Hur hade ni gjort?

sheerona

Trådstartare
Vet inte om det hamnar rätt men känns så ;) Har en del funderingar som jag vore glad att få åsikter på.

Jag har ett snart 5 månader föl som är vaccinerad 1ggn mot stelkramp och influensa. Nu pratade jag med en veterinär idag för ny vaccination och han tycker att det är bättre att vänta med influensan på föl fram till ett års ålder så de får sätta lite eget immunförsvar men naturligtvis ska man ge stelkramp.
Har du någon erfarenhet el tanke så dela gärna med er.

Så här ligger läget till med fölet:

Vid tre veckors ålder fick hon en sparka av mamman i bröstkorgen, så fölet började blöda näsblod och hostade ett par gånger. Näsblodet släppte inom en halvtimme, hon kollades av distriktare och morgonen efter åkte vi in till Strömsholm och allt var bra.

Några dagar senare så fick hon en sårskada på ena frambenet som behandlades med Hippotrim i 7 dgr.

Den 21 juni fick hon ytterligare ett sår, denna gången på huvudet mellan ögat och örat. Behandlades med Penovet i 7 dgr.

17 Juli åkte vi in till Strömsholm, då jag var orolig eftersom att hon hostar mer och mer, samt snorar till och från. Hon lungröntgades ua, blod-, svabb- och träckprov togs, resultatet visade att hon hade streptokocker samt rikligt med blodmask.
Hon fick då en kur med Hippotrim i 10 dgr och en avmaskning med Ivomec.
Hostan har jag hört sedan åtminstone strax innan betessläpp endast någon enstaka gång. Men för några veckor sedan så hörde jag henne mer och mer. Trots kuren så hostar hon fortf och snorar.

Veterinären på Strömsholm sa att streptokockker ska vara känsligt mor penovet och att den borde ha gett med sig på den kuren jag gav tidigare men att vi nu provar hippotrim som också ska vara känsligt.

Nu blev det långt men jag är tacksam om någon har något att invända el ge förslag. Man mår så dåligt när sina djur är sjuka.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Jag vaccinerar inga unghästar mot infuensa. Tidigast som 3-åringar.
Däremot får de ett grundskydd mot stelkramp.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Åh, jag skrev så mkt så det blev inga rena frågor :o

Vilka erfarenheter har du av vaccinationer av influensan på föl/unghästar?
Är veterinärer för snabba med att sätta in behandling på föl? (denna fråga pga immunförsvaret)
Hur pass bra är immunförsvaret när de har gått på olika kurer?
Finns det något jag kan tänka på för att stärka upp immunförsvaret?
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Tack! Jag tror faktiskt att jag hoppar över fortsatt grund på influensa men fortsätter med stelkramp.
 
Sv: Hur hade ni gjort?

Ok!
Jag ser ingen fördel med att låta bli att vaccinera unghästar mot hästinfluensa. Influensa drabbar även yngre individer och det är absolut inget positivt för immunförsvaret att genomgå en sådan infektion.

I ert fall är det kanske extra viktigt med tanke på att hästen efter dessa infektioner kan förväntas vara extra mottaglig för infektioner. Däremot bör hästen inte vaccineras nu, när den har en annan infektion i kroppen. Vänta tills han eller hon tillfrisknat ordentligt.

Vad gäller immunförsvaret och antibiotika - det är snarare infektionerna som försvagar hästens försvar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 347
Senast: TantAgda
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 356
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp