Hur hade ni tagit hand om det här såret?

Piek

Trådstartare
Rätt tid på året att få sår på benen, verkligen! Hur hade ni tagit hand om detta sår? Det är väldigt ytligt så inte så farligt som det ser ut på bilden. Vet tyckte vi kunde avvakta och se till att hålla rent. Hur man nu gör det i den här lervällingen som är :(
20140412-223827.jpg

Sv: Hur hade ni tagit hand om det här såret?

Skulle helst vilja få rakat runt såret så man slipper massa päls som det fastnar skit i.
Någon bra salva som sitter kvar i leran, kanske idomin eller inotyol? Ev hästsalva med lindat över.

Men allra helst få en torr plats att vara på tills det blir en skorpa på.

Tycker det är jobbigt med sår nu, har själv en med ett jobbigt sår nu. Även fast det sitter ovanför knät.:/

håller med veterinären.
definitivt ingen fet salva på osv som ska blanda sig med skit i hagen om det är lerigt/stänga in bakterier och odla infektion.

tvätta och håll rent bara om det är ytligt och det veterinären sagt.
Har ni så lerigt i hagarna att de går så djupt i lera som där såret sitter så hehöver hästen gå i ngn annan lösning av hage temporärt.

Senast ändrad:

Hade börjat med att tvätta rent m tvål och vatten. Sedan ett omslag med alsollösning f att torka ut. Efter det kompress över såret, sedan gasbinda, vettrap. Om det är torrt ute hade jag nöjt mig med det och låtit såret lufta i box över natten m ev bara en tunn gasbinda över för att lägga nytt bandage på morgonen. Om det är blött ute hade jag satt ngn form av skydd över. Jag brukar ta professionell choice skydd över ( har ngr gamla för just detta ändamål). Hade tempat morgon och kväll. Vid tecken på infektion ring vet direkt!

Tack för era svar! Nån fet salva vill jag inte ha på, känns som det är gjort för att odla bakterier i såret. Får kolla om vi kan dela av hagen på nått bra vis och få bort lerställena.
Funderar på att ha på nån sårspray, typ blåspray när såret torkat ihop bra eller dåligt?
Jag vill helst ha såret öppet men är det bättre att linda över något när hon är ute för att skydda mot smuts?

jag hade inte lindat utifrån tidigare svar och vets ordination. om hästen inte går i lera upp till såret som tydligen är ytligt. dock hade jag varit noga med att visitera och tvätta ytligt både morgon och kväll utifrån det.

Med tanke på lera hade jag lindat de första dagarna, sett till att hästen gick i torr hage (paddock?) till såret börjat sluta sig och skorpan varit fin. Inne helt utan bandage.

Jag hade rakat. Ser ut att kunna bli fickor på kotan.
Hålla rent o torrt o i grushage.

annars är väl vädret bra- ej varmt.

Jag hade tvättat rent med vatten och låtit hästen stå på torrt underlag tills det bildats skorpa. Grushage eller inne på box.

Vatten och ev tvål, avvaktat och tvättat vid behov. Ofta klarar sig såren bättre utan att man pillar, smetar in dem eller häller på konstiga saker.

Om nu såret är ytligt så hade jag nog bara spolat det rent, sprejat på blåspray och sen om benen är leriga spola av benet efter hagvistelse.

Rakat runt om eller klippt bort det jag kan om jag inte har tillgång till rakapparat. Sedan tvätt med mild tvål och vatten och låtit det vara öppet utan något bandage. Ställt hästen torrt och finns det inte möjlighet till det hade jag hellre satt den på box tills såret torkat och fått en skorpa. Promenader/ridning som vanligt om den inte är halt.
Jag hade undvikit salvor och bandage. Bandage stänger gärna in skit som man inte ser.
Jag har själv sår på mitt ben som inte läkt på flera år, så jag har lärt mig mycket om sårbehandling vilket visat sig vara till hjälp vid behandling av min häst. :)

Tack så mycket för alla svar! Hästen är lite halt så vi promenerar försiktigt för att hålla igång blodcirkulationen.

Halm som fastnar i såret hur tar man bort det på bästa sätt utan att riva upp sårskorpan? Nån som har nått mirakelsätt? ;)

Tvätta med lactacyd och ljummet vatten och dutta försiktigt tills det är torrt runt om med en ren handduk. Ta sedan en kompress, en sådan som inte fastnar i såret och fäst den med gasbinda så att såret skyddas men att förbandet ändå är luftigt. För även om hästen står inne på box eller går i grushage så tenderar strö och grus att fastna i sår och det stör sårläkningen mer att hålla på och tvätta var och varannan dag än att ha ett luftigt förband på som man byter dagligen utan att pilla i såret. (Om det inte kommit skit i iallafall, då måste man ju tvätta bort det men är det bara gult sårsekret så behöver man inte tvätta såret.) Sedan är det bra om du tempar hästen morgon och kväll och håll koll på såret så att det inte blir infekterat. Om temperaturen går upp eller om såret blir infekterat bör du kontakta veterinär igen.

Det är jättebra att du går promenader med hästen. Gå hellre många tio minuters promenader än få halvtimmes om hästen är halt och särskilt om den står på box för då behöver den röra på sig lite och ofta. Öka också grovfodret om det går eller lägg in pinnar och sly, gärna ifrån asp, ask, gran (om det inte är ett dräktigt sto, dräktiga ston ska inte äta gran) eller björk eller vad du kan få tag på. Kolla bara upp så att det inte är ett giftigt träslag du ger. Det är viktigt att hästen kan äta/gnaga hela tiden så att magen hålls igång även om hästen står still. Du kan också ge betfiber eller höja betfibern om du redan ger det och gärna ge det flera gånger/dag. Det är också bra för magen och håller igång den bra. Se också till så att hästen verkligen dricker bra. Om hästen dricker dåligt så ge betfibervatten eller blanda ut koncentrat av äpple eller päronjuice. En 2 dl koncentrat brukar vara lagom till en 25 liters hink eller 2 dl betfiber till en 25 liters hink med vatten.

jag skulle tvätta ordentligt och sedan ha det lindat de första dagarna.
hade lagt zinkbandage närmast såret, det brukar torka upp såren och få dom att läka fint.

sen även självklart ordna så torr och lerfri hage som möjligt :)

Jag fick för inte allt länge sedan ett trycksår på manken på min häst. Eftersom det är ett område där man inte kan linda fick jag världens bästa mirakelkur: Manuka Honey! Såret slöt sig och fick en fin skorpa på bara en dag eller två, och läkningsprocessen gick jättesnabbt! :D

Halm tvättar du försiktigt bort med mild tvål och vatten. Det är inte det ytliga skiktet på sårskorpan som du behöver vara rädd om och det är i den halmen fastnar.
Men medicinska honungen (Manuka Honey) är ofarlig och har vid mer än ett tillfälle som jag känner till varit positiv vid sårläkning. Den är ganska dyr och kan vara svår att få tag på, men om du lyckas så kan det vara värt att prova den.

Blev en tur till veterinären då hästen inte stödde på benet igår kväll och magkänslan sa att det är nått mer fel än såret :(
Det var inga skelettskador men veterinären är orolig för senor och ligament. Återbesök om två veckor när svullnaden lagt sig så ska senorna kollas :/

Halm tvättar du försiktigt bort med mild tvål och vatten. Det är inte det ytliga skiktet på sårskorpan som du behöver vara rädd om och det är i den halmen fastnar.
Men medicinska honungen (Manuka Honey) är ofarlig och har vid mer än ett tillfälle som jag känner till varit positiv vid sårläkning. Den är ganska dyr och kan vara svår att få tag på, men om du lyckas så kan det vara värt att prova den.

Här har distriktsvet den, kanske gäller andra DV:s med? =)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 242
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 905
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025