte behövt fixa husgrejer själv men tänker lite "Hur svårt kan det vara?" om det mesta.

Men jag gissar att mycket har att göra med vad man räknar in som "att vara händig"?
 
Alltså, sjukt ohändig, framförallt när det kommer till skruvdragare, vi blir liksom aldrig vän jag och den där grejen, jag fattar aldrig vilken bits jag ska ha, det är i princip omöjligt för mig att ens dra ut en skruv på egenhand, om det inte är så att jag har tur och det råkar funka på en gång...

Men jag tänker att jag kompenserar det med att jag är bra på att räkna ut mängden virke och minimera spill. Jag kan också måla och tapetsera och har fått bra resultat på både kakeluppsättning och klinkergolv!

Man kan väl säga att jag är bättre på att arbetsleda och projektera än att faktiskt utföra arbetet. Men mekanik, motorer och handredskap, njääää jag får trösta mig med att jag har andra kvaliteter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 297
Senast: lady_vip
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 307
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: cassiopeja
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 653
Senast: Sand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp