Kul att det löst sig för er! Mer eller mindre iaf
Mitt sto gjorde precis samma sak som din, slog bakut direkt när jag la an galoppskänklen! Vi kollade henne från topp till tå men inget hittades, detta var för ca 2-3 år sedan (då hon var som värst).
Varför hon sparkade var nog rätt många, att hon inte var framme för hjälperna, inte helt lösgjord, jag klämde med benen, osv osv.
Sen hade hon gjort det till en ovana för när hon sparkade så slapp hon undan arbete för att jag kom ur balans och jag inte riktigt visste vad jag skulle göra. Tog då hjälp av tränare, den ena tränare sa att varje gång hon sparkade skulle jag göra halt, en annan sa att jag bara skulle driva på. Inget hjälpte.
Men med den tränaren jag tränar för nu så har allt löst sig! Hon såg att varje gång hon sparkade var det för hon tyckte det var jobbigt, för att komma undan. Inte alltid i galoppfattningarna men när jag tex skulle rakställa henne så slog hon. Då sa min tränare att göra volt och driva på henne igen i galopp! Nu har min pålle byggt fina muskler och har aldrig en tendens till att sparka, varken när hon är rak, böjd åt alla håll osv!
Så att hästen sparkar betyder inte alltid att den har ont, utan att den kanske vill slippa undan! Men det är bara till att vara konsekvent och inte låta hästen komma undan om man vet att det bara är dumheter!
Men som sagt ska man alltid kolla upp hästen först, för många protesterar på det viset när dem har ont, andra (som min dam) ville bara komma undan
Lycka till!