Hur hade ni resonerat?

Ha. Missade att det var en gammsl tråd
Har redan svarat i tråden men det var ju ett tag sen, så skulle vilja lägga till ridprov hos veterinären, med en testryttare som rider den också, under veterinärens öga. Verkligen guld värt i just såna här lägen anser jag.
Klok som en bok som alltid, Mackan.

Oj, jag har helt missat att tråden fått liv igen!

Jo, nu ska vi se vart vi var..
Jag skriver från mobilen nu så det kan bli lite galet.

Hur som helst - han sparkar för att han inte är helt framme för skänkeln. Det är en häst som är ganska svårmotiverad i dressyren och som sällan har en helt ärlig bjudning. När jag då i traven ger galoppskänkel blir det bara fel.. för jag blev spänd, lutade mig framåt och klämde. Galoppfattning från halt eller skritt har aldrig varit något problem då jag har lättare att förbereda fattningen rätt.
Vi har även inhandlat en dressyrsadel som gör det mer eller mindre omöjligt för mig att klämma, och ser jag bara till att han är ordentligt framme för skänkeln och förbereder ordentligt fattar han galopp när jag flyttar fram innerskänkeln.
Vi har ridit en pay and ride, lc, på 64% med en 8 på en av galopo-volterna, så det går ju nu!
Men ibland får jag be om att ta första galoppen från skritt på träning, då det framför allt är om man travat länge som det är svårt att "väcka" honom till galopp! Från skritt är det enklare, då vi förut nästan alltid fattade galopp från skritt på hoppträningarna. Där sitter liksom samspelet, men vi jobbar på det i traven. Och nu kan det gå veckor mellan sparkarna, och jag känner själv på ryggen när jag gör fattningen att "jävlar, nu är han inte med. Nu blev det fel och nu blir han arg".
Senast igår hade vi ett skitroligt pass med nästan bara galopp där vi red öppna och sluta på medellinjen utan problem. Det hade aldrig gått i höstas!

Kul att det löst sig för er! Mer eller mindre iaf ;)
Mitt sto gjorde precis samma sak som din, slog bakut direkt när jag la an galoppskänklen! Vi kollade henne från topp till tå men inget hittades, detta var för ca 2-3 år sedan (då hon var som värst).
Varför hon sparkade var nog rätt många, att hon inte var framme för hjälperna, inte helt lösgjord, jag klämde med benen, osv osv.
Sen hade hon gjort det till en ovana för när hon sparkade så slapp hon undan arbete för att jag kom ur balans och jag inte riktigt visste vad jag skulle göra. Tog då hjälp av tränare, den ena tränare sa att varje gång hon sparkade skulle jag göra halt, en annan sa att jag bara skulle driva på. Inget hjälpte.
Men med den tränaren jag tränar för nu så har allt löst sig! Hon såg att varje gång hon sparkade var det för hon tyckte det var jobbigt, för att komma undan. Inte alltid i galoppfattningarna men när jag tex skulle rakställa henne så slog hon. Då sa min tränare att göra volt och driva på henne igen i galopp! Nu har min pålle byggt fina muskler och har aldrig en tendens till att sparka, varken när hon är rak, böjd åt alla håll osv!
Så att hästen sparkar betyder inte alltid att den har ont, utan att den kanske vill slippa undan! Men det är bara till att vara konsekvent och inte låta hästen komma undan om man vet att det bara är dumheter!
Men som sagt ska man alltid kolla upp hästen först, för många protesterar på det viset när dem har ont, andra (som min dam) ville bara komma undan ;)
Lycka till!

Det är nog väldigt mycket av det du skriver som stämmer in på oss också!
Hade det inte varit så att hästen var genomkollad en gång förut av veterinär, blivit "friskförklarad" och att sparkarna var precis lika dana både innan och efter, så hadr jag kollat upp det på klinik igen.
Det har hänt så väldigt mycket sedan jag startade tråden - med min ridning, med hästens muskulatur, bådas inställning till dressyrarbete och min timing i fattningarna att det nu märks tydligt att det är ett problem skapat av min ridning.
Hästen kollas regelbundet av laser/massage-gubbe nu då det som sagt händer mycket i ridningen. Men det är bara roligt, vi får beröm för hur jämn han är och det är sällan något som behövs åtgärdas.

Skulle hästen däremot börja krångla med galoppen i hoppningen skulle vi vara på klinik på två röda!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 863
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama